חוקרים: ניתן היה למנוע התרסקות האיירבוס
דוח קובע כי מפות מזג אוויר מעודכנות ותיקון של חיישני המהירות היו יכולים למנוע האסון במטוס אייר פראנס, בו נהרגו 288 בני אדם ביוני

אוספים שריד ממטוס אייר פראנס. צילום: אי-פי
לפי הדוח, שעיקריו פורסמו במגזין הצרפתי לה ג'ורנל דה דימנש, הטייסים קבעו את נתיב הטיסה לפי מפות שהציגו את המצב 24 שעות לפני ההמראה, בעוד שהיו מפות עדכניות יותר שהציגו את העננים המסוכנים מעל אזור הטיסה המיועד ואשר היו מאפשרות לאיירבוס A330 לטוס מערבה יותר.
"הצוות היה צריך לקבל את כל האמצעים כדי להימנע מכניסה לאזור כזה", נכתב בדוח, שחובר על ידי סגן נשיא איגוד הטייסים של חברת התעופה הצרפתית ועל ידי טייס בכיר נוסף של אייר פראנס. עם זאת, בחברה טענו כי הם השתמשו בכל ההליכים המתאימים וכי גם חברות אחרות השתמשו בנתיב זהה.
על אף מזג האוויר הסוער, הדוח החדש מטיל את האשמה העיקרית על חיישני המהירות הלקויים. מדובר בממצא מנוגד למסקנות של הסוכנות הצרפתית הראשית שחקרה את התאונה ואשר קבעה כי החיישנים היו רק אחד הגורמים ולא הסיבה העיקרית לאסון.
הטייסים גם מאשימים בין השאר את חברת איירבוס, את אייר פראנס, את רשויות התעופה האזרחית ואת רשות הבטיחות האווירית האירופית על שלא העריכו מספיק את הבעיות עם החיישנים. לטענת המחברים, כל הגופים ידעו על הבעיות במשך 14 שנה, ואם הם היו פועלים לתקן אותן התאונה "הייתה יכולה להימנע קרוב לוודאי".
"אירוע כזה לא יכול להיגרם בשל סיבה בודדת", אמר ג'ררד ארנו, נשיא איגוד הטייסים
באייר פראנס. "אבל יש אמת שלא ניתן להכחיש שעלינו להתעקש עליה: בלי ההתפרקות של החיישנים, התאונה לא הייתה מתרחשת".
הדוח גם קובע כי ההמלצות של איירבוס לביצוע תמרוני חירום היו "במקרה הטוב מביכות, במקרה הגרוע מסוכנות". בזמן ההתרסקות, החברה המליצה להגביר את כוח הדחף של המטוס אם החיישנים כושלים. לפי הדוח, בגובה רב ההמלצה יכולה לגרום למטוס לבצע נפילה חופשית.







נא להמתין לטעינת התגובות



