מדוע לא מודדים את איכות האוויר בחיפה?
המשרד להגנת הסביבה לא מפעיל כיום תחנת ניטור לאורך צירי התחבורה הראשיים והסואנים של העיר. הסיבה: חוסר תיאום עם העירייה. העירייה: איתרנו מיקום לתחנת הניטור החדשה שתותקן בחודשים הקרובים

יום כיפור עושה טוב לסביבה. ובחיפה? צילום: מקס ילינסון
מצד אחד, הנתונים המובהקים הללו צריכים להזכיר לכולנו שמי שחפץ באוויר נקי לא יכול להסתפק בתלונות כלפי התעשיינים והמפעלים: המכוניות שממלאות בגזים רעילים את מרכזי הערים לא שייכות לאחים עופר, ועל העובדה שהתחבורה הציבורית לא מצליחה למלא את ייעודה לא אחראי שום בעל הון, אלא השלטון המרכזי והמקומי.
אך רגע לפני שפוטרים את התעשייה מאחריות, צריך לזכור שהירידה בריכוזי תחמוצות החנקן מספרת רק חלק מהסיפור. מדובר בגזים שנחשבים תוצרי תחבורה מובהקים, בעוד שהתעשייה מתמחה בפליטת תחמוצות גופרית ועוד מגוון רחב של רעלים שלא משתקפים בנתוני תחנות ניטור שממוקמות על שפת הכבישים. בכל מקרה, חיפה - שהפכה למותג בתחום זיהום האוויר - יכולה להיות אבן בוחן מעניינת להבדל בין יום כיפור לסתם יום של חול.
אלא שהמשרד להגנת הסביבה לא פרסם נתונים על איכות האוויר בחיפה ביום כיפור. הסיבה, קשה להאמין: אין בנמצא נתונים כאלה. המשרד לא מפעיל כיום תחנת ניטור לאורך צירי התחבורה הראשיים והסואנים של העיר, בראשם דרך העצמאות. לדברי גורם במשרד, "היתה לנו תחנה בדרך העצמאות, אבל בגלל עבודות התשתית של המטרונית נדרשנו להסיר אותה, ומאז אנחנו במגעים מתמשכים ומייגעים עם העירייה על הצבת תחנה חלופית".
עוד מוסיף הגורם כי "פה האדריכלית לא רוצה לתפוס מקום על המדרכה, שם הם אומרים שזה בכלל לא שטח של העירייה, בכל נקודה זה נתקע מסיבה אחרת ובינתיים אי-אפשר לנטר. וצריך לזכור שמדובר באזור שהתחנה שפעלה בו דיווחה על ריכוזי מזהמים גבוהים מאוד".
בעיריית חיפה אומרים כי תחנת הניטור ברחוב העצמאות פורקה לצורך ביצוע פרויקט שיקום דרך העצמאות. “לאחרונה איתרנו מיקום לתחנת הניטור החדשה, בשטח השייך כיום לחברת צים, ועתיד לעבור לרשות העירייה עלבפי תב”ע (תוכנית בניין עיר) המתגבשת בימים אלה".
כששאלנו כמה זמן ייקח לתב”ע להתגבש, השיבו בדוברות ש"קשה לדעת, כנראה לפחות כמה חודשים". בינתיים תושבי חיפה ימשיכו לנשום אוויר מזוהם, אבל לפחות לא יידעו מזה.







נא להמתין לטעינת התגובות






