קרן אור קרה: משתמשים בשמש כדי לקרר את הבית

טכנולוגיה חדשנית משתמשת בחום השמש דווקא כדי לקרר. על-פי ההערכות, קירור באנרגיה סולארית יפחית ב-60% את עלויות המיזוג. בינתיים תצטרכו לשלם 200 אלף דולר כדי להתקין מערכת כזו על הגג

נתן אוליברז-גיילס | 29/9/2009 10:15 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
כולם יודעים שאנרגיה סולארית יכולה לחמם בתים ולייצר חשמל. אבל על הגג בדאוני, דרומית מזרחית למרכז לוס אנג'לס, המהנדסים של סאתרן קליפורניה גז משתמשים במראות סולאריות כדי לצנן את משרדיהם.
 
מתקררים בשמש
מתקררים בשמש צילום: איי-אף-פי

המהנדסים משתמשים בעשרות מראות גדולות, באחת משתי טכנולוגיות שנבחנות, כדי לרכז את אור השמש לתוך צינורות שבהם מים זורמים. המים המחוממים מעבירים בתהליך כימיקלי אנרגיה למצנן שמקרר את המים שבהם משתמשים ביחידות המיזוג. "כאשר אנו מספרים לאנשים שאנו מחממים מים רק כדי לקרר אותם, הם לא מבינים את זה בהתחלה", אומר דיוויד ברוקוף, מנהל פיתוח טכנולוגיה בסוקאל גז. "אבל הטכנולוגיה הזו כבר נמצאת בסביבה זמן מה. אנחנו רק מנסים לרכז הכל ביחד כדי שנוכל להציע אותה לצרכנים מהר ככל האפשר".

היוזמה היא האחרונה במסגרת מהלך של סוקאל גז והחברה-האם סמפרה אנרג'י, בניסיון לעודד בעלי עסקים להעדיף את השימוש באנרגיה סולארית על פני השימוש בגז. ברוקוף מציין שמעבר ליתרונות הסביבתיים - שכן השמש היא מקור אנרגיה מתחדש ובלתי מזהם - המערכות הסולאריות שנמצאות בשלבי ניסוי עשויות לסייע לבעלי העסקים לקצץ את עלויות מיזוג האוויר עד 60%.
עוברים לאנרגיה מתחדשת

המאמץ עלול להיראות לא מועיל במיוחד, מפני שהיוזמת שלו היא אחת ממפיצות הגז הטבעי הגדולות בארה"ב, אולם מדובר בחלק ממאמץ רחב שלה למצב את עצמה כ"ספקית אנרגיה מתחדשת", אומרים פקידים רשמיים בסוקאל גז. פרויקט המחקר החל רק לפני 4 חודשים, וקירור באנרגיה סולארית לא יגיע כנראה ללקוחות בשנתיים הקרובות. אולם חברת הגז כבר מזמינה בעלי עסקים לגג במתקן המחקר שלה בדאוני. "כאשר הם משקיעים בסוג כזה של טכנולוגיה, הם למעשה מגינים על החברה שלהם ומבטיחים שהיא תשתנה במקביל לשינויים בצרכים של הלקוחות", אומר בוב פיליפס, דובר קוקה- קולה בוטלינג, שעוקבת אחר הניסויים כדי לראות אם טכנולוגיות כאלה יתאימו לכמה ממפעלי הבקבוקים שלה. "זה מבט לטווח ארוך, אבל זה המבט הנכון".

חברת הגז בוחנת שתי טכנולוגיות מתחרות לקירור סולאר-תרמי, של שתי חברות שונות, כדי לראות איזו תפעל בצורה הטובה ביותר על גגות מחסנים, מפעלים ומבנים מסחריים אחרים. "המחקר עשוי לקצץ את עלות המערכות ולהביא אותן לשוק מהר יותר", אומר ברוקוף. לדבריו, מערכות האבטיפוס הקיימות לגגות - שכוללות מראות, חיישנים סולאריים וצינורות מים - עולות כ-200 אלף דולר כל אחת, אולם המפתחים מקווים לחתוך את המחיר

הזה לפחות בחצי, לפני שהמעב רכת תגיע ללקוחות מסחריים.

סוקאל גז משווה בין מערכות שפותחו על-ידי סופוגי, שבסיסה בהונולולו, ושל הליודינמיקס הבריטית. ההדגמה אמורה לפעול עד אמצע או תחילת השנה הבאה, אומר ברוקוף. בעיקרון, צורת הפעולה של המערכות של סופוגי ושל הליודינמיקס דומה: שתיהן משתמשות במראות כדי לרכז את קרני השמש לתוך צינורות מים, ומתבססות על גז רק כגיבוי וכספק אנרגיה למיזוג אוויר בלילה. ההבדל טמון בסוג ובב גודל המראות שבהן נעשה שימוש ובהצבת צינורות המים מעל המראות.

סופוגי משתמשת בסדרה של מראות גליות באורך 4 מטרים, שלכל אחת צינור מים שעובר מעל מרכז המראה. הליודינמיקס משתמשת בצינור מים אחד, שעובר מעל קבוצה של מראות קטנות שפונות כלפי מעלה כדי להעביר את אור השמש, המורכבות מפאנלים קטנים יותר המחוברים יחדיו בבלוקים שאורכם, במקרה הצורך, מאות מטרים.

שתי המערכות משתמשות בחיישנים ממוחשבים, כדי להזיז את המראות בהתאם לתנועת השמש בשמים. המים בשתי המערכות מחוממים עד למעט פחות מ-100 מעלות ונאספים במכלים, לפני שהם מועברים דרך מצנן סופג שמשתמש בתערובת מי מלח ובחום, כדי ליצור תגובה תרמית שמקררת את המים ביחידות המאווררים.

לקפוץ למים

המערכות הקיימות משתמשות בגז או בחשמל כדי לחמם את המים לפני שהם עוברים דרך המצנן. "אנשים רוצים מקורות אנרגיה מתחדשת, אבל אנו לא סבורים שהם רוצים לעשות את המעבר בן-לילה", אומר סגן נשיא פתרונות ללקוח בסוקאל גז, האל סניידר. "על-ידי שימוש בגז ובחשמל כגיבוי, אנו לא צריכים להחליף את התשתיות, והלקוחות לא צריכים להיכנס למשהו ניסיוני", אומר סניידר.

"ההדגמה מסייעת גם למפתחי הטכנולוגיה", אומר מנהל הפיתוח בסופוגי, אל יואן. "חברת הגז נותנת לנו במה להדגים בפני הלקוחות מה אנו יכולים לעשות". עוד יתרון מבחינת המפתחים, מציין יואן, הוא האפשרות לראות את המערכות בשימוש ובהשוואה למתחרים, כאשר כל המידע גם עובר ביניהם. לדברי פיליפס, המידע מהפרויקט יהיה לבסוף הגורם המכריע מבחינת הלקוחות כאשר הטכנולוגיה תגיע לשווקים. "קל יותר לקפוץ למים כאשר לפניך דוגמה של המערכת, ואתה יכול להצביע על המספרים ולהגיד זה יעיל, זה חוסך כסף, וכדאי להיכנס לזה", הוא מסכם.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים