למה צריך לשלם על אופניים כשהם מקופלים בתיק?

טל גדון עושה את דרכו מדי יום מירושלים לתל אביב באוטובוס כשהוא נושא עימו אופניים מתקפלים. לתדהמתו פקחי אגד דרשו שישלם גם עבורם. מזל שמשרד התחבורה החליט להתערב

סופ
אביב לביא | 20/9/2009 13:22 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
מדי יום מגיע טל גדון אל התחנה המרכזית בירושלים ועולה על קו 405 של "אגד". כשהאוטובוס נוחת בתחנה המרכזית בתל אביב, גדון, אנימטור במקצועו, שולף מתיקו את האופניים המתקפלים, פותח אותם ורוכב למקום עבודתו-הסטודיו של במאי הקולנוע ארי פולמן ביפו. אין הרבה מקומות עבודה יוקרתיים יותר בעולם הקולנוע הישראלי: בסטודיו הזה נוצרו התמונות שהפכו להיות "ואלס עם באשיר".

המסלול היומי של גדון הוא התגשמות החזון האקולוגי-שילוב מושלם בין תחבורה ציבורית לאופניים, שחוסך מדי יום מכונית אחת על הכביש וכמה קילוגרמים טובים של מזהמים וגזי חממה. מדינת ישראל אמורה לעשות הכל כדי לעודד אנשים כמו גדון להתמיד בנתיב בו בחרו להגיע לעבודה; בוודאי לא תתפלאו לשמוע שהיא עושה דווקא את ההפך.

לפני העלייה לאוטובוס, גדון משחיל את האופניים לתוך תיק במידות 30X60X90 ס "מ, אותו הוא מפקיד בתא המטען. כשרכש אותו, וידא שהתיק לא חורג מהמידות המדויקות, משום שהכיר את תקנון אגד. בתקנון כתוב כי "נוסע רשאי לקחת עמו מטען יד ללא תשלום נוסף, ובלבד שלא יגרום הפרעה או נזק לנוסעים באוטובוס, במידות של עד 30X60X90 ס"מ". גדון חשב שהוא מתאים לקטגוריה הזו, עד היום שבו פקחי אגד בתחנה המרכזית פתחו את התיק, גילו את האופניים ודרשו שישלם עבורם מחיר מלא. על פי תקנות התעבורה, הבהירו (לפחות באחד המקרים, לטענתו, הם עשו זאת בגסות רבה), הסעת אופניים-כל אופניים, זעירים ככל שיהיו-כרוכה בתשלום.
צילום: נוי רייך
אופניים מתקפלים. פקחי אגד פתחו את התיק, גילו את האופניים ודרשו שישלם עבורם מחיר מלא צילום: נוי רייך

העימותים עם הפקחים הולידו חליפת מכתבים סוערת בין גדון לבין אלון קובל ממחלקת פניות הציבור של אגד. נציג אגד נצמד לניסוחים הפורמליים: כנגד הסעיף בתקנות בו נאחז גדון, הפנה קובל את תשומת לבו לסעיף אחר בו נאמר כי "ניתן להוביל אופניים או גלשן בתאי המטען בלבד, על בסיס מקום פנוי ובתשלום, גם כאשר האופניים מקופלים". גדון טען שכל עוד האופניים מקופלים בתוך תיק בגודל המתאים, אין זה מעניינה של אגד מה תכולתו של התיק; נציג אגד השיב שאת תעריפי התחבורה הציבורית קובע הממונה על התעבורה במשרד התחבורה, וכי אם אגד לא תגבה תשלום תמורת האופניים, היא תהפוך למפירת חוק. את השינוי, הבהיר לגדון, צריך לבקש ממשרד התחבורה, לא מאיתנו.

למה, למען השם, תיק עם כלי נגינה זוכה להסעה חינם, בעוד אותו תיק שאופניים מקופלים בתוכו מחויב בתשלום? החדשות הטובות הן שאגד הבינה את

האבסורד, והחליטה לפנות למשרד התחבורה בבקשה לשנות את הסעיף השערורייתי בתקנות התעבורה. במכתב משותף שנשלח על ידי אגד ועמותת "ישראל בשביל אופניים" למשנה למנכ"ל משרד התחבורה, אלכס לנגר, נכתב ש"כיום ישנו מצב אבסורדי שאפילו על אופניים מקופלים בתוך תיק אנחנו נאלצים לגבות תשלום נוסף. מדובר בנהלים אנכרוניסטיים שלהבנתנו יש לבטלם, ויפה שעת אחת קודם. לפיכך, אנחנו מבקשים להנחות את מפעילי התחבורה הציבורית לפטור את רוכבי האופניים מחובת תשלום נוסף על העמסת אופניים לתא המטען".

ומה אומרים במשרד התחבורה? לא תאמינו, בשורות טובות: "כחלק ממדיניות משרד התחבורה לעידוד הרכיבה על אופניים, הורה השר ישראל כץ להפיץ נוהל לכל חברות התחבורה הציבורית המאפשר להעלות לאוטובוס אופניים המתקפלים לתוך תיק, וזאת ללא כל תשלום נוסף. הנוהל החדש יופץ כבר בימים הקרובים".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

לא עוצר בירוק

צילום: דעות

אביב לביא במסע שבועי במטרה להפוך את הסביבה למקום נעים יותר

לכל הכתבות של לא עוצר בירוק

דעות וטורים

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים