ניצחונו של ילד השוקו: תמונתו תוסר מהאריזה
לאחר שנים שחיוכו של רועי קרויטורו התנוסס על אריזת השוקולית, הורה ביהמ"ש לחברה להוריד פניו מהמוצר. "בכל מקום קוראים לי שוקו"

עשר שנים אחרי שצולמה התמונה שהפכה אותו ל"ילד השוקולית", החליט רועי קרויטורו (21) לצאת למאבק, ולתבוע את זכויותיו מהחברה שלטענתו משתמשת בתמונתו נגד החוק כבר שנים רבות. "אני רוצה את הזכויות שמגיעות לי", הוא אומר בראיון שיתפרסם ב"סופשבוע" ביום שישי הקרוב. "נמאס לי להיות 'ילד השוקו'. בכל מקום שאני הולך אליו קוראים לי שוקו. זה מציק לי. השם שוקו נדבק אליי ולא עוזב. הם לא יכולים להשתמש בתמונה שלי בלי רשות. אני בסך הכל רוצה לשים לזה סוף".
לפני כעשור החליטו בני משפחתו של קרויטורו, המתגוררים באילת, לנצל את נתוניו הטבעיים של בן הזקונים במשפחה רועי, שהיה אז בן עשר, והחליטו לרשום אותו לסוכנות דוגמנים בשם "אקסטרא". חודש לאחר מכן הוא הוזמן לאודישן בתל אביב שם נמסר להם כי "מדובר בצילומים עבור חברת עלית לצורך מוצרי שוקו". זה היה האודישן הראשון שלו והוא כאמור עבר אותו בהצלחה. עשר שנים לאחר מכן המוצר עדיין נושא את תמונתו.
קרויטורו קיבל אמנם תשלום חד פעמי על סך 3,520 שקל תמורת הצילומים, אך התשלום התקבל מסוכנות הדוגמנים ולא מהחברה, ולא נכתב שום הסכם בינו לבין חברת עלית (לימים שטראוס גרופ) המתיר לה להשתמש בתמונתו באופן בלתי מוגבל. "בכלל לא ידענו למה אני מצטלם. אף אחד לא אמר שוקולית. פתאום אמא שלי הולכת בסופר ורואה את הבן שלה על המדפים. היא כמעט התעלפה".
עם השנים אולי הצליח קרויטורו להתרגל לעובדה שכולם מזהים אותו ברחוב, אבל קשה היה לו להשלים עם תחושת הניצול הקשה שמלווה אותו כבר שנים. "אני מרגיש כאילו השתמשו בי וזרקו אותי", הוא אומר. "לאף אחד לא אכפת מהזכויות שלי".
לפני כמה חודשים הוא יצא לקרב נגד החברה שלטענתו משתמשת בתמונתו בצורה לא חוקית,
אולם מהתביעה על סך חמישה מיליון שקל שהגיש קרויטורו באמצעות עורך הדין גלעד קורינאלדי, מומחה לזכויות יוצרים, עולות שאלות קשות לגבי התנהלותה של החברה המסחרית המצליחה: גם לאחר פניות חוזרות ונשנות של קרויטורו בשנה וחצי האחרונה לנציגי החברה על מנת לברר את זכויותיו על הצילום ומתי בכוונת החברה להחליף את האריזה, המשיכו בשטראוס גרופ להשתמש בתמונה.
בתחילה אף ניסו בחברה להציע לו כסף במזומן על מנת שיוותר על בקשותיו, כך עולה מתמלילי השיחה שניהל קרויטורו עם מנהלת השיווק של המוצר ושייחשפו במלואם ב"סופשבוע": "מבאס אותי שאנחנו עושים משהו שמבאס אותך ככה ואתה לא משתף אותנו, אני רוצה שתצא מבסוט, אתה יודע", אומרת מנהלת השיווק, נירית שמעון, לקרויטורו בשיחת טלפון ביניהם. אתה נמצא על אחד המוצרים היותר טובים שלי".
כשקרויטורו מגמגם היא ממשיכה ואומרת, "אני רוצה שאתה תהיה מבסוט, אני לא רוצה שתהיה מבואס כי אנחנו נורא מבסוטים מהתמונה שלך על השוקולית, אממ ,אנחנו, אתה רוצה, בטח ישמח אותך אם אנחנו נוציא לך אלף דולר עכשיו ונסגור את הסיפור כאילו, זה ישמח אותך?".

כשסירב קרויטורו להצעה הכספית, וגם להצעות שמנות הרבה יותר, החליטו בשטראוס גרופ להסיר את הכפפות. לאחרונה הופתעו הוריו של קרויטורו לקבל בדואר תביעה נגד מצד החברה, על לא פחות ממיליון שקל. בית המשפט אתמול לא חסך את דעתו מהתנהלותה של שטראוס גרופ: "האם 3,500 שקל הינו סכום ראוי לשימוש בתמונת אדם לצמיתות,"? שאל השופט שפירא.
קורינאלדי, עורך דינו של קרויטורו, אמר אתמול בתגובה כי "מדובר בניצחון מתוק נגד כל הסיכויים. ילד השוקולית ופניו השוות מיליונים זכה בקרב על פניו. בית המשפט דחה את טענת שטראוס גרופ המקוממת והמתנשאת כי פני הבייבי פייס שכל ילד בישראל מכיר הם רכושה ונכס השייך לחברת שטראוס לעולמים".
גם קרויטורו קיבל בסיפוק את החלטת השופט. "אני מאוד שמח על ההחלטה", אמר. "עכשיו אני מחכה בקוצר רוח להמשך המשפט". משטראוס גרופ נמסר בתגובה: "החברה נמצאת בימים אלה בתהליך שינוי אריזות, שבמסגרתו יוחלפו האריזות הקיימות בחדשות. החברה תפעל על פי החלטת בית המשפט".
הסיפור המלא: ביום שישי בסופשבוע