הקרב על "חוק הקסדה" מגיע להכרעה
רוכבי האופניים בסיבוב נוסף נגד גלעד ארדן, ולהפך. ועדת השרים לענייני חקיקה תכריע מחר, אם רוכבים בוגרים יאלצו להמשיך לרכוב עם קסדות ברחבי הערים

רוכבת בנחלת בנימין. בקרוב גם באופן חוקי ללא קסדה? צילום: פלאש 90
עכשיו ארדן הוא השר להגנת הסביבה, ומחרתיים הוא יישב עם עמיתיו לשולחן הממשלה בוועדת השרים, שתכריע אם לקדם את הצעת החוק הפרטית של ח"כ שלי יחימוביץ'. יחימוביץ' לא מבקשת הרבה: היא בסך הכל מציעה לתקן את חוק הקסדה של ארדן, כך שהוא לא יחול על בוגרים שרוכבים על אופניים בתחומי הערים. ילדים כן, בוגרים בכבישים בינעירוניים בוודאי; בתוך העיר - לא. לכאורה תיקון זניח, למעשה שינוי שיעקר את החוק המקורי מתוכן.
בקרב אנשי האופניים התכונה גואה. בסוף השבוע האחרון ערכו חברי עמותת "ישראל בשביל אופניים" משחק כדורגל סוער. לאות מחאה הם חבשו קסדות, לא דווח אם זה תרם לשיפור בעוצמת הנגיחות. במידה רבה, זהו ויכוח בין המיקרו למקרו: ארדן טוען שהקסדה מגנה על הראש מפני פגיעה קשה בעת תאונה; ליחימוביץ' ואנשי האופניים יש מחקרים אחרים, אבל טענתם העיקרית היא שחובת חבישת הקסדה מרתיעה רבים מלעשות את המעבר מרכב פרטי לאופניים, ושהדבר הבטוח ביותר עבור רוכבי האופניים (ובעצם עבור כולם), זה שבכבישים יתגלגלו כמה שיותר אופניים וכמה שפחות מכוניות.
חוק החיים האמיתיים
הוויכוח המלומד הזה נראה רלוונטי מאוד בקדנציה הקודמת, כשארדן הריץ את החוק שלו בכנסת, אלא שמאז המציאות לימדה אותנו שיעור: יש חוק - אבל במציאות עושים ממנו צחוק. משטרת ישראל, בהחלטה מודעת, לא אוכפת אותו. מצפצפת עליו. שום ישראלי לא קיבל עד היום קנס על רכיבה ללא קסדה ברחובה של עיר. ארדן יודע שהמשטרה קברה את החוק שלו, אבל מה הוא יכול לעשות - להתלונן במשטרה?

בעיריית תל אביב מחכים לתיקון של יחימוביץ' יוסי אלוני
לכן, לדיון בתיקון של יחימוביץ' יש משמעות בעיקר לפרוטוקול, שכן לחיים האמיתיים, כבר הוכח, יש חוקים משלהם. ובכל זאת, לפחות במקום אחד ימתינו להחלטת ועדת השרים בציפורניים כסוסות: עיריית תל אביב. רון חולדאי ואנשיו עמלים כבר תקופה ארוכה-יש הטוענים ארוכה מדי - על מיזם השכרת אופניים עירוני בנוסח פריז. הרוכבים הפרטיים, אומרים בעירייה, יכולים להתעלם מארדן והחוק שלו, אבל העירייה לא יכולה להרשות לעצמה להשתין מהמקפצה. היא מחויבת למראית עין של שמירת החוק מבחינה ציבורית, ואולי גם מבחינת הכיסוי הביטוחי. אם החוק יישאר בתוקף, מערך ההשכרה יצטרך לכלול גם קסדות.
העקרונות של מערך ההשכרה הושאלו מערים אירופיות שבהן הוא כבר פועל בהצלחה-פריז, ליון,
ברצלונה-אבל שם אין קסדות. עיריית תל אביב אולי לא תצטרך להמציא את הגלגל, אבל בהחלט תצטרך להמציא את הקסדה, וזה ייקח עוד זמן ויע ?רים עוד קשיים על פרויקט שגם כך חווה לידה קשה וארוכה.
מנגד, גלעד ארדן תקוע עם חוק שהוא מאוד מאמין בו, אבל גם יודע שהוא ממילא לא מיושם. הוא גם מאוד מאמין בקידום האופניים ככלי תחבורה, ויודע שאם יתעקש להתנגד לתיקון הוא ימצא את עצמו שוב בעימות חזיתי עם עמותות האופניים, שבתפקידו הנוכחי אמורות להיות השותפות הטבעיות שלו.
מצד שני, אם ייסוג יגידו שבמעבר מהאופוזיציה לכורסת השר שכח את עקרונותיו. נראה שאם עמיתיו השרים יצביעו בעד יחימוביץ' וישאירו את ארדן במיעוט, כולם יהיו מרוצים, ויוכלו לרכוב הביתה בשלום.