אנחנו מאותו הכפר

ארבע שנים אחרי ההתבצרות בכפר מימון והפינוי מגוש קטיף, אלישיב רייכנר לא סולח, לא שוכח ורוצה שגם אתם תזכרו את הלקח מהאירוע המכונן ההוא

אלישיב רייכנר | 5/7/2009 2:28 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
כשם שיש אירועים מכוננים בחיי אדם המגדירים את זהותו, כך ישנם אירועים בחיי ציבור המגדירים מחדש את מהותו. כזה היה האירוע שהתרחש בכפר מימון, בדיוק היום (י"ב תמוז), לפני ארבע שנים. עשרות אלפי אנשים המשתייכים למגזר הדתי –לאומי התבצרו אז בתוככי היישוב הקטן שבמערב הנגב, מתוך מגמה להגיע לגוש קטיף. לכאורה הייתה זו עוד הפגנת המונים, אחת מיני רבות, אבל ההתכנסות בכפר מימון הייתה שונה, מכל היבט. משך ההתכנסות, אופי המתכנסים וההכרעה שהתקבלה ברגעים האחרונים של ההתכנסות הפכו את האירוע הזה לאירוע מגדיר.

 
חיילים ומפגינים בכפר מימון
חיילים ומפגינים בכפר מימון רויטרס
השהייה הממושכת של ציבור כה גדול, במתחם קטן, הפכה את האירוע לחוויה של גיבוש והתרוממות רוח. מי שנכח במקום, לא יכול היה להימלט מתחושת גאווה מגזרית.  אנשים נשים וטף יצאו בחום של חודש יולי מהמזגן, עזבו את הבית ואת המשרד וירדו לנגב המערבי הלח כדי למחות מחאה דמוקרטית מאופקת, ומעוררת כבוד. עם זאת, האירוע המגזרי העיד גם על תכונה בעייתית שמאפיינת את הציונות הדתית, במיוחד בעשור האחרון. הצעדה שהייתה אמורה לצאת מכפר מימון לכיוון גוש קטיף הוכתרה בכותרת השבטית "לעזרת אחינו הגיבורים". היא ביטאה יותר מכל את המציאות הכואבת - בסופו של דבר המאבק נגד עקירת גוש קטיף היה מאבק מגזרי של הציונות הדתית בלבד.  מדורת השבט של כפר מימון הייתה נעימה ומחממת, אבל בלי לפרוץ את מחסום השבט לא היה סיכוי לפרוץ את מחסום כיסופים. הנוכחים בכפר מימון יצרו חוויה דתית לאומית מרוממת, אבל הנפקדים הרבים מכפר מימון הם שהכריעו
את גורל המערכה.

ההתבצרות-התכנסות בכפר מימון הסתיימה בערבו של י"ג תמוז, בהכרעה היסטורית שביטאה יותר מכל את מערכת היחסים בין הציונות הדתית למדינת ישראל. בתום שלושה ימים מתוחים שבהם לא היה ברור לאן פניו של הציבור הגדול, קיבלה הנהגת מועצת יש"ע בתיאום עם קבוצת הרבנים שנכחה במקום, החלטה שלא לפרוץ את גדרות כפר מימון ולהסתכן בעימות אלים עם 17 אלף החיילים והשוטרים שהקיפו את הכפר. ההחלטה הגורלית ביטאה את התפישה הממלכתית בה אוחז הרוב בציונות הדתית. תפישה זו אומרת שגם למאבק על שלמותה של הארץ ישנם קווים אדומים. מלחמת אחים היא קו אדום שהציונות הדתית אינה מוכנה לחצות גם למען מטרות חשובות.

מועצת יש"ע לא המציאה את קו כפר מימון הממלכתי והמאופק, היא פשוט ראתה מי הקהל שלה, קראה את השטח, והבינה שלמאבק מיליטנטי יותר, אין לה חיילים. רוב אנשי הציונות הדתית אינם רוצים לנצח את צה"ל ואת המדינה ולכן הם יוצאים מבתיהם להיאבק רק כשמדובר במאבקים שאינם אלימים. הנהגת מועצת יש"ע בכפר מימון פשוט הביאה לידי ביטוי את רצונו של הרוב הדומם בציונות הדתית.

ההחלטה שלא לפרוץ את גדרות כפר מימון, ביטאה את החיבור של הציונות הדתית לעם ישראל ולמדינת ישראל. דווקא פריצת הגדר הייתה עלולה להביא ליצירת גדר בין הציונות הדתית לשאר המדינה.  ציבור שאין לו קווים אדומים במאבקו עם אחיו, ימצא את עצמו מנוכר ומנודה, ללא השפעה על החברה והמדינה. ההכרעה שהתקבלה בכפר מימון הייתה יותר מכל הכרעה ציונית דתית.

המאמר המלא על אירועי כפר מימון, מופיע בספר החדש "העגלה השלישית – מיהו ציוני דתי בדורנו" שיצא לאור בימים אלו בהוצאת מופ"ת, בהפקת ובעריכת הרב צבי שינובר, 580 עמ', 60 ש"ח
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

רייכנר ענייני

צילום: רועי שרון

עיתונאי במקור ראשון. תושב ירוחם. אב לחמישה שעדיין נשאל אם ההורים בבית

לכל הכתבות של רייכנר ענייני

עוד ב''רייכנר ענייני''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים