מי השמיט שמו של גנדי מההזמנה לפסטיבל?
הזמנות לפסטיבל יהודי-ערבי בלוד לא ציינו שמו של מקום המופע - "גן גנדי" על שמו של רחבעם זאבי. המארגנים והעירייה מאשימים זה את זה

על פי ההערכה, ולאור העובדה שהפסטיבל נערך השנה בסימן דו קיום יהודי-ערבי, חששו ככל הנראה גורמים מסוימים כי הזכרת שמו של האלוף והשר לשעבר תגרום לכך שהציבור הערבי הגדול המתגורר בעיר ידיר את רגליו מהמופע.
לכן, הסתפקו בכיתוב "הגן העירוני ברחוב הרצל". שמו של זאבי גנדי, שנרצח לפני כשמונה שנים על ידי מחבלים פלסטינים, גם נעלם מטיוטת הפוסטר של הפסטיבל. כשנודע הדבר למנכ"ל העירייה, דורון מילברג, הוא איים כי אם השם לא יופיע על הפוסטר, יבוטל המופע.
"פסטיבל בשקל" השנתי נקרא כך מכיוון שהכניסה אליו היא בעלות סמלית של שקל אחד. השנה הוזמנו אליו אמנים מהשורה הראשונה, ובהם להקת הדג נחש, הזמרות אחינועם ניני ומירה עוואד, וכן יוצרים מקומיים שיופיעו עם חומרים מקוריים בעברית ובערבית.
בעירייה מאשימים את מארגני הפסטיבל כי השמיטו את השם מסיבות פוליטיות, ואילו בעמותה שמארגנת את הפסטיבל טוענים כי מיקום המופע הוא כלל אינו עניינם ושמדובר בהחלטות פנימיות של העירייה.
"בהתחלה נמסר לנו מהעירייה שהמקום נקרא 'הגן העירוני'", סיפר גורם בעמותה, "ורק מאוחר יותר
לדברי חבר מועצת העיר לשעבר, מוחמד אזברגה, אזכור שמו של גנדי פוגע פעם אחר פעם בציבור הערבי. "כבר כשהגן הוקם, התרעתי שהוא יעורר מחלוקת, מכיוון שלא ייתכן שבעיר מעורבת כמו לוד ינציחו גזען שביטא דעות קיצוניות, במקום לבחור במישהו שסימל דו קיום", אמר.
אהרן אטיאס, יו"ר הגרעין התורני בלוד, טוען מנגד כי "גנדי, שלחם למען ארץ ישראל והיה ממשחררי ירושלים המאוחדת, הוא דמות לחיקוי והערצה ולא מישהו שצריכים להתבייש בו. אני הודעתי כי במידה שההזמנות למופע לא ישונו ושמו של גנדי לא יוזכר נינו לה באופן מיידי וללא כל ויכוח".
מעמותת הפסטיבל נמסר בתגובה: "כל הכיתובים בפוסטר נוסחו על ידי אנשי עיריית לוד, והעמותה אישרה אותם ללא דיון נוסף. ברגע שהועברה אלינו הבקשה להוסיף את שמו של גנדי, נענינו לה באופן מיידי וללא כל ויכוח".
מעיריית לוד נמסר: "העירייה בחרה להנציח את זכרו של רחבעם זאבי ז"ל מתוך כבוד והערכה למורשתו ולפועלו למען מדינת ישראל. לפיכך גן גנדי הקרוי על שמו הופיע, מופיע ויופיע בבירור בכל הפרסומים הנוגעים ללוד, ואין דיון בנושא בכלל!".
מצדה זאבי, בתו של גנדי, אמרה בתגובה כי "בעצם ההחלטה להשמיט את שמו של אבי, אותו גוף יצר את הבעיה. שכן, מה יותר יפה מאשר לקיים דו קיום דווקא במקום על שם אדם שהאמין בפתרון מסוג אחר?. לאבא שלי מעולם לא הייתה בעיה עם הערבים. הוא כיבד והעריך אותם והיחס מצדם אליו היה הדדי, אלא שהיה לו פתרון לבעיה הביטחונית והדמוגרפית של מדינת ישראל".