עסקת טיעון עם תא"ל תמיר: יודה ב-4 סעיפים
במסגרת כתב אישום מתוקן נגדו, יודה תא"ל משה (צ'יקו) תמיר בארבעה סעיפי אישום, אחרי שנתן לבן משפחה קטין לנהוג בכלי רכב השייך לצה"ל

תא''ל צ'יקו תמיר. צילום ארכיון: יהונתן שאול
התביעה ביקשה לפסול את רישיונו של תמיר, להטיל עליו מאסר מותנה וכן להוריד אותו בדרגה. סעיף שיבוש הליכי משפט נמחק מכתב האישום. קצינים בכירים, בקבע ובמילואים נכחו בדיון ובראשם הרמטכ"ל, רב אלוף גבי אשכנזי, שהעביר לבית הדין מכתב בזכותו של צ'יקו תמיר.
במהלך הדיון בעניינו העיד לטובת תא"ל תמיר האלוף במילואים, משה קפלינסקי, שאמר: "אני מכיר אותו 25 שנה וייקח לי פרק זמן של חודשים לספר עליו. כשאני מדבר על מנהיגות, אני מדבר על צ'יקו. מדובר במפקד מפוכח, אמיתי ומקצועי. גם אני מאמין בוודאות גבוהה כי מה שקרה לא אופייני לו, בדיוק כמו שציין הרמטכ"ל במכתבו".
קפלינסקי הוסיף: "אף אחד לא יודע מה עובר על מפקד אוגדה מבצעית כשהוא צריך לנהל באופן שוטף את המבצע הבא, כשהוא לא יוצא בשבתות ולא רואה את המשפחה. כמה ייסורים יש לו וכמה צער יש לו על הנתינה למשפחה. תמיר הוא סוג המפקד שהייתי רוצה שיפקד על הבנים שלנו ועל כולנו".
"צ'יקו ידע לקחת אחריות כמפקד"
האלוף במילואים, יאיר נווה, אמר בדיון כי הוא מקווה עבור כולם שצ'יקו תמיר יישאר אלוף. "מדובר בקצין בולט שידוע כאחד שחושב ועושה מה שהוא אומר", ציין נווה. גם אלוף פיקוד דרום, יואב גלנט, דיבר בשבחו של תא"ל תמיר ואמר: "כשחיילים עלו על מוקשים, צ'יקו ידע לקחת אחריות כמפקד אוגדת עזה. אני תמיד ידעתי שיש לי משענת להישען עליה".
כבר לפני כשלושה חודשים פורסם כי ייתכן ויושג הסדר טיעון בתיק נגד תת אלוף תמיר. הפרקליט הצבאי הראשי, תת אלוף אביחי מנדלבליט נפגש עם סניגוריו של הקצין המואשם שאישר לבן משפחה לנהוג על טרקטורון צבאי ללא רישיון נהיגה.
ראשית המעשה בתחילת חודש אפריל, בשנה שעברה. בחטיבה הדרומית של אוגדת עזה נערך ערב גיבוש סגל, וקרובי המשפחה של אנשי הסגל הגיעו לסופשבוע של כיף משותף. במסגרת הבילוי, יצאו המשתתפים לנהיגת
שטח ברכבים צה"ליים מסוג "באגי" (סוג של טרקטורון המיועד למשימות שטח).
בשלב הזה החלו הצרות. על אחד ה"באגים" הללו נסעו אחדים מבני משפחתו הקטינים של תא"ל תמיר, וכן נהגו האישי. בשלב מסויים לחץ הקטין על הנהג שיתיר לו לנהוג. הנהג ניסה לעמוד בלחץ, אבל בשלב מסוים קיבל, כנראה, הוראה מתא"ל תמיר עצמו לאפשר לקטין לנהוג.