13 שנה אחרי ההמלצות - התחבורה הציבורית עדיין לא נפתחה לתחרות
מבקר המדינה קובע כי למרות שוועדת ממשלתית קבעה כי יש לפתוח את התחבורה הציבורית לתחרות - משרד התחבורה עדיין לא החל ליישם ההמלצות
- גילויים נוספים בדוח מבקר המדינה
לטענת המבקר, העדיף משרד התחבורה להפעיל שתי חברות ייעוץ פרטיות, שעל אחת מהן הוטל להכין חוות דעת מקצועית להקמת הרשות לתחבורה ציבורית, זאת למרות שהחברה הפרטית מצויה בניגוד עניינים - שכן משמעות הקמת רשות כזאת הוא סיום החוזה איתה.
המבקר סבור ש-13 שנים לאחר קבלת ההמלצה הגיע הזמן להקים רשות לתחבורה ציבורית, בין השאר כדי לחסוך 25 מיליון שקל בשנה שמשולמים כיום לקבלנים חיצוניים.
המבקר מצא שחברה פרטית שזכתה במכרז לבקרה על מפעילי התחבורה הציבורית כללה ברשימת הממליצים עליה שני עובדים של משרד התחבורה, ואחד מהם אף היה שותף בצוות אשר בחר בחברה זאת מבין כל אלה שהתמודדו במכרז.
מבקר המדינה קובע שמשרד התחבורה לא פעל בקנה אחד עם תקנות התעבורה ועליו להעמיק את האכיפה של חוקי התעבורה ושל רמת השירות לנוסע. משרד התחבורה ביצע אמנם בקרה תפעולית על מפעילי תחבורה ציבורית חדשים, אבל בתחילה לא ביצע בקרה כזאת על קואופרטיב אגד, למרות שזהו עדיין המוביל הגדול בישראל.
בדוח
בנוסף מצא המבקר כי אגד מפעיל קווים מיוחדים לציבור החרדי, חלקם ללא מכרז מסודר ובתחום הפעולה של מפעילי תחבורה ציבורית אחרים.
ב-2001 קבעה הממשלה שהמפקח על התעבורה במשרד התחבורה יפעל להפעלת 'כרטיס חכם' בתחבורה הציבורית. למרות זאת, עד 2008 באגד לא פעלו להפעלת כרטיס חכם וכתוצאה מכך אין לנוסע אפשרות לנסוע באוטובוסים של כמה מפעילים וליהנות מהורדת המחירים שמומשה עם הפעלת הרפורמה.
עוד מצא המבקר כי הנגשת תחנות האוטובוס אינה מספקת ובעלי מוגבלויות עדיין אינם יכולים להשתמש כראוי בתחבורה הציבורית, ובכלל זה אף לא באוטובוסים שהותאמו לכך במיוחד בהשקעה רבה של תקציבי מדינה.
דובר משרד התחבורה, אבנר עובדיה, מסר בתגובה כי משרד התחבורה מקדם בימים אלה רפורמה מבנית מקיפה בענף התחבורה הציבורית שתאפשר לשפר את איכות השירות לנוסע, בין השאר באמצעות הקמת רשויות מטרופולניות לתחבורה ציבורית. כמו כן ציין כי מרכז מידע ארצי מקודם בימים אלה במסגרת פרויקט "ממשל זמין", ואמור להתחיל לפעול לקראת 2010.
באשר להנגשת תשתיות לנכים, טען דובר המשרד, כי זו מותנית בפעילות משלימה של הרשויות המקומיות.
דובר אגד, רון רטנר, מסר כי המבקר לא נתן את המשקל המתאים לקשיים החיצוניים שבהם פועלת החברה, בעיקר עומסי תנועה וחסימת נתיבי תחבורה ציבורית. "אגד חולקת על קביעת המבקר לגבי מספר הנסיעות שלא בוצעו ושיפר את הטיפול בפניות הציבור, במידע שמוצג לציבור ובספירת הנוסעים".