כניסת השבת: לא הפעם כבוד הרב
פינוי קברים, תרומת איברים, הקלות בגיור, נישואים אזרחיים. הרב עמאר תומך. הרב אלישיב מטיל וטו. הרב עמאר מתקפל. זאת הדינמיקה בין הרב הראשי הספרדי למנהיג הציבור הליטאי. עד השבוע
פוסק הלכה מקל מול פוסק נוקשה ומחמיר. רב החפץ בחיבת החילונים מול רב שלא סופר אותם. איש המחר והעידן החדש מול איש האתמול והמסורות הישנות. הרב הספרדי בן ה-61 נכנס לזירה פעם אחר פעם באומץ מעורר השתאות ונאלץ לסגת לאחור ברגע שהרב אלישיב, שהשבוע ציינו מקורביו את יום הולדתו ה-99, רק מרים את הראש מהגמרא, כדי להבהיר שדעתו, דעת תורה, שונה. ולא רק שונה, גם קובעת. פעם אחר פעם מתכופפים הרב עמאר והרבנות הראשית ולא מסוגלים להתמודד מול הרב אלישיב.
זה קרה לאחרונה עם שערוריית בית החולים ברזילי באשקלון. למרות מטחי הקסאמים שנחתו על העיר, נמנע ממנו להקים אגף ממוגן בשל קברים שנמצאו באזור. הרבנות הראשית פסקה כי ניתן לפנות את הקברים, אך השתתקה כשהרב אלישיב הוציא גילוי דעת הפוך. גם פסיקתו של הרב עמאר בעניין המוות המוחי, שעוררה תקוות וכותרות על גל צפוי של תרומות איברים מהציבור החרדי, התפוגגה אל מול הפחד מהרב אלישיב. תוך 24 שעות פרסם הרב עמאר הבהרה כי לא התכוון לעניין תרומות איברים, אלא רק לעניין הארכת הטיפול. אדרבה, הש"סניקים המבוהלים עוד הסבירו כי בזכות הפסיקה של הרב עמאר - לא רק שלא תהיה הקלה הלכתית בנושא תרומות איברים, אלא שתהיה החמרה הלכתית בנושא ניתוק חולים ממכשירים.
בימים האחרונים שוב מוצא את עצמו הרב עמאר בעין הסערה. הוא הדמות הרבנית שאליה נישאו העיניים במהלך חיפוש הפתרון ההלכתי ההומני לאחת המצוקות האנושיות המביכות בדורנו. כ-300 אלף עולים מארצות חבר העמים לשעבר מוגדרים כבני בלי דת, לא יכולים להינשא בישראל. בארץ מותרים רק נישואים דתיים - יהודיים, נוצריים ומוסלמיים - ואין בה מסלול נישואים אזרחיים.
שיתגיירו? גם את זה הם לא יכולים לעשות בקלות. הדרישות של בתי הדין לגיור קשות מדי. ההסכם הקואליציוני בין הליכוד לישראל ביתנו, שעליו חתומה גם ש"ס, נחתם תחת השראתו הרוחנית של הרב עמאר ונועד לפתור את מצוקתם.
נתחיל בגיור. מפלגתו של אביגדור ליברמן הצליחה להשיג התקדמות מפתיעה, הגם שחלמה על הרבה יותר. הסעיפים שנכתבו בתיאום עם אלי ישי הם מלאכת מחשבת לנטרול שליטת הרב אלישיב: "רבני עיר ומועצות מקומיות אשר הוסמכו על ידי מועצת הרבנות הראשית יהיו רשאים לגייר", "מדינת ישראל תיחשב כאזור אחד לעניין גיור", "לא יהא תוקף לביטולו של גיור, אלא אם כן החליט בית הדין המגייר".
המשמעות ברורה: הממסד הרבני החרדי מאבד את שליטתו על המערכת. מספיק הרכב רבני אחד של רב עיר כלשהו שנוקט שיטה מקלה, וכל המתגיירים הבעייתיים יוכלו להגיע אליו ולהתגייר אצלו. ואם לא די בכך, אף אחד לא יוכל לבטל את הגיור חוץ מאשר בית הדין המגייר עצמו. לא עוד אפשרות לביטול גיור על ידי הרכבים חרדיים הנאמנים לשיטתו המחמירה של הרב אלישיב, בטח לא הפחדת הגרים הפוטנציאליים על ידי פרסומים בדבר ביטול המוני של גיורי הרב חיים דרוקמן, שאגב, לא באמת בוטלו.
חברי הכנסת של יהדות התורה כבר חשבו שהם בתוך הממשלה ושהכל בסדר, עד שהגיעו השבוע לביתו של הרב אלישיב בסמטת רחוב חנן בשכונת מאה שערים, ונתקלו בחומה בצורה מאבן ירושלמית עתיקה. הרב אלישיב הטיל וטו על הסעיפים הנוגעים לענייני הגיור. מקורבים לו התבטאו בחריפות נגד הדמות הרבנית
לכולם ברור שאם ייווצר מצב שבו ש"ס בתוך הממשלה ויהדות התורה בחוץ, תיפתח מלחמת קודש נגד הממשלה ומלחמת חורמה נגד הנציגה החרדית שבתוכה. בש"ס זקוקים ליהדות התורה בממשלה כמו שביבי זקוק למפלגת העבודה לצדו, אחרת יהיו צרות. גורמים בש"ס מיהרו ללחוץ על הרב עמאר לנסות לרצות את הרב אלישיב, והוא ישב וכתב מכתב נסיגה חלקית ל"רשכבה"ג (רבם של כל בני הגולה)", כדי לנסות לרכך את ההתנגדות.
ומה באשר לאופציה לאפשר לעולים שאינם יהודים ושלא יתגיירו להינשא בישראל, זו שהפתרון המוצע לה מכונה ברית הזוגיות? די מזמן החליט הרב עמאר שמדובר בעיוות ושזה לא בסדר שבמדינת היהודים המתוקנת יש אנשים שלא יכולים להתחתן. לפני שנה וחצי הוא יזם הצעה פשוטה, יחד עם שר המשפטים דניאל פרידמן, לאפשר נישואי גויים עם גויים. הרב עמאר אפילו הציע שהם יירשמו לנישואים אצל אנשים שלו, כדי לוודא שלא מדובר ביהודים.
אף על פי שלכולם ברור כי אין בכך שום בעיה הלכתית, החרדים האשכנזים הסתערו על ההחלטה. הם תקפו אותו ואת ש"ס בחריפות. יו"ר יהדות התורה, חבר הכנסת יעקב ליצמן, הסביר בהיגיון בעיתונו "המודיע": "מדובר בהסכם מסוכן ביותר, כי כאשר פורצים את גדר מוסד הנישואין שבסמכות הרבנות במדינה ומתירים נישואין אזרחיים, זו רק שאלה של זמן שיבואו להתיר לאחר מכן דברים אחרים, כולל נישואין אזרחיים של יהודים עם גויים ויהודים עם יהודים".
כותרות הביטאונים החרדיים "יתד נאמן" ו"המודיע" זעקו כי הרב עמאר סיכם "על הגשת חוק לנישואין לבני זוג שאינם יהודים", ודיווחו: "מרנן ורבנן גדולי ישראל שליט"א, מדובר בהצעה מסוכנת העלולה להביא להחדרת נישואין אזרחיים לתוך עם ישראל ולגרום לפרצה חמורה". והייתה גם "ביקורת נוקבת על ש"ס התומכת בהצעה וטוענת שיש כביכול מחלוקת בעניין, כאשר ידוע כי ההלכה היא אחת".
יהדות התורה הייתה אז באופוזיציה. ש"ס, החברה בממשלה, והרב עמאר, שאיבד את תואר הרה"ג (הרב הגאון) ונאלץ להסתפק רק בתואר הרה"ר (הרב הראשי), ספגו התקפות קשות. "יש לקוות שכל מי שקשור ליוזמה ימשוך ידיו ממנה ויורידה בהקדם מסדר היום הציבורי", נכתב במאמר המערכת של "יתד נאמן". "לציבור שומרי התורה יש בלאו הכי טענות קשות על המפלגה השותפה בקואליציה ואשר מגלה אוזלת יד מתמשכת ומביכה (. . .) ביקורת זו מצאה לה עד כה ביטוי מעל דפי עתוננו רק במרומז. אך באם החליטו לבצע עליית מדרגה ולתמוך ביוזמות הרסניות שהן בבחינת בכייה לדורות, ניאלץ להביע את המחאה בצורה ברורה וחריפה יותר, יש להסיר מסדר יומנו את החקיקה החדשה בצורה סופית ומוחלטת".
החרדים האשכנזים אפילו לא היו צריכים לממש את האיום. ש"ס והרב עמאר נבהלו והיוזמה גוועה. עד למשא ומתן הקואליציוני הנוכחי, שבמסגרתו השיג ליברמן התקדמות מרשימה על פי מתווה הרב עמאר. בהסכם הקואליציוני נקבע: "מיד לאחר הקמת הממשלה תקדם הממשלה הצעת חוק ממשלתית, לפיה גבר ואישה, ששניהם אינם מוכרים כיהודים על פי ההלכה באישור בתי הדין, יוכלו להיות מוכרים על ידי המדינה כבני זוג".
והנה, בשבוע שעבר, יצאה הידיעה המפתיעה מכיוון יהדות התורה, שעל פיה הרב אלישיב הסכים לפשרה זו. הללויה, נפתח מסלול נישואים אזרחיים בישראל, אפשר היה לבשר אחרי שחבר הכנסת הרב משה גפני אישר את הדברים. אמנם רק בין גויים לגויים, מה שלא פותר את בעיית אי אלו מן העולים שיכירו יהודי או יהודייה וירצו להתחתן דווקא איתם, אבל בכל מקרה פתח לעתיד ופתרון לחלקם.
"מה הבעיה? זה רק גויים עם גויים, אין בזה שום עניין הלכתי", הסבירו החרדים. "נכון", טענו הש"סניקים, "אבל זה בדיוק מה שניסה להסביר להם הרב עמאר אז". אז מה קרה פתאום? איך הסכימה לפתע יהדות התורה לברית הזוגיות? "זו קושיה שנצטרך לענות לה", אמר השבוע ליצמן בכנות. "אני אישית לא אצביע בעד החוק הזה בשום אופן", הוסיף חבר כנסת נבוך של יהדות התורה.
ואיך זה נזכרה ברגע האחרון יהדות התורה שהיא מתנגדת לסעיפי הגיור? פרשן חרדי טען שהכל מתחיל ונגמר בנסיעתו של חיים כהן, עוזרו המשופשף של הרב אלישיב, לכמה ימים בחו"ל. העובדה היא שכאשר שהה כהן בחו"ל, יצאה ההודעה שיהדות התורה מוכנה לפשרת הנישואים האזרחיים, וכששב בראשית השבוע נולד משבר הגיור ואף יצאה הודעה ממקורבו של האדמו"ר מגור, הרב יצחק גולדקנופף, מי שריכז את הטיפול בנושא הנישואים האזרחיים שבעצם הרב אלישיב לא הסכים לשום פשרה גם בנושא זה. בש"ס סבורים אחרת.
"אחרי שש"ס חתמה והם ראו שלא נשאר להם קניידלך וקרפלך, פתאום הם נזכרו להוציא את הגיור מהבוידעם", אומר אחד מחברי הכנסת של ש"ס ומוסיף: "ואז הם אמרו, אם כבר לא נכנסים, בואו נעשה על הדרך לספרדים ולרב עמאר זובור ונראה להם מי פוסק הלכות במדינת ישראל ומי ראויים לתואר גדולי ישראל". הוא נשמע באופוריה ואמר על המרד של ש"ס באשכנזים: "זה כתינוק המבעט באומנת שלו".
האירועים האחרונים מעוררים מבוכה גם בתוככי הציבור החרדי. גם ככה לא מעטים שם עצבניים על מקורבי הרבנים הגדולים, על המשבק"ים (משמשים בקודש) ועל הפוליטיקאים החרדים. שאלות שאסור לשאול צצות ועולות.
האם החרדים משתמשים בפסיקות גדולי הדור כרצונם? הייתכן שהפוליטיקאים החרדים מנצלים את ההלכה ככלי להשגת הישגים פוליטיים? היעלה על הדעת שיש ביניהם מי שמעזים לסלף, לעצב או להעלים פסיקות של מי שהם מכנים פוסקי הדור כשאלה לא מוצאות חן בעיניהם? התשובה המצערת של רבים מהם היא כן. זהו אחד הנושאים היחידים שבהם אין מחלוקת בין ספרדים לאשכנזים.
ביטאונה של שס "יום ליום" מעז לצנזר פסיקות של הרב עובדיה שאינן עולות בקנה אחד עם התפיסה החרדית האשכנזית. כך, למשל, העלימו מקוראיהם בערב פורים האחרון את הקביעה המסקרנת של רבם, הרב עובדיה, כי במקום נידח שאין בו חזן ראוי, יכולה אישה לקרוא מגילת אסתר לפני הגברים ולהוציא אותם ידי חובה.
גם פסיקת עבר של הרב, שעל פיה במקרים חריגים שבהם הפרדה בין גברים לנשים בחתונות גורמת למחלוקות בתוך המשפחות אפשר לוותר על המחיצה נדונה לסילוף דווקא על ידי חסידיו, שכנראה החליטו שפסיקת מי שנתפס כגדול הדור מקלה מדי או ספרדית מדי.
בטרם ייצא לעוד הסתערות יחיד כדאי לרב עמאר לדעת כי בסביבת הרב אלישיב סימנו את דמותו הרבנית כחוליה הפשרנית והמסוכנת, אך גם כחוליה החלשה. אם לא יימצא הפלפול שיגרום לעסק להסתדר, ההתקפות מתוכננות להתמקד בראש שלו. גם הפעם הוא עלול לגלות שהוא בעצם לבד.
"אם העבודה נכנסת ויהדות התורה נשארת בחוץ, לא נוכל לברוח מההסכמים, ואז ש"ס תתחיל לשלשל קוביות", אמר אחד מחברי הכנסת של ש"ס. "מחר בבוקר יגידו לאלי ישי, הילדים שלך לא יהיו בישיבות והילדות בסמינרים. יטגנו אותו".
גורם במפלגה הוסיף: "זה המבחן שלנו. אני רוצה לראות שפעם אחת ולתמיד נפגין עצמאות מחשבתית ונפרוק את העול הישן שהטיל על גבנו הרב שך באמירתו המפורסמת ש' הספרדים לא ראויים להנהגה', אבל אני חושש שעוד פעם יתברר שהפסיקות של הרב עמאר, למרות שהן בגיבוי הרב עובדיה, שוות לכפרות".
במהלך המשא ומתן הקואליציוני ניסה אחד הש"סניקים להבהיר את עמדת החרדים האשכנזים המתהפכת בנושאים דתיים, על פי הבדיחה המשמיצה הבאה: "אחד בא לרב וביקש ממנו להעלות את הכלב שלו לתורה. הרב סירב וגירש אותו בצעקות. 'תודה בכל מקרה. אולי אנסה את בית הכנסת ממול ואתרום לו את עשרת אלפים הדולרים שלי,' אמר האיש ופנה ללכת. 'רגע, רגע,' שינה הרב את טון הדיבור שלו, 'לא ידעתי שהכלב יהודי'".