המלצה: כל התלמידים יעברו בדיקות שמיעה
מחקרים מגלים שילדים עם פגיעות קלות באוזניים עלולים להתקשות בלימודים, ומשרד החינוך ממליץ לבצע בדיקות שמיעה לכולם כבר בגן

בנוסף, אישרו במשרד החינוך אישרו כי מתקיים משא ומתן עם משרד הבריאות לגבי הסכם שלפיו כל התלמידים בישראל יעברו בדיקות רשמיות באופן מוסדר ומבוקר במסגרת הבדיקות שנערכות בתוך מערכת החינוך.
המחקרים, שנערכו בארה"ב, גילו כי לבעיות שמיעה קלות ישנה השפעה מכרעת על היכולות הלימודיות. 6.4 אחוזים מהילדים בגיל בית הספר סובלים מלקויות שמיעה קלות, כאשר ההערכה היא שאם הנתונים היו כוללים גם את ילדי הגן, המספר היה אף גבוה יותר.
המומחים מציינים כי לא מדובר בכל מקרה של דלקת אוזניים, אבל אם הדלקת כרונית או נמשכת תקופה ארוכה, בהחלט יכולות להיות לה השלכות על הצלחת הילד בכיתה. המחקרים הוכיחו כי 17 אחוזים מהילדים הסובלים מלקות קלה איחרו באופן משמעותי בקליטת ובהבנת השפה.
33 אחוזים מהם מתקשים באופן ניכר בדיבור ובהבעה. הקשיים מתעצמים בתוך הכיתה, כשהם מוקפים בתלמידים רבים וקולניים. הלקות לא רק מקשה עליהם בלימודים, אלא עלולה ליצור גם בעיות רגשיות וחברתיות.
מניתוח המחקרים במשרד החינוך גובשו ארבע המלצות: פעילות לאיתור מוקדם של לקויות שמיעה קלות על ידי הפניה לבדיקות, בקרה רפואית ואודיולוגית, הדרכת ההורים להתמודדות עם הירידה בתפקוד והדרכת המורים לטיפול.
במשרד החינוך מודאגים במיוחד מכך שבעיות השמיעה הקלות לא תמיד ניתנות לגילוי מוקדם כמו בעיות השמיעה החריפות. "עד היום התפיסה הרפואית הייתה שאם מדובר בליקוי שמיעה קל, אין מה לדאוג, הילד יהיה בסדר", מסבירה ד"ר אורלי הלפרן, מדריכה ארצית לאודיולוגיה חינוכית באגף לחינוך מיוחד במשרד החינוך, "וכידוע, יש הרבה ילדים שסובלים מדלקות
לדבריה של ד"ר הלפרן: "היום אנחנו יודעים שההתפתחות יכולה להיפגע גם מירידה קלה בשמיעה. הפגיעה היא קודם כל בהתפתחות השפה והדיבור. הילד אמנם מדבר, אבל איכות השפה שלו נפגעת וכתוצאה מכך נפגעת גם יכולת הקריאה והכתיבה וזה מביא לכישלון בלימודים".
הגילאים הקריטיים לאיתור הבעיות ולטיפול תוך מעקב הם כאמור הגילאים שבהם הילדים רוכשים את המיומנויות הראשוניות, גן ובית ספר יסודי. לדברי ד"ר הלפרן, בעקבות המחקרים החדשים יש צורך מחייב בשינוי ההתייחסות המערכתית: "למשל, בעיית נוזלים באוזניים זה משהו שלא כואב, ולכן לוקח זמן לגלות וצריך להיזהר שלא יהיה מאוחר מדי. היינו רוצים שכל ילד שייכנס לבית הספר יהיה אחרי בדיקה מקיפה, ואם תאותר בעיה נדע לעשות מעקב".