דיווח: ישראל סיפקה לסינגפור מטוס ביון

ירחון אוסטרלי חשף שבחודש פברואר קיבלה סינגפור את מטוס הביון עיטם, מתוצרת תע"א, שלפי פרסומים זרים השתתף בתקיפת הכור הסורי

נדב זאבי | 13/3/2009 12:28 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
הירחון האוסטרלי לענייני תעופה וביטחון, Asia-Pacific Aerospace Report, חשף לפני שבוע שבסוף פברואר נחת בשדה התעופה הצבאי טנגה (Tengah) במערב סינגפור מטוס ביון מתקדם מדגם עיטם. לפי הדיווח, זהו המטוס הראשון מבין ארבעה שהתעשייה האווירית (תע"א) מכרה לסינגפור. שווי העסקה מוערך בכמיליארד וחצי דולר.

מטוס הביון עיטם מתוצרת התעשייה האווירית.
מטוס הביון עיטם מתוצרת התעשייה האווירית. צילום: יח''צ
מטוס העיטם הוא במטוס מנהלים מדגם גאלפסטרים G-550, שעליו הותקן בתע"א מכ"ם מתקדם מדגם פלקון ומערכות שהפכו אותו למטוס התרעה מוקדמת וניהול שליטה ובקרה של קרבות אוויר.

סינגפור הודיע על רכישת המטוסים כבר באמצע שנת 2007, וטענה אז שהם יהיו מבצעיים עד 2010. הטייסים הסינגפורים התאמנו לקראת קליטת המטוס על מטוס מאותו דגם. ארבעת מטוסי העיטם שסינגפור רכשה יחליפו את ששת מטוסי ההתרעה המוקדמת מדגם הוקאיי של סינגפור (ארבעה מטוסים כאלו עם הצלחת על הגג, היו גם בשימוש חיל האוויר הישראלי עד 1994 – נ.ז).

לפי פרסומים במקורות זרים, מטוס העיטם נטל חלק בתקיפת חיל האוויר שנערכה בצפון מזרח סוריה ב-6 בספטמבר 2007. במהלך התקיפה, כך לפי פרסומים זרים, הושמד כור גרעיני. עוד פורסם כי המטוס השתתף בניהול הלחימה במהלך מבצע עופרת יצוקה.
מערכת הגנה עצמית משוכללת

חיל האוויר הזמין שישה מטוסים מסוג זה, ושניים כאלו כבר נמצאים כיום בטייסת הנחשון של החיל. הטייסת עושה שימוש במטוס אחד מדגם עיטם, ובמטוס שני מדגם שביט, שמשמש למטרות מודיעין אלקטרוני.

העיטם נחשב לדור השלישי בסדרת מטוסי הבקרה האווירית - פלקון. המטוס, שצורתו שונתה בגלל מערכות המכ"ם שהוצמדו לגופו, מסוגל לעקוב ממרחק של מאות קילומטרים על המתרחש מסביבו ברדיוס של 360 מעלות.

מערכות המשימה במטוס

מופעלות בידי מספר בקרים היושבים מול צגים בתוך המטוס. מערכת הבקרה האווירית במטוס יודעת לזהות את כל סוגי כלי הטיס, ויודעת להבחין בין מטוסי חיל האוויר למטוסי אויב.

המערכת מספקת מיידע על הגובה, כיוון ומהירות הטיסה של כל מטוס במרחב וביכולתה לעקוב אחר המטרות גם אם הן מבצעות פניות חדות. על המטוס מותקנת מערכת הגנה עצמית משוכללת, שמזהה שיגור ונעילה של טילי קרקע-אוויר וטילי אוויר-אוויר לעברו.

גם הודו קנתה

העיטם טס במהירות שיוט של 900 קמ"ש, בגובה של 12 ק"מ, הרבה מעל גובה הטיסה של מטוסי הנוסעים. למטוס טווח טיסה של 10,700 ק"מ. גורמים בחיל האוויר הסינגפורי סיפרו לירחון האוסטרלי שמכ"ם המטוס יכול לאתר מטרות בטווח של 370 ק"מ ממנו וכי הוא יכול לבצע משימות ולשהות תשע שעות באוויר.

במהלך החודש הקרוב צפוי להגיע להודו, בטיסה ישירה מישראל, מטוס ביון והתראה ראשון מתוך שלושה. את המטוסים מכרה התעשייה האווירית להודו בעסקה בסך 1.3 מיליארד דולר, כבר בשנת 2004. מדובר במטוס רוסי ענק מדגם IL-76. המטוס כולל מערכות ביון והתרעה שהותקנו עליו בתע"א ובראשן מכ"ם הפלקון מתוצרת אלתא. בימים אלו מבצע המטוס טיסות מבחן אחרונות בשמי ישראל.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים