דיווח: ישראל סיפקה לסינגפור מטוס ביון
ירחון אוסטרלי חשף שבחודש פברואר קיבלה סינגפור את מטוס הביון עיטם, מתוצרת תע"א, שלפי פרסומים זרים השתתף בתקיפת הכור הסורי

סינגפור הודיע על רכישת המטוסים כבר באמצע שנת 2007, וטענה אז שהם יהיו מבצעיים עד 2010. הטייסים הסינגפורים התאמנו לקראת קליטת המטוס על מטוס מאותו דגם. ארבעת מטוסי העיטם שסינגפור רכשה יחליפו את ששת מטוסי ההתרעה המוקדמת מדגם הוקאיי של סינגפור (ארבעה מטוסים כאלו עם הצלחת על הגג, היו גם בשימוש חיל האוויר הישראלי עד 1994 – נ.ז).
לפי פרסומים במקורות זרים, מטוס העיטם נטל חלק בתקיפת חיל האוויר שנערכה בצפון מזרח סוריה ב-6 בספטמבר 2007. במהלך התקיפה, כך לפי פרסומים זרים, הושמד כור גרעיני. עוד פורסם כי המטוס השתתף בניהול הלחימה במהלך מבצע עופרת יצוקה.
חיל האוויר הזמין שישה מטוסים מסוג זה, ושניים כאלו כבר נמצאים כיום בטייסת הנחשון של החיל. הטייסת עושה שימוש במטוס אחד מדגם עיטם, ובמטוס שני מדגם שביט, שמשמש למטרות מודיעין אלקטרוני.
העיטם נחשב לדור השלישי בסדרת מטוסי הבקרה האווירית - פלקון. המטוס, שצורתו שונתה בגלל מערכות המכ"ם שהוצמדו לגופו, מסוגל לעקוב ממרחק של מאות קילומטרים על המתרחש מסביבו ברדיוס של 360 מעלות.
מערכות המשימה במטוס
המערכת מספקת מיידע על הגובה, כיוון ומהירות הטיסה של כל מטוס במרחב וביכולתה לעקוב אחר המטרות גם אם הן מבצעות פניות חדות. על המטוס מותקנת מערכת הגנה עצמית משוכללת, שמזהה שיגור ונעילה של טילי קרקע-אוויר וטילי אוויר-אוויר לעברו.
העיטם טס במהירות שיוט של 900 קמ"ש, בגובה של 12 ק"מ, הרבה מעל גובה הטיסה של מטוסי הנוסעים. למטוס טווח טיסה של 10,700 ק"מ. גורמים בחיל האוויר הסינגפורי סיפרו לירחון האוסטרלי שמכ"ם המטוס יכול לאתר מטרות בטווח של 370 ק"מ ממנו וכי הוא יכול לבצע משימות ולשהות תשע שעות באוויר.
במהלך החודש הקרוב צפוי להגיע להודו, בטיסה ישירה מישראל, מטוס ביון והתראה ראשון מתוך שלושה. את המטוסים מכרה התעשייה האווירית להודו בעסקה בסך 1.3 מיליארד דולר, כבר בשנת 2004. מדובר במטוס רוסי ענק מדגם IL-76. המטוס כולל מערכות ביון והתרעה שהותקנו עליו בתע"א ובראשן מכ"ם הפלקון מתוצרת אלתא. בימים אלו מבצע המטוס טיסות מבחן אחרונות בשמי ישראל.