ענף האינטרנט הישראלי בקריסה
המיתון מתחיל לחלחל לאתרי האינטרנט הישראליים, ובכירי הענף נלחצים: וואלה? "בדרך להפוך לדינוזאור". פורטלים? "זה קטע ישן". ואתרי הזכיינים? "לא מסוגלים לייצר בעצמם תכנים איכותיים". איך יעבור ענף האינטרנט את המשבר?
מצד שני, מיתון הוא עדיין מיתון, וענף האינטרנט הישראלי נמצא כעת בשיא הבלבול. המשבר תפס אותו כשהוא נתון בתזזית תחרותית של השקעות והתרחבות. היות שמדובר בענף גמיש ביותר, שניתן לבצע בו שינויים דרסטיים מהיום למחר, האנדרלמוסיה הוכפלה כהרף עין.
ישנם אתרים שממשיכים להתרחב ולהשקיע, ובו בזמן מקצצים בהוצאות ואפילו מפטרים עובדים. אם תשאלו את מנהלי אתרי האינטרנט הישראליים כיצד יושפע העסק שלהם מהמיתון, הם ימשכו בכתף: "התחזית שלך טובה כמו שלי".
מיזוגים גדולים לא נרשמו כאן אחרי נענע וערוץ 10, אבל המרוץ להשגת שיתופי פעולה "שווים" תפס את מקומם - וכעת הם נתפסים כהרבה יותר אקוטיים להצלחה.
דווקא החברה שמספקת את התוצאות העסקיות המשובחות בענף לא היססה לפטר עובדים עם פרוץ המשבר. מדובר בוואלה!, פורטל העל הישראלי, ששומר על מעמדו בהצלחה מעוררת קנאה כבר 15 שנה. אבל דבר אחד הוא איבד: את הבלעדיות שבמעמד הזה. בשנים האחרונות הצטרפו אליו גוגל ו-Ynet, שמרכיבים יחד איתו את הליגה העליונה.
אבל וואלה! שונה מהם בכמה עניינים מהותיים: אתר וואלה! רווחי - בניגוד ל-Ynet, שלפי ההערכות בשוק איננו מכסה את הוצאותיו. בנוסף, בניגוד אליו ולגוגל, וואלה! הוא במוצהר האתר של העם.
כמעט מאז הקמתו זוכה וואלה! לזלזול יחסי מצד הברנז'ה - אנשי האתרים המתחרים, פרסומאים, אנשי מדיה ואינטרנט. בפופולריות שלו וביכולתו הכספית לא ניתן להטיל ספק, אבל המודל שלו והתכנים שהוא מציע אינם קורצים לאנשי התעשייה.
אנשי הברנז'ה עצמם כמעט אינם גולשים בוואלה! (למעט בעמוד חדשות הברנז'ה). לפיכך, ההצלחה המתמדת של האתר היא במידה מסוימת חידתית עבור רבים מהם. ייתכן שזו גם אחת הסיבות לתחזיות רבות השנים, שלפיהן קרב קיצו של וואלה! ושל מודל הפורטל השימושי שיש בו הכל.
יש בענף הסוברים, כי ברגע שגוגל - האתר היחיד שעקף את וואלה! בפופולריות - יעביר שורה ארוכה מספיק של שירותים, הוא יהפוך את וואלה! למיותר. לפי התיאוריה הזו, וואלה! אמור להילחם בגוגל ככל יכולתו.
"אין סיבה להעריץ את וואלה!", אומר בכיר בענף, "ממבט של פיתוח אתרים, אם וואלה! לא היה קיים, והיום היה בא אליי מישהו עם המודל של וואלה! ואומר: 'בואו נקים פורטל עם מנוע חיפוש ושירות מייל' - הייתי מתעניין אם הוא מפגר.
"וואלה! רוכב היום על הגאוניות של ארז פילוסוף והחבר'ה שלו, שהיו בעלי חזון, שרובו הגדול נלקח מיאהו. וואלה! עוד קוטף את הפירות האלה, אבל אם לא ימציא את עצמו מחדש, הוא יהפוך לדינוזאור בתוך כמה שנים".
לדברי אילן ישועה, מנכ"ל וואלה!, "עם ישראל נמצא בוואלה!. בכל קבוצת גיל יש בוואלה! יותר גולשים מאשר בכל אתר אחר. המובילות של וואלה! נובעת מתמהיל ייחודי של תכנים ויישומים.
"גם המייל של וואלה! המשיך להתחזק השנה, בזכות שיפורים שעשינו. כשזיהינו שצעירים נמצאים ברשת חברתית יותר מאשר במייל, ושהן הפכו לאחד מאמצעי התקשורת החשובים ברשת רכשנו את מקושרים, הרשת החברתית המובילה בישראל".
ישועה לא מתרגש מהמשבר העולמי. "עוגת הפרסום הכללית תרד השנה בשיעור של 5%-10%", הוא מעריך, "אבל התחזיות העולמיות גורסות שהפרסום באינטרנט ימשיך לצמוח, גם אם יחווה
עם זאת, לישועה נדבקו בשבועות האחרונים כמה תהיות. ראשית, קבוצת הארץ מעוניינת למכור את חלקה באתר, המצליח כלכלית, דווקא בתקופה שבה הבורסה צונחת ואיתה שוויו של האתר.
"לא הצלחנו לזהות שום תועלת אסטרטגית להארץ מאחזקה בוואלה!", הודה עמוס שוקן, המו"ל והבעלים של קבוצת הארץ. אבל זה לא ממש מפתיע: מעבר לצרות הכלכליות הנוכחיות של קבוצת הארץ, כבר לפני 6 שנים - כשנחתם שיתוף הפעולה המאסיבי אך תמוה הזה - היה ברור שאם וואלה! הוא שוק מחנה יהודה, אין לעיתון הארץ הברנז'אי תל אביבי שמאלני מה לחפש שם.
ואכן, שיתוף הפעולה התוכני בין שני הגופים היה מוגבל ורווי חיכוכים, והתכנים גבוהי המצח של עיתון הארץ נשחטו באטליז הוואלאי לכדי פיסות שווארמה בפיתה.
היום, אגב, התכנים שמעניק עיתון הארץ לוואלה! מגיעים בסך הכל לכחמישית מתוכני החדשות שמתפרסמים באתר - נתון נמוך להפליא ביחס לכמויות התוכן האדירות שהארץ מייצר מדי יום. שני הגופים לא הצליחו לבנות סינרגיה נוספת משיתוף הפעולה ביניהם, ובוואלה! לא בדיוק נצמדים לכנף מעילו של שוקן ומתחננים שיישאר.
עוד גוף שכבר לא ישתף פעולה עם וואלה! הוא שחקנית הטלוויזיה הגדולה האחרונה שנותרה פנויה מבחינת מיתוג ושיתוף פעולה באינטרנט - זכיינית ערוץ 2 רשת. לוואלה! אמנם יש שיתוף פעולה עמוק עם חברת הלוויין יס, אבל כשמדובר במיינסטרים טהור, החיבור שלה עם אחד מזכייני הטלוויזיה של ערוץ 2 הוא הכי טבעי שיש.
בעוד קשת עמלה קשות על הרחבת האתר והמותג העצמאי מאקו (שגם הוא מעורר תהיות, ומיד נגיע אליהן), חתמה רשת על שיתוף פעולה עם המתחרה הכי כואב של וואלה!, Ynet - שייהנה מתוכני הווידיאו הפופולריים שלה: "המרוץ למיליון", "כלבוטק", ו"שבוע סוף". ערוץ 10, גם הוא מועמד עקרוני, כבר מחובר בדבק מגע לפורטל נענע המתחרה.
אבל ישועה, שניסה ללא הצלחה לרכוש תוכני חדשות מערוץ 2 או מערוץ 10, משדר דווקא ציפייה: "השיקולים של הגופים הטלוויזיוניים השונים, שהולכים היום במודלים של בלעדיות, כולל רשת, הם לא כלכליים לאורך זמן. בסופו של דבר כולם יחפשו את הפלטפורמה האינטרנטית שיכולה לתת להם מקסימום עיניים וכסף.
"אני צופה שהסכמים ייפתחו, וגישת הבלעדיות שאפיינה את השלב הראשון תיעלם. בעלי תוכני הווידיאו, כולל הזכיינים, יבינו שכדי להגיע לתפוצה מרבית ומקסימום הכנסות - הם לא יכולים להתבסס רק על האתרים שלהם, והם יגיעו למודלים שיאפשרו הפצה ומסחור של התכנים גם באתרים אחרים, ובראש ובראשונה בוואלה!. שנית, וואלה! נהנית משיתוף מוצלח מאוד עם יס, שיש לה תוכני מקור מצוינים".
המרוץ אחר תוכני טלוויזיה מערוצים פופולריים מתנהל זה כמה חודשים בשיא המרץ. בתקופה האחרונה הבינו חברות הטלוויזיה שאין טעם לשדר את התכנים באופן בלעדי בערוצי הטלוויזיה, כשכל כך הרבה אנשים מבזבזים כל כך הרבה זמן באינטרנט, ולפעמים גם צופים בתוכניות ששודרו באופן פיראטי. רשת, קשת, חברת החדשות של ערוץ 2, ערוץ 10, הוט ויס לקו בקדחת דיגיטציה, והם עושים ככל יכולתם להפיץ תוכניות ותכנים ברשת.
האינטרנט, שנתפס תחילה כמדיום מתחרה בטלוויזיה מבחינת אופי התכנים וסוג הצריכה, הולך ונכבש עתה בקסמיה.
אתר נענע 10, למשל, חווה התרוממות רוח בזמן "הישרדות", שמזרימה אליו גולשים שמחפשים ביקיני, שרירים וחול גם מעבר לשעות השידור. בדומה, מאקו מאחסן את מכורי "האח הגדול".
"מי שיש לו תוכן וידיאו מעניין באינטרנט, זה מי שהשיג אותו מהטלוויזיה", אומר גיא אליאב, מנכ"ל נענע 10, "וזה אומר שהתוכניות המובילות ברייטינג, כמו 'האח הגדול' ו'הישרדות', מייצרות הכי הרבה צפיות באינטרנט - וזה מתורגם למכירות של כמעט 100% בווידיאו. אין עוד מקומות שבהם אתה יכול לקנות פרסומות וידיאו באמצע תוכניות".
בתחום הווידיאו, אומר אליאב, וואלה! לא קורץ להמונים. "אם יש לוואלה! תוכן איכותי של יותר מ־4 דקות, זה בסדרות של יס - אבל כמה אנשים מתעניינים בסדרות כמו 'העשב של השכן'? עד שלא יהיו להם להיטים כמו 'דני הוליווד', הם לא יהיו שחקן אמיתי בתחום".
לפי סקרי TIM, נענע 10 - יחד עם וואלה! ו-nrg מעריב - היו המרוויחים הגדולים מתנועת הגולשים המוגברת בזמן המלחמה. הרוח הגבית של הישרדות התווספה לנענע 10 רק בסופה.
"נענע 10 ומאקו גדלו משמעותית בזמן המלחמה, בגלל הצימאון של הציבור לחדשות וידיאו. אנשים נכנסו גם לאתרי החדשות הכתובות, אבל יתרונם של אלה הצטמצם משמעותית כי לא היה להם ויז'ואל, והם לא יכולים בכתבה של 300 מילה להתמודד עם דיווח חי של אור הלר מתוך הרצועה".
אבל היתרון הזה הוא גם חיסרון: למעט תוכניות הבוקר, אין לערוצי הטלוויזיה משדרי חדשות לפני השעה 17:00. עד אז נאלצים מאקו ונענע 10 לייצר תכנים בעצמם, שנופלים באיכותם ובפופולריות שלהם מתוכניות טלוויזיה כמו "5 עם רפי רשף" ו"שש עם".
גם אליאב מאמין שההכנסות לא ייפגעו, משום שהסטת תקציבי הפרסום לכיוון האינטרנט תקזז את הירידה בסך־כל העוגה. עם זאת, התקופה לא הותירה את מאקו ואת נענע 10 חסינים בפני זעזועים, ובשניהם בוצעו קיצוצים ופיטורים.
"חברות שמפסידות צריכות להראות שינוי כיוון ולהציג תוכנית שיבהירו איך הן יפסיקו להפסיד. בניגוד לעבר, אין צ'ק פתוח", אומר אליאב - שעבר לפני חודשיים מתפוז לנענע, שהפסידה בשנה האחרונה 33 מיליון שקל.
לעומת ההפסדים של נענע, רשמה וואלה! בשנה האחרונה עלייה בהכנסות ל-112 מיליון שקל, שמתוכם 17.4 מיליון שקל הם רווח נקי. אתר הקהילות תפוז הצליח לחזור לרווח תפעולי, שעוד לא היתרגם לרווח נקי מהותי.
כך או כך, השווי של כל הפורטלים הנסחרים בבורסה נחתך בכ-50%. "יש חברות שעושות שימוש ציני במצב", אומר גורם בכיר בתחום, ומתכוון לוואלה!, "בעלי ממון שהחברות שלהם מרוויחות ומצליחות אומרים לעובדים: 'יש מיתון, אז בואו נקצץ בכם ונקצץ לכם, אבל זה רק כדי להגדיל את הרווח של החברה'. במילים אחרות, מעבירים כסף מהכיס של העובד, שנועד לצריכה, לכיס של בעלי המניות, שנועד להגדיל את ההון שלהם. זה הורס את המשק, כי גם הם יפסידו מזה בסוף".
"קיצוצים זה לא דבר שעושים מהיום להיום. חלק מהם תוכננו כבר קודם והיו נעשים בלי קשר למשבר", עונה ישועה, "גם עכשיו אנחנו לא יכולים להיות בטוחים עד לאיזו קרקעית יגיע המשבר.
"לשמחתנו הרבעון הרביעי היה מוצלח והרווחנו יפה, אבל לא יכולנו להיות בטוחים בכך. כאשר המשבר פרץ מפרסמים רבים פשוט הקפיאו את פעילותם. חברות צריכות להיערך למשבר מראש וכך עשינו. אחרת זו חוסר אחריות. הקיצוץ היה בשיעור קטן של 10%, ובמקביל הגדלנו בהשקעות בתחומים אחרים".









נא להמתין לטעינת התגובות


