חניית ביניים: כלי הרכב החשמליים תקועים בלי בטרייה
הכל מוכן לייצור ההמוני של מכוניות חשמליות, אבל העסק תקוע בגלל עלויות הסוללות ומגבלות השימוש בהן. גם העובדה שאחרי 400 קילומטר לכל היותר צריך להטעין את האוטו לא מקלה על היצרנים. האם הקונגרס יניע את התעשייה בדחיפה?

הסוללה השנייה חדשה ומפיקה אותה כמות אנרגיה, אבל שוקלת רקכ-180 קילוגרם. היא מגיעה רק עד לכתף של קרוז ויכולה להידחס לגוף מכונית השברולט הקומפקטית בשם וולט, שג'נרל מוטורס מתכננת לייצר בשנה הבאה. "אפשר לראות לאיזה כיוון מניעה אותנו הטכנולוגיה", אומר קרוז.
אך אף על פי שכל חברות הרכב הגדולות מתקדמות בתוכניות שלהן לקראת ייצור רכב חשמלי, הסוללות עדיין עולות כ-8,000 דולר ומעלה ליחידה, להערכת המומחים. נתון זה עשוי להפוך את המכוניות החשמליות ללא רווחיות בעליל. יתר על כן, יצרניות הרכבים החשמליים מזהירות כי יכולת התפוקה מוגבלת, וכי קיימים רק מעט מפעלים בתחום בארצות הברית.
יצרניות הרכב מקדמות כעת בוושינגטון אפשרות לסייע בבניית תעשייה של ייצור סוללות בארצות הברית. בנוסח שמציע בית המחוקקים לתוכנית התמריצים הכלכלית, לפחות 2 מיליארד דולר יוזרמו לקידום טכנולוגיות מתקדמות לפיתוח ולייצור סוללות.
ב-23 בינואר שלחו הנבחרים של מישיגן לקונגרס לנשיא אובמה מכתב המפציר בו לתמוך בתעשיית האנרגיות המתחדשת בכלל ובסוללות הרכבים החשמליים בפרט. "אנחנו לא יכולים לעבור מתלות בנפט זר לתלות בטכנולוגיה זרה", נאמר שם. לחלק מהגורמים בתחום הנושא המרכזי הוא לא הצורך בפיתוח הסוללות, אלא אם הן האמצעי היעיל ביותר בהפחתת התלות בנפט.
"אפשר להעביר סבסוד גדול לכמות קטנה של מכוניות חשמליות, ואפשר להעביר סבסוד קטן לכמות גדולה של מכוניות, אבל אי-אפשר להעביר סבסוד גדול לכמות גדולה של מכוניות", אמר מנחם אנדרמן, מנהל חברת הייעוץ טוטאל באטרי. "הסביבה והביטחון באנרגיה יפיקו יותר תועלת אם יהיו לנו מיליון מכוניות היברידיות בארצות הברית, לעומת 10,000 מכוניות חשמליות לחלוטין, ומבחינה טכנולוגית וכלכלית זה ריאלי יותר".

נכון לעכשיו, הסוללות הן המכשול הגדול ביותר בדרך למכונית חשמלית, לדברי ג'יי. בי. סטרובל, האחראי לטכנולוגיה בחברת טסלה מוטורס, יצרנית קטנה מעמק הסיליקון המייצרת מכוניות ספורט יוקרתיות וחשמליות לחלוטין. "השאלה היא לא אם אנחנו יכולים לייצר 10 מיליון מכוניות. המנועים אינם הבעיה, וגם לא האלקטרוניקה של העברת הכוח. אבל בנוגע לסוללות, הדרישה היא מעבר ליכולת הייצור הקיימת. צריך לבנות תעשיה שלמה לייצור סוללות, שתהיה דומה בגודלה לתעשיית ייצור הרכבים עצמם", אמר סטרובל.
לפי חברת הייעוץ לוקס, שוק הסוללות לרכבים חשמליים צפוי לגדול פי 6 עד 2013, וכ-70% ממנו יתרכזו בסוללות ליתיום איון.
עד כה הובילו במרוץ יצרניות הסוללות מאסיה. ג'נרל מוטורס הודיעה החודש כי היא בחנה את חברות ייצור הסוללות בארצות הברית
חברת A123 מוטורטאון , מסצ'וסטס, היתה אחת החברות שהפסידה במרוץ לתפקיד יצרנית הסוללות של ג'נרל מוטורס. כיום יש לחברה יותר מ-37 אלף מ"ר של מפעלים המייצרים סוללות, רובם בסין וקוריאה, אך גם במסצ'וסטס.
אך החברה עדיין לא חתמה על אף עיסקה עם יצרנית רכב (או רשמה רווח), והיא שורפת מזומנים בניסיונות להתרחב. היא מוכרת סוללות למכונות של חברות בלאק אנד דקר, המהוות 63% מההכנסות של A123 בשנה האחרונה. בוב לוץ, סגן נשיא ג'נרל מוטורס, אמר כי הסוללות של A123 היו "טובות למכונות", אבל "LG Chem פשוט מתקדמת יותר" בתחום הסוללות שג"מ מחפשת.
כעת פונות החברות האמריקאיות לממשלה בבקשה לסיוע בהגדלת יכולת הייצור, ומספר מועט של קולות הביעו דאגה מהסכנות במדיניות התעשייה, במיוחד כשהכלכלה זקוקה לתמרוץ. שתי המפלגות בקונגרס תמכו בהצעת הממשלה. A123 הגישה בקשה להלוואה של 1.84 מיליארד דולר, במסגרת התוכנית לטכנולוגיית רכב שנוצרה ב-2007 כדי לבנות מפעלים בארצות הברית.
משרד האנרגיה קיבל כ-75 בקשות לכ-38 מיליארד דולר בהלוואות. בתוכנית אושר לחלק 25 מיליארד דולר, נכון לעכשיו. 14 חברות שיצרו את ההתאחדות לייצור סוללות מתקדמות לתעבורה מבקשות השקעה של 1 -2 מיליארד דולר ב-5 השנים הקרובות.
ליצרניות הרכבים בחירת הסוללה היא עניין של אסטרטגיה וגם של טכנולוגיה. 75% מהנהגים בארצות הברית נוסעים 65 ק"מ ומטה ביום, כך שהן צריכות להחליט על טווח הנסיעה של המכוניות החשמליות.
ג'נרל מוטורס מתכננת סוללה שתספיק ל-65 קילומטר, ולאחר מכן תפעיל המכונית מנוע בנזין קטן. חלק מהחברות המתחרות שוקלות סוללות שיספיקו לנסיעה של 30 ק"מ, מרחק המספיק לנהגים מקומיים - בלי להוסיף את עלות ומשקל המכונית.
שי אגסי, יו"ר חברת בטר פלייס, הבונה תשתית של מכוניות חשמליות בישראל, בהוואי, בצפון קליפורניה ובכמה מקומות אחרים, חושב שרכבים חשמליים צריכים לכלול סוללות בלבד. הוא מציע להקים תחנות למילוי חשמל, שבהן נהגים הנמצאים בנסיעות ארוכות יוכלו להחליף את הסוללה הריקה בסוללה מוטענת במלואה. "אנחנו פשוט לא חושבים שהתשובה להגדלת התפוקה של הסוללה היא להקים תחנת כוח בתא המטען שלנו", לדבריו.
חברה אחת כבר מייצרת רכבים חשמליים לחלוטין: טסלה מוטורס מכרה כבר יותר מ-100 מכוניות במחיר של כ-100 אלף דולר ליחידה. טד מרנדינו, מנהל מכירות בטסלה, פתח את תא המטען של רכב הספורט הנוצץ באולם התצוגה של החברה בקליפורניה, והתחיל לדבר על הסוללה שמביאה את הרכב מ-0 ל-110 קמ"ש תוך 3.9 שניות בלבד.
סוללת הליתיום איון יכולה להוביל את המכונית ל-350 עד 400 ק"מ, תלוי בשימוש במזגן וברדיו. הרכב שומר על משקל לא גבוה מאחר שאין לו מנוע בנזין כלל. המנוע החשמלי שוקל 65 ק"ג בלבד, לדברי מרנדינו. אך הסוללה שוקלת 500 קילוגרם, מה שהופך את רכב הספורט של טסלה לכבד ב-400 קילוגרם לעומת שווה הערך שלו בעולם מנועי הבנזין. "החום הורג את הסוללה", אמר מרנדינו. כדי לפתור זאת, טסלה מקררת את המנוע שלה בממיר חום ובגופי קירור.
ההטענה לוקחת יותר זמן ממילוי מכל דלק, אבל הרבה פחות מהזמן שאדם ממוצע משאיר את המכונית בחניה ליד ביתו. עם החיבור למערכת החשמל הביתית, לסוללה לוקח כ-3.5 שעות להיטען במלואה.
טסלה חוותה בעיות רבות בהליך הייצור, בשל חלקים המגיעים מלפחות 3 מדינות זרות. אך הגברת קצב ייצור הסוללות, במטרה לשרת את התעשייה כולה, עשויה להיות בעיה בסדר גודל אחר לחלוטין. אם נחבר את יכולות ייצור סוללות הליתיום איון בעולם, נוכל לייצר כמיליון רכבים חשמליים בשנה, לדברי סטרובל. "אם אתם מדברים על עשרות מיליוני רכבים", הוא אמר, "אתם מדברים על בניית חברות חדשות".









נא להמתין לטעינת התגובות


