בחירה ירוקה: רוצים אוויר נקי

זיהום האוויר הורג אותנו. הכנסת האחרונה אומנם קדימה את חוק אוויר נקי, אבל אתגרים רבים עוד עומדים בפתח. לקראת הבחירות, אנו בודקים את הבטחות מפלגות הסביבה. התנועה הירוקה-מימד תקדם את הצטרפות ישראל להסכם קופנהגן. הירוקים יבקשו לחייב אוטובוסים ומוניות לעבור לכלי רכב מסוג יורו 5 והתנועה החדשה-מרצ רוצה שחוק אוויר נקי יכנס לתוקף כבר עכשיו. גזור ושמור

nrg מעריב | 28/1/2009 12:23 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
זיהום האוויר בישראל הוא מהחמורים בעולם המפותח. חשיפה ממושכת לזיהום אויר גורמת לפגיעה בלתי הפיכה בבריאות. זיהום האוויר הורג רק בגוש דן כ-1,100 אנשים בשנה, יותר מפיגועי הטרור ותאונות הדרכים גם יחד. רק בתל אביב 28 אלף ילדים מתאשפזים בשנה כתוצאה מבעיות נשימתיות.

 
זיהום אוויר במגדל העמק
זיהום אוויר במגדל העמק צילום: פלאש 90

בשנים האחרונות חלה התקדמות משמעותית בנושא עם חקיקת "חוק אויר נקי": מדובר בחוק מקיף שמסדיר את נושא פליטת המזהמים לאוויר, במטרה להתמודד עם זיהום האוויר הקשה הקיים באזורים רבים בארץ.

במסגרת החוק מחויבת הממשלה  להכין וליישם תוכנית לצמצום זיהום האוויר בישראל. כן הוא מחייב הקמת מערך ניטור ארצי למדידת זיהום אוויר, יצירת מנגנון רישיונות פליטה לכל מפעל וגוף תעשייתי, הטלת קנסות ועונשי מאסר מחמירים למזהמים העוברים על החוק, סגירת מפעלים שלא יצייתו להוראות צמצום הזיהום וקביעת סטנדרטים סביבתיים מגבילים לסוגי הרכבים והדלקים שיותר לשימוש בכבישי הארץ. החוק צפוי להיכנס לתוקף רק בשנת 2011. המלאכה כאמור היא רק בתחילתה, מה מבטיחות התנועות הירוקות?

התנועה החדשה-מרצ

חקיקת חוק עידוד תעשיות ידידותיות לסביבה שיחייב מתן תמריצים לתעשיות ידידותיות לסביבה ויביא למעבר לתעשיות "ירוקות" במקום תעשיות מזהמות. 

הקצאת משאבים לאכיפת האיסור על השלכת פסולת בשטחים פתוחים ולמערך ממלכתי לפיקוח על הזרמת שפכים לנחלים ולים.

הנהגת מדיניות "המזהם משלם", להלכה ולמעשה, תוך קביעת קנסות גבוהים ועונשים מרתיעים.



חקיקת חוק המאפשר הגשת תביעות אישיות נגד מזהמים, בגין פגיעה באיכות החיים ובבריאות התושבים, תוך העברת נטל הראיה למזהם.

בעניין חוק אוויר נקי: מרצ תומכת ביישומו של החוק בהקדם בכל הארץ. העובדה שחוק זה כבר אומץ על ידי רמת חובב ועל ידי התעשיות הכבדות בחיפה, מעידה שאין סיבה אמיתית להקפיא את יישומו עד 2011 בכל הארץ.

הירוקים

מטרת הירוקים להפחית את זיהום האוויר הן מתחבורה והן מתעשייה באמצעים הבאים:

נפעל לבחינה מחודשת של כל כביש מתוכנן על מנת לעצור סלילת כבישים מיותרים שרומסים את הארץ ולא משפרים את התנועה.

הנחות במסים לכלי רכב שלא גורמים לזיהום אוויר, כמו כלי רכב היברידים (משולבי חשמל ובנזין), וכאלו המונעים בגפ"ם (גז) וכלי רכב חשמליים.

חיוב אוטובוסים ומוניות לעבור, לכלי רכב מסוג יורו 5 או להתקין אמצעי קצה כדוגמת ממירים מחמצנים להקטנת פליטת זיהום או כלי רכב שמונעים בגפ"ם.

הקצאת משאבים לשיפור מהותי של מערכת הסעת ההמונים (רכבת ואוטובוסים) יעילה מהירה וזולה.

מתן תמריצי מס לחברות שלא מעניקות רכב צמוד לעובדיהם ו/או מעודדת נסיעה משותפת למקום העבודה.

חיוב גופים ציבוריים וממשלתיים, כלל צה"ל והמשטרה, לקניית כלי רכב לא מזהמים.

הקלות לבעלי של כלי רכב שמעניינים להסב את רכבם להנעה בגפ"ם, הנחות במס לחברות שיסבו את צי כלי הרכב שלהם הנעה שאינה מזהמת.

הרכבת גלאי פליטה קבועים על קצה ארובותיהם של מפעלים הפולטים זיהומים לאוויר. וחיובם להכין תוכנית רב שנתית להורדת פליטת המזהמים כתנאי לאישור לפעילות.

גביית אגרת זיהום אוויר יקרה ממפעלים שאינם עומדים בתוכניות להפחת זיהום האוויר שנקבע להם.


התנועה הירוקה-מימד

חקיקת חוק אוויר נקי מהווה הזדמנות להתקדמות משמעותית בתחום, אך לשם כך יש לפעול ליישומו באמצעות תקנות ותקנים הולמים. במסגרת החוק יש להסדיר תוכנית לדגימה ודיווח של פליטות מתעשייה; הקמת מרשם פליטות מעודכן וממוחשב; תקני איכות אוויר חדשים ומחייבים לכל המזהמים הרלוונטיים, תוך מתן דגש מיוחד למזהמים בעלי השפעה חמורה בחשיפות לטווח ארוך, כגון חומרים מסרטנים; והצבת דרישות ייעודיות לתחנות כוח ומפעלים עתירי אנרגיה פוסילית.

עוד לפני כניסתו לתוקף של החוק, התנועה הירוקה-מימד קוראת ליישומה המיידי של תכנית לאומית שמטרתה להביא להפחתה מקסימאלית של זיהום האוויר בערים. בראש ובראשונה, יש להקצות תוספת תקציב למשרד להגנת הסביבה לצורך הקמת יחידת פיקוח מיוחדת לחיזוק מערך האכיפה, להוסיף תקנים למפקחים ולרכוש ציוד דגימה מתקדם. יש לרתום את הרשויות המקומיות לפעולות האכיפה, ולשם כך לדאוג להכשרה מתאימה לעובדים, למימון ולפיקוח.

התנועה הירוקה-מימד תפעל לחידוש פעילותה של הקרן להשקעה במעבר לטכנולוגיות נקיות, שהוקמה בעבר ונסגרה עקב קיצוצים. הקרן תסייע לתעשיות המוכנות להשקיע בטכנולוגיות סביבתיות אך מתקשות לעמוד בעלויות כבדות הכרוכות בכך.

התנועה הירוקה-מימד תפעל לעמידה בהתחייבויות הבינלאומיות לצמצום בפליטת גזי החממה, ואף תקדם את הצטרפות ישראל להסכם קופנהגן המתוכנן לשנת 2009. אנו סבורים כי יש להקים מנגנון ליישום התחייבויות ישראל במסגרת אמנת האקלים לצמצום פליטת גזי חממה. מאחר שחוק אוויר נקי אינו נותן כל מענה לנושא של גזי חממה, יש צורך לאמץ חקיקה בנושא, להטיל "מס פחמן", ליזום הפחתה משמעותית בצריכת החשמל, להפסיק את הקמתן של תחנות כוח פחמיות ולעודד אנרגיות מתחדשות.

על מנת להפחית את זיהום האוויר הנפלט מכלי רכב, יש להשקיע בשיפור התחבורה הציבורית, לפעול להנגשת הטכנולוגיות הטובות ביותר מבחינת ניצול יעיל של דלקים וציוד למניעת זיהום אוויר, להוריד את גיל הרכב המחויב בבדיקה תכופה לעשר שנים, ולדאוג להכשרה מיוחדת למכונאים שתתמקד בטיפול בפליטות. באשר לכלי רכב חדשים, יש לאמץ סולם חדש של מסים הנותן עדיפות מוחלטת לכלי רכב חוסכי דלקים שפליטות מזהמים מהם נמוכות במיוחד, כגון מכוניות היברידיות.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

על מצע ירוק

צילום: פלאש 90. עיבוד מחשב

החלטתם לבחור הפעם פתק ירוק? בחירה נבונה. מי ירוק יותר? מה הם מבטיחים לנו? ומה באמת ההבדל בין הירוקים לתנועה הירוקה?

לכל הכתבות של על מצע ירוק

עוד ב''על מצע ירוק''

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים