בחירה ירוקה: לשפר את התחבורה הציבורית

בדקנו איך יטפלו המפלגות הירוקות בנושא התחבורה הציבורית. במרצ יעודדו שימוש באופניים, הירוקים יפעלו למתן הטבות מס לעובדים שלא ישתמשו ברכב ובתנועה הירוקה מימד לא מאמינים בסלילת כבישים. מדור יומי חדש לקראת הבחירות-על מצע ירוק

nrg מעריב | 27/1/2009 13:44 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
שבועיים לפני הבחירות אנו מאפשרים לכם הצצה אל מצעי התנועות הירוקות המתמודדות בבחירות.

 
אוטובוסים של אגד. מסכימים שמערך התחבורה מחייב שיפור
אוטובוסים של אגד. מסכימים שמערך התחבורה מחייב שיפור קוקו

מצד אחד מפלגת הירוקים, שבראשה עומדים סגן ראש עיריית תל אביב פאר ויסנר והפעיל הסביבתי וחבר מועצת העיר הרצליה דרור עזרא, שתנסה פעם נוספת לעבור את אחוז החסימה. מצד שני התנועה הירוקה-מימד, שילוב כוחות של חבר הכנסת מיכאל מלכיאור עם יוצאי ארגוני הסביבה, ערן בן-ימיני ואלון טל . בניהן ניצבת גם התנועה החדשה-מרצ ששמה לה כיעד מרכזי להתמודד עם הנושא הסביבתי ואף הציבה לשם כך את העיתונאי לשעבר ניצן הורוביץ במקום השלישי ברשימתה.

עד הבחירות נציג בפניכם מדי יום סוגיה סביבתית אחרת ונבקש לשמוע כיצד מתכננות המפלגות לטפל בנושא הנידון.

היום, תחבורה ציבורית. אחת הדרכים לצמצום פליטת הגזים הנפלטים מכלי הרכב היא עידוד התחבורה הציבורית. הפעולות צריכות לכלול הן השקעה בתשתיות (מסלולי נסיעה בלעדיים ומסילות רכבת), הן שיפור המערך הקיים והן הסברה. מה חושבות על כך התנועות הירוקות? ומה בכוונתכם לעשות בנושא?

התנועה הירוקה-מימד

כיום המדינה מעודדת ואף מאלצת רבים מתושביה להשתמש ברכב פרטי ומזהם, ומנגד מזניחה את התחבורה הציבורית. מדיניות זו גורמת לפקקי תנועה, בזבוז זמן עבודה, זיהום אוויר ותאונות, שמשרד האוצר אומד את עלותם הכוללת בלפחות שמונה מיליארד דולר בשנה. מאות מיליוני שקלים מושקעים ב"פתרונות קסם" של רכבות קלות, בפרויקטים שעד כה הופרטו ונוהלו באופן מושחת, ומונעים קידום פתרונות מיידיים כגון הוספת אוטובוסים והגדלת תדירות הקווים. בעיה נוספת היא העדר פיקוח הולם על "אגד" ו"דן", שמאפשר לחברות לדלג על נסיעות ולא לעמוד בלוחות הזמנים. הפתרון של המדינה הוא מכרזים להפעלת קווים במחירי רצפה, ובשל העדר סבסוד נאלצות החברות החדשות להעסיק נהגים בתנאים קשים, המדרדרים את רמת השירות והבטיחות.

אנו סבורים כי אין צורך בתוספת תקציב לתחום התחבורה, אולם קיים צורך דחוף בשינוי ייעוד התקציבים הקיימים: מסלילת כבישים ועידוד תחבורה פרטית, לעבר צעדים מידיים לעידוד

נסיעה בתחבורה ציבורית. התנועה הירוקה-מימד תקדם הסדרי תנועה להעדפת תחבורה ציבורית אשר יאפשרו את קיצור זמן הנסיעה, כגון נתיבים מיוחדים לאוטובוסים ואמצעים למתן עדיפות לאוטובוסים בצמתים מרומזרים.

כמו כן, נפעל למתן תמריצים למפעילי תחבורה ציבורית שישפרו את רמת השירות, כך שהאוטובוס יגיע תמיד בזמן ויהיה בו מקום לשבת. נבצע מהפך בתחום המידע לנוסע, ונדאג לכך שבכל תחנה יהיו מפות קווים, לוחות זמנים ושלטי הכוונה. התנועה הירוקה-מימד תקדם תחבורה ציבורית בפריפריה תוך שיתוף הציבור בתכנונה. נפעל להתחשבות בשקולים תחבורתיים בתוכניות בנייה, כך שתינתן עדיפות לתוכניות בנייה המאפשרות תחבורה ציבורית יעילה. נעודד את הציבור להשתמש בתחבורה ציבורית ובפתרונות נסיעה משותפת, ואף נקדם תוכניות מעסיקים להסעות עובדים ושירותים לשיתוף נסיעות. נגבש הסכמה על הפעלת תחבורה ציבורית בשבת במתכונת מיוחדת, על מנת לאפשר חופש תנועה בשבת גם לשכבות החלשות.

הירוקים

בשנים האחרונות החלו ראשי ערים וקברניטי משרד התחבורה להבין כי הדרך הנכונה להקטין את הגודש בדרכים היא על ידי הפחתת השימוש במכונית הפרטית ועידוד שימוש בכלי תחבורה אלטרנטיביים כמו, תחבורה ציבורית, אופניים ואפילו הליכה ברגל.

תוכנית הירוקים לשיפור מערכת התחבורה בישראל:

הירוקים יפעלו לקמת רשות תחבורה מטרופולינית, לגוש-דן, מפרץ חיפה וירושלים, שיתמקד בקידום מערכת תחבורה ציבורית אינטגרטיבית בעלת נגישות ויעלות.

כבר הוכח כי הערים יכולות להתאגד ולקדם פתרונות מערכתיים לנושאים שונים, נושא התחבורה הוא אחד הנושא הקריטיים למטרופולינים בישראל, בשנים הקרובות הירוקים יפעל לקידום שיתוף הפעולה בין הערים ולקידום חשיבה אסטרטגית.

הירוקים יפעלו להפיכת מערך קווי האוטובוסים לעמוד השדרה של התחבורה הציבורית בישראל, נפעל ליישום תוכנית אסטרטגית שתפעל להתאמת מערך קווי האוטובוס לצורכי התושבים. כלומר, מעבר לאוטובוסים יותר קטנים, הגברת התדירות, שיפור רשת האוטובוסים ועוד.

מפלגת הירוקים תפעל ליישום מערכת מיסוי שתתגמל הן עובדים שלא ישתמשו ברכב הן חברות בהן יש שימוש מוגבר בתחבורה ציבורית, זאת בהתאם להמלצות מפלגת הירוקים שהוגשה לוועדה למיסוי ירוק.

הירוקים יפעלו להפוך את ערי ישראל ידידותית להולכי רגל, המדרכות צריכות להיות מיועדות להולכי-רגל בלבד(לא לחניה). הירוקים יפעלו לשיפור רשת שבילי האופניים בערי ישראל על ידי מענקים מתקציב במדינה.


התנועה החדשה-מרצ

תחבורה ציבורית מגוונת ומפותחת, כולל מסילתית, היא מרכיב מפתח בתפיסה הסביבתית. היא מהווה תנאי הכרחי לניוד אוכלוסיות מהפריפריה, להקטנת פערים, לצמצום זיהום האוויר ולשימוש חסכוני ומושכל בקרקע.

תוכנית מרצ כוללת:

עידוד משמעותי של התחבורה הציבורית והשקעה מאסיבית בתשתית התחבורה הציבורית, בעיקר המסילתית, תוך המנעות מפגיעה בערכי טבע.

עידוד השימוש בתחבורה ציבורית, בדרך של הוזלה משמעותית במחירי הכרטיסים, הגברת תדירות וזמינות והנהגת תחבורה ציבורית במשך כל שעות היום והלילה, שבעה ימים בשבוע.

עידוד השימוש באופניים, על ידי סלילת מסלולים בטיחותיים, אפשרות להטענת אופניים בתחבורה ציבורית, מאבק בגניבות האופניים, ויצירת מערך להשכרת אופניים.

צמצום השימוש ברכב פרטי באמצעות תמריצים כלכליים לעובדים ולמקומות עבודה וכן לבעלי רכב המשביתים את רכבם ליום קבוע בשבוע.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

על מצע ירוק

צילום: פלאש 90. עיבוד מחשב

החלטתם לבחור הפעם פתק ירוק? בחירה נבונה. מי ירוק יותר? מה הם מבטיחים לנו? ומה באמת ההבדל בין הירוקים לתנועה הירוקה?

לכל הכתבות של על מצע ירוק

עוד ב''על מצע ירוק''

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים