הדקה האחרונה של המעבורת קולומביה
דוח מיוחד מתאר את הרגעים האחרונים של המעבורת לפני האסון ב-2003: הרעידות, הירידה החדה בלחץ האוויר, האסטרונאוט שנאבק והפיצוץ

חברי המעבורת קולומביה ברגעים האחרונים. צילום: רויטרס
הדוח שפורסם הוא תוצר של ועדת חקירה מיוחדת, שהתכנסה לפני חמש שנים. עשרות חוקרים ומומחי תעופה ישבו על המדוכה כדי להבין מה השתבש. המסקנה העיקרית: כשלים בציוד הבטיחות הובילו לשיתוק מיידי של הצוות ומנעו מהם להגיב בזמן לתקלה, למעט אותו איש צוות אחד, שניסה לשווא להגיע לכתפורי לוח הבקרה.
מחברי הדוח קבעו כי כשלים בציוד הבטיחות של המעבורת, ובכלל זה כסאות הבטיחות, חליפות החלל והקסדות, הם שהובילו בסופו של דבר לאיבוד ההכרה של אנשי הצוות, ובעקבות כך לחוסר יכולתם להתמודד עם התקלה. יחד עם זאת מעריכים החוקרים כי התרסקות המעבורת הייתה בלתי נמנעת, לאור החור שנפער בכנף השמאלית של המעבורת עם שיגורה.
"טראומה קטלנית"
הדוח עצמו מתקשה לקבוע באיזה שלב איבדו אנשי הצוות את הכרתם, אך מדגיש כי זו נגרמה בעקבות הירידה הקיצונית בלחץ האוויר במעבורת, ירידה שכלל הנראה יכולה הייתה להימנע על ידי התקנת אמצעי בטיחות מתאימים.
"הורדת לחץ האוויר במעבורת הייתה מהירה כל כך עד שתוך מספר שניות היה הצוות משותק וללא אפשרות להתאים את החליפות למצב של איבוד לחץ אוויר", נכתב בדוח. עוד צוין
כי על אף שמערכת חלופית פעלה למשך מספר שניות, "ההשפעה של הירידה בלחץ האוויר הייתה קשה כל כך עד שהצוות לא יכול היה לחזור להכרה לאחריה. המקרה הזה היה קטלני עבור הצוות".
בדוח נכתב כי בעקבות התקלה הסתחררה המעבורת בקצב מהיר, מה שהוביל את הצוות ללקות ב"טראומה קטלנית", כלשון הדוח, שנבעה, להערכת החוקרים, מ"היעדר תמיכה מתאימה לפלג הגוף העליון".