חברת דן מציגה: תוכנית התחבורה הציבורית החדשה בתל אביב

18 קווים במקום 140, לוחות זמנים קשיחים, כרטיסים חכמים, אוטובוסים היברידיים, צבעוניים וריחניים ושיק של נסיעה ברכבת. מערך האוטובוסים החדש של חברת "דן" עוד יעשה לכם חשק לנטוש את הרכב הפרטי ולנסוע באוטובוס. אנחנו שומרים את ההבטחות ומחכים למעשים

מוריה בן יוסף | 29/12/2008 11:14 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
לא תאמינו, אבל אחד הדברים שהכי מפריעים לנוסעים בתחבורה הציבורית הוא הריח באוטובוס. חברת "דן" עשתה סקר מקיף בקרב מאות נוסעים באוטובוסים בגילים 15 עד 35, והם התלוננו על כך. בעקבות הסקר יוזמנו בקרוב מאוד הנוסעים לפיילוט מיוחד, ובו יוכלו לבחור איזה ריח, שאינו אלרגי, יהיה באוטובוס שלהם. זה יהיה עוד צעד במהפכה שחברת "דן" מתכננת במבצע לעידוד הנסיעה בתחבורה הציבורית, שייערך בשיתוף העיתון "מעריב" בחודשים הקרובים.
 
נוסעים באוטובוס
נוסעים באוטובוס צילום: פלאש90

חברת "דן" פועלת כבר 63 שנה, כ-700 אלף איש נוסעים מדי יום ב כ-1,100 אוטובוסים שהחברה מפעילה ברחבי גוש דן. הירייה הראשונה בקמפיין לעידוד התחברה הציבורית נורתה ביום שני בבית הספר התיכון קריית שרת בחולון. 2,200 תלמידי בית הספר השתתפו בהפנינג לעידוד השימוש בתחבורה הציבורית והשימוש בכרטיס החכם.

חברת "דן" נבחרה על ידי משרד התחבורה להחדיר את השימוש בכרטיס זה. מדובר בכרטיס חכם שיהיו בו תמונת הנוסע והפרופיל שלו (תלמיד, קשיש, רגיל וכדומה), יהיה אפשר להטעין אותו אצל נהג האוטובוס או בעמדות טעינה מיוחדות. הכרטיס יחליף בהדרגה את הכרטיסים ואת הכרטיסיות המשמשות היום לנסיעה. השימוש בו יתחיל בינואר, ויהיה אפשר, בהדרגה, להשתמש בו גם בכל חברות התחבורה הציבורית.

"זו שעתה היפה של התחבורה הציבורית", אומר איתן פיקסמן, דובר החברה. "חייבים למנף את הנושא, ותל אביב חייבת להיות החלוצה. ברור לכול שזהו הפתרון היחיד לצפיפות הבלתי נסבלת כמעט בכל שעות היום בכבישים בעיר ובכניסות אליה.

לדברי פיקסמן,  מפת הקווים החדשה של חברת "דן" הושלמה כמעט סופית, והוא מאמין שהיא תפעל כבר בשנת 2009. השינויים המתוכננים יכללו הוספת מיניבוסים קטנים בשכונות, קווי אורך ורוחב במרכז העיר ואוטובוסים מזהמים פחות. "אנחנו ניצור מערכת תחבורה ציבורית מודרנית, וניצור גם חוויית נסיעה. יהיה כדאי, נוח ונגיש. בתחנות יהיה דיווח בשלטים אלקטרוניים שיבשרו מתי יגיע האוטובוס הבא, ורמת השירות תשודרג לרמה אירופית. אין לי ספק שתל אביב והערים סביבה חייבות להיות החלוצות בתחום השימוש בתחבורה הציבורית. זהו חלון ההזדמנויות שלנו. אנחנו עכשיו בסיכומים אחרונים עם עיריית תל אביב ועם משרד התחבורה בנוגע למפת הקווים החדשה, וזוכים לשיתוף פעולה פורה מאוד משני הגופים האלו".

פיקסמן אומר ש"מהפכת התחבורה הציבורית לא תצליח אם לא ישופרו התנאים מסביב". הוא מתכוון בעיקר להקמת נתיבי תחבורה ציבורית נוספים ולאכיפה בנתיבים הקיימים. פיקסמן: "בתוך חצי שנה אפשר לזוז קדימה אם כולם יירתמו לעניין. אני קורא לכולם לעזוב את משחקי האגו ולהירתם למשימה. יש לכולנו אינטרס משותף, וטובת הציבור דורשת את זה".

אבל איך מעודדים שימוש בתחבורה ציבורית אם תעריפי הנסיעה עומדים לעלות בינואר בשמונה אחוזים?
"ברור שאנחנו נמלא כל החלטה שיחליט עליה משרד התחבורה, אבל לדעתי המדיניות צריכה להיות ברורה. הוזלה הדרגתית של המחיר ולא העלאתו. הכוונה לייקר את תעריפי התחבורה הציבורית יוצרת הפרה של האיזון, בעיקר כשמחירי הדלק יורדים כל הזמן. אישית אני בוודאי נגד ההתייקרות, אבל כמו שאמרתי, נעשה מה שיגיד לנו משרד התחבורה".
זמן המתנה

בינתיים כבר החלו בחברת "דן" לשווק את הכרטיס החכם במנהל החינוך, בקרב תלמידים וסטודנטים, וגם בחברות גדולות במשק. הכוונה היא שעד תום 2009 ישתמשו בו כל הנוסעים באוטובוסים של "דן".  הכרטיס החכם הוא רק חלק אחד במהפכה שמטרתה להביא למערכת תחבורה ציבורית ממוחשבת, מתקדמת ויעילה. על פי התכנון, באמצעות המערכת הממוחשבת יהיה אפשר לבצע בקרת נוסעים בזמן אמת, וזו תאפשר התאמה של מערך אוטובוסים לצרכים: מקום האוטובוס, כמות הנוסעים ברגע נתון, מערכת כריזה שתכריז על התחנה הבאה ושלטים אלקטרוניים בתחנות, שיעדכנו על מועד הגעת האוטובוס.

אוטובוס סמוך לדיזינגוף סנטר
אוטובוס סמוך לדיזינגוף סנטר צילום: פלאש90

ד"ר משה טיומקין, מסיעת "הגמלאים", טוען כי כבר בקדנציה הראשונה של חולדאי נעשתה תשתית סכמטית של 12 קווים, חציים צפון -דרום והשאר מזרח -מערב, ובה קווים של מיניבוסים שהיו צריכים לשרת את התל-אביבים ואת תושבי שכונות המגורים, אך משרד התחבורה לא אישר זאת.

טיומקין מתייחס למונח "שתי וערב" שנכנס לשיח הציבורי ואומר: "תל אביב היא לא מנהטן, ואין אפשרות לעשות "שתי וערב" בדיוק. אנחנו רוצים שהמערכת תהיה מאווררת יותר, שייסעו פחות קווים, אבל בתדירות גבוהה הרבה יותר. למשל היום יש 140 קווים, והרפורמה תגרום לזה שיהיו 18 בלבד.

גם המספרים של האוטובוסים ישתנו. במצב החדש ייסעו אוטובוסים דו-מפרקיים רק בצירים מרכזיים, ויורדו כל הקווים המיותרים.
הכוונה היא לעשות את מערכת התחבורה הציבורית ברורה יותר וקלה להתמצאות. אם אתה צריך רשת מקומית בתוך העיר, האוטובוס יהיה בצבע ירוק, ואוטובוסים אדומים יציינו רשת בין-עירונית, וכך מרחוק תוכל להגיד "זה נוגע לי" או "לא נוגע לי".

טיומקין מוסיף כי בתחנות תהיה מערכת ממוחשבת שתבשר למשל: "קו 5 מגיע בעוד חמש דקות". "תהיה יותר אמינות, לוח הזמנים יהיה מדויק יותר ותהיה אינטגרציה בין החברות, סוגי האוטובוסים והרכבת", הוא אומר. לדברי טיומקין, כרגע קיימת מערכת היסטורית שזמן רב לא עצרו ובחנו מה מתאים בה ומה לא מתאים למצב הקיים היום. "במשך שנים שכונות זזו ונעלמו, אזורי תעשייה קמו, והתנאים בשטח השתנו כאשר פה ושם שמו טלאי על טלאי".

נותנים גז

ב"דן" מנסים להתמקד כרגע בצעירים ובנוער, "פלח שוק זה חייב לראות בתחבורה הציבורית את האלטרנטיבה הכי טובה בתוך העיר. קיימת הנחה שהכרטיס החכם יהיה תמריץ לשימוש בתחבורה הציבורית. תהיה נוחות בעידן של הפרטה בתחבורה, והתחלה בגיל צעיר תקנה הרגלים לשימוש קבוע בתחבורה הציבורית",אומרים בחברה.

אחת המטרות העיקריות, ואולי החשובה בהן במעבר לתחבורה הציבורית, היא צמצום הזיהום הרב שנוצר ממאות המכוניות הפרטיות אשר מציפות את הכבישים. ב"דן" קיים רצון להכניס אוטובוסים היברידיים ודלקים ידידותיים יותר לסביבה, אומר פיקסמן. "היום כמעט בכל צי האוטובוסים קיימים מנועים מסוג יורו 3 ויורו 4, ובקרוב נכניס יורו 5, אלו מנועים מתקדמים שמצמצמים את רמת הפליטות. לפני עשר שנים היה ניסיון להביא אוטובוס שמופעל על ידי גז, אך משרד הביטחון פסל אותו מתוך חשש שהדבר יהיה מוקד לטרור", אומר פיקסמן ומציין כי ב"דן" עובדים מול הטכניון בניסיון להגיע לפתרון היעיל ביותר להקטנת פליטת המזהמים.

נכון לעכשיו נראה כי קיימת גם ב"דן" וגם בעירייה נכונות גדולה לקדם את המהלך. אך האחריות מוטלת בסופו של דבר על משרד התחבורה, הנותן את התקציב, קובע את חוקים, מספק רישיונות הפעלה ועושה את ההסכמים עם המפעילים.

אבנר עובדיה, דובר משרד התחבורה, מסר בתגובה: "בפגישה האחרונה שנערכה במשרד כבר ניתן האור הירוק לתכנית, סוכם על הקמת צוותים מיוחדים, ואלה אמורים להתחיל ביישום כבר בשבועות הקרובים. ביצוע התכנית יימשך כשנה. כרגע הוסר המכשול העיקרי, שהיה חילוקי דעות עם חברת 'דן' בנוגע לתוואי התכנית. ייתכן כי בדרך ניתקל בקשיים כאלו ואחרים - ביורוקרטיים או טכניים. עם זאת, אני בטוח שבסיוע משותף נצליח להתגבר עליהם".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים