הכסף לא תמיד ירוק: מיחזור, תיירות ואוטובוס בתחפושת סביבתית

ככה זה שהאינטרסים הכלכליים לא עולים בקנה אחד עם הסביבה: וועדת הכלכלה היא חותמת הגומי של תאגיד המיחזור אל"ה, מרכז ההשקעות מאשר מענק לפרויקט התיירות שעלול פגוע בשמורת תמנע ובאגד חושבים שפרסומת תשכנע את הציבור שהם ידידותיים לסביבה

אביב לביא | 24/12/2008 7:30 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
הריטואל הזה כבר הפך לחלק ממסורת ישראל, לא פחות מהדלקת נרות בחנוכה: מדי שנה מתייצבת בוועדת הכלכלה של הכנסת משלחת נכבדה, בראשות נציגי תאגיד המיחזור אל"ה ובכירי המשרד להגנת הסביבה, ומבקשת מחברי הוועדה לעשות את מה שהם כל-כך טובים בו - לשמש חותמת גומי ולאשר לתאגיד להסתפק באיסוף שני שלישים מבקבוקי המשקה. אז מה אם היעד המקורי שקבוע בחוק עומד על 85%, ושבגלל הפער בינו לבין המציאות לא נאספו השנה 110 מיליון בקבוקים קטנים? הרי בשביל מה יש בישראל חוק, אם לא כדי לעשות ממנו צחוק?
מתקן מחזור הבקבוקים החדש. מדלגים על החוק
מתקן מחזור הבקבוקים החדש. מדלגים על החוק צילום: יח''צ


על-פי החוק, תאגיד המיחזור - כלומר חברות המשקאות השולטות בו - צריך לשלם לציבור קנס של 55 מיליון שקל בשנה שבה הוא לא עומד ביעדי האיסוף. במקום לגבות את הקנס, השר להגנת הסביבה והח"כים האמיצים בוועדת הכלכלה מעדיפים להקטין בדיעבד את היעדים ולהשאיר את הכסף בקופת קוקה-קולה ושותפותיה.

שלא לדבר על כך שעבור 110 מיליון הבקבוקים שלא נאספו נגבו דמי פיקדון בסך 27 מיליון שקל שמעולם לא הושבו לציבור. ובאמת, ממתי תפקידם של נבחרי ציבור להגן על האינטרסים שלו מול בעלי ההון?

הצחקתם את שני הח"כים מישראל ביתנו (ביניהם רוברט אילטוב, יו"ר הוועדה), ח"כ נוסף מיהדות התורה ועוד אחד מש"ס, שהצביעו פה אחד בעד חידוש הפטור. אמנם הבחירות בפתח, אבל הם יודעים היטב ששום בוחר לא יבוא איתם חשבון בקלפי על ההצבעה הזו.
מי היה לחוץ על מענק?

גם חברי מרכז ההשקעות במשרד התמ"ת היו השבוע במצב רוח נדיב. שלשום הם הכריזו על מענק של 75 מיליון שקל ליזם יואב איגרא, בעליו של מלון הרודס באילת שמתכנן להקים בתמנע מגה-מרכז נופש, זאת למרות התנגדות הארגונים הירוקים בנושא. זכותם של חברי מרכז ההשקעות לחלוק על ארגוני הסביבה ולחשוב שזה מיקום נפלא למלון; אבל לא ברור למה היה כה דחוף לאשר את המענק, כשעתיד הפרויקט עדיין תלוי ועומד בבית המשפט.

כל הסיפור הזה מפיץ ריח מעורר תמיהה:

כבר בקיץ ידע ראש המועצה האזורית אילות, התומך בפרויקט, לומר שמשרד התיירות ימליץ לתת למלון מענק, בשעה שבמשרד התיירות עדיין הכחישו זאת מכל וכל. בדיעבד מתברר שראש המועצה צדק. לזה אפשר להוסיף את העובדה שבמקומוני אילת התפרסמו תמונות של שרת התיירות רוחמה אברהם כשהיא מחובקת עם איגרא בקוקטייל שנערך במלון הרודס. הכל כמובן חוקי, אבל אפשר להבין למה לפעילי הסביבה שנאבקים נגד המלון יש תחושה שהם פשוט לא מכירים את האנשים הנכונים.

אמת בפרסום?

ומה בסך-הכל רצו באגד? לשכנע אותנו שהם חברה ירוקה, עם אוטובוסים חדישים ולא מזהמים. ובלשונו של הקמפיין, שלאחרונה היה קשה לחמוק ממנו, "אנחנו גאים להיות חברת התחבורה הציבורית הראשונה בישראל שעוברת לצי אוטובוסים בתקן יורו 5".

הכל בסדר בפרסומת הזו, למעט העובדה שהקשר שלה למציאות רופף מעט. זה התחיל בידיעה שפורסמה באחד העיתונים והמשיך בפנייה חריפה של "אדם טבע ודין" אל הרשות השנייה. מנכ"לית העמותה תבעה לפסול את התשדיר בגין הטעיית הציבור. לטענתה, אגד אמנם הזמינה אוטובוסים מתקן יורו-5 אבל רק 78 מתוך צי של 3,078, כלומר נתח של 2.5%.

הרשות השנייה הגיבה באיפוק. היא לא פסלה את הקמפיין, אך הורתה לאגד לשנות את הניסוח. אגד, בתגובה, הורידה את התשדיר מהאוויר.

בחינה חוזרת של התמליל מספקת חומר מרתק לשיעור על אמת בפרסום. מה נאמר שם? "אגד עוברת לצי אוטובוסים" וכו'. המפתח טמון במילה "עוברת", שאותה אפשר לפרש בכל דרך שתרצו - מין הווה מתמשך, שמתחיל עכשיו ומסתיים מי יודע מתי.

העיקר שהצופים יקבלו את הרושם שהאוטובוסים הצבועים בירוק שנוסעים בכבישים כבר שייכים לזן מתקדם ואקולוגי. אז מה אם המציאות קצת שונה. אם להיות אופטימיים, אולי הסטירה שאגד חטפה תלמד לקח את המפרסמים הבאים שיחפצו לסדר לעצמם תדמית ירוקה. כל מה שנדרש מהם הוא לדאוג למלא אותה בקצת יותר תוכן.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים