5 שקלים לליטר דלק 6 שקלים לאוטובוס
למרות המשבר הכלכלי והירידה החדה במחירי הדלק: תעריפי התחבורה הציבורית יעלו בחודש ינואר בשמונה אחוזים-חצי שנה בלבד אחרי ההתייקרות הקודמת

עליית מחירי התחבורה הציבורית אושרה אתמול (א') בוועדת המחירים של משרד האוצר, והיא תיכנס לתוקפה לאחר ששר האוצר רוני בר-און ושר התחבורה שאול מופז יחתמו על צו המאשר אותה.
עלייה זו מגיעה לאחר שעד לחודש יולי האחרון, במשך שלוש שנים, לא בוצעה העלאת מחירים. ביולי האחרון הועלו המחירים בשני אחוזים. "זו חוצפה", אמרה אתמול מרב, נוסעת בקו תל אביב-ירושלים, "משפחה שיש לה שלושה ילדים, שנוסעים הלוך ושוב, ועל כל אחד תצטרך להוסיף כמעט חצי שקל, זה יעלה לה שלושה שקלים נוספים ליום".
סבסוד התחבורה הציבורית עולה למדינה כ-2.5 מיליארד שקל, והוא עולה באופן הדרגתי. גורמים לא רשמיים באוצר מספרים כי בחוק ההסדרים ישנה הצעה שעיקרה לעודד את השוק לתחרות כדי לאפשר ירידת מחירים, אולם ההצעה תקועה. בעקבות החלטת ועדת המחירים, הכריז פורום חברות התחבורה הציבורית על התנגדות להעלאה.
"המדינה קבעה מדיניות של עידוד תחבורה ציבורית", אמר יו"ר הפורום אילן קרני. "העלאת מחירים עשויה לפגוע גם במי שחייב להשתמש בתחבורה הציבורית וגם במי שבחר לזנוח את השימוש ברכבו הפרטי. וכל זאת בזמן של משבר כלכלי". קרני מעריך כי עליית המחירים עשויה לפגוע קשות במספר המשתמשים בתחבורה הציבורית.

עם זאת, העלייה המדוברת נמצאת על שולחן האוצר זה כמה חודשים, ועד כה קודם התהליך בסיוע משרד התחבורה. תגובת האוצר הרשמית היא: "ועדת המחירים החליטה על התייקרות של שמונה אחוזים, שר התחבורה ושר האוצר טרם חתמו על הצו".
"מדובר בהחלטה שגויה ואטומה הפוגעת בקהל שבוי שאין לו יכולת לבחור בדרך אחרת",
גיל רובינשטיין, קמפיינר תחבורה ציבורית בתל אביב במגמה ירוקה. לטענת רובינשטיין, "קידום ושיפור התחבורה הציבורית יחסוך למשק הישראלי, יקדם שוויון חברתי ויפחית את זיהום האוויר במרכזי הערים. בכוונתנו לארגן מחאה ציבורית מול שר האוצר וראש הממשלה, ולדרוש מהם לבטל את ההחלטה".
ובעוד הנסיעה באוטובוס מתייקרת, מחיר הנסיעה במכונית הפרטית בירידה תלולה, בעקבות הירידה במחירי הנפט הגולמי בעולם. על פי המחירון החדש, ליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת עולה כיום חמישה שקלים כולל מע"מ, כשרק ביולי האחרון הוא עלה לא פחות משבעה שקלים לליטר.
בסוף השבוע האחרון חתמו שר התשתיות הלאומיות בנימין (פואד) בן אליעזר, ושר האוצר רוני בר-און על צו שעה המורה על מעבר משק הדלק בישראל לדלקי תחבורה בתקן EURO 5. מדובר בתקן מתקדם בעל פליטת מזהמים מינימלית של ppm10, המתאים לתקנות האירופיות, במקום ppm50 הנהוג כיום בישראל.
החל מ-15 בדצמבר יחויבו בתי הזיקוק ויבואני הדלק לספק דלקים לתחבורה בתקן זה בלבד. תחנות הדלק יעברו להשתמש בתקן החדש החל מ-1 בינואר 2009 ומחיר הדלק ייקבע מחדש. "אנו צופים כי המעבר לדלק בתקן המתקדם יביא לירידה משמעותית בזיהום האוויר", אמר השר בן אליעזר.







נא להמתין לטעינת התגובות






