דרושה אכיפה סביבתית
חוק הרשויות המקומיות העניק לראשי הערים סמכויות אכיפה רחבות בנושאים הסביבתיים. עכשיו, נראה אותם עומדים במבחן המעשי
יידע כל נבחר ויידע כל בוחר כי חוק הרשויות המקומיות (אכיפה סביבתית – סמכויות פקחים), תשס"ח –2008, שינה את המצב מיסודו. מעתה, יש לראשי הרשויות סמכויות אכיפה סביבתיות נרחבות ולציבור הרחב זכות ציבורית ומשפטית לדרוש מראשי הרשויות לעמוד בהתחייבויות שלהם. מתן כלים (ומימון בצידם) בידי הרשויות המקומיות לאכיפה בתחומה את החוקים הסביבתיים העיקריים, מעמידה את ראשי השלטון המקומי במבחן סביבתי אשר טרם נראה כמוהו.
לאור החוק החדש, יידרשו ראשי הרשויות בכלל ואלו שנבחרו על בסיס מצע סביבתי - בפרט, להוכיח לציבור כי עשו שימוש ראוי במנדט הסביבתי אשר הקנה להם המחוקק. לראשונה מאפשר החוק לרשויות המקומיות לאכוף בתחומן את החוקים הסביבתיים העיקריים הקיימים במדינת ישראל, אשר עד היום הסמכות לאוכפם הייתה נתונה בידי המשרד להגנת הסביבה.
החוק החדש יכנס לתוקף ביוני 2009 וכדי ליישמו על ראש הרשות הנבחר לנקוט שורה של צעדים ובראשם להסדיר מחדש את כל נושא החקיקה הסביבתית בתחום הרשות.
כך, עליו לערוך מיפוי מדויק של חוקי העזר הסביבתיים מכוחם פעלה הרשות עד כה ולהיות ערני לעובדה שמרגע כניסת החוק לתוקף, לא תוכל עוד הרשות להחיל בתחומה חוקי עזר אשר הוראותיהם דומות להוראות החיקוקים הסביבתיים המנויים בתוספת לחוק, יהא זה בתחום המים, הפסולת, חומרים מסוכנים ועוד.
בנוסף, יכול וצריך ראש הרשות להחליט האם מעדיף הוא להותיר הוראות מסוימות בחוקי עזר על כנן (אז יהא עליו לנקוט בפרוצדורה הקבועה בחוק לאישורם) או שמא להעדיף את היתרונות הגלומים באכיפה על פי החיקוקים הסביבתיים על פני חוקי העזר.
לא מן הנמנע גם שרשות מקומית מסוימת תמצא כי נושאים סביבתיים ייחודיים הקרובים ללב תושביה אינם מטופלים דיים במסגרת החקיקה הסביבתית הראשית. במצב דברים כזה, נדרש ראש הרשות לנקוט בפרוצדורה הקבועה בחוק החדש ולהחיל בתחומה חוק עזר סביבתי ספציפי.
לאחר שבידי הרשות המקומית תהא תשתית חוקית מסודרת לאכיפה סביבתית, יהא עליה לקיים מערך פקחים אשר יאכוף את החיקוקים הסביבתיים על שלל העבירות הקבועות בהם. זהו חלקו השני, המורכב לא פחות, של האתגר העומד בפני הרשויות המקומיות.
ואין המדובר במשימה פשוטה. אכיפה על פי החוק החדש נותנת בידי הפקחים סמכויות חסרות תקדים בתחום החקירה, החיפוש והמעצר. כל זאת, בכל הנוגע לעבירות הקשורות בחומרים המסוכנים, פסולת למיניה, מים, רישוי עסקים, קרינה בלתי מייננת, שילוט בלתי חוקי, נהיגה ברכב על חוף הים, איסוף ומחזור צמיגים ותחומים סביבתיים נוספים הדורשים כולם הכרות מעמיקה עם שלל הוראות
גם הקנסות אשר יוכלו להטיל פקחי הרשות המקומית גבוהים לאין שעור מאלו שסמכותם הייתה משגת להטיל טרם חקיקתו של חוק זה. למעשה, על מנת לתמרץ את הרשות המקומית לפעול, קובע החוק כי קנס שהטיל פקח או שהוטל בבית המשפט עקב הפעלת סמכותו של פקח – ישולם לקופת הרשות המקומית.
החוק החדש הוא צעד חשוב אשר במסגרתו יקבלו הרשויות המקומיות סמכויות שנמצאות היום בידי המשרד להגנת הסביבה. ראשי הרשויות לא יוכלו עוד להלין על השלטון המרכזי שמונע מהם להילחם בעברייני הסביבה. עכשיו, יש להם חצי שנה ללמוד את החוק החדש ואז להתחיל לעבוד.