גשר צר מאוד: הדרך הארוכה של הרכבת לירושלים
עתידו של הגן הלאומי הרי יהודה יעלה מחר על שולחן מועצת הגנים הלאומיים ושמורות הטבע. המועצה תכריע בנושא כביש הגישה אל אתר עבודות ההקמה של קו הרכבת המהיר לירושלים. אך, כביש הגישה הוא רק ציון דרך במאבק על אופי קו הרכבת: מנהרה רציפה או גשרים ארוכים וגובהים שקוטעים את הנוף

תוואי הרכבת העתידי, קו תל אביב-ירושלים צילום: ארכיון מעריב
התוואי ההררי והשיפועים החדים הופכים את קו הרכבת המהיר לירושלים לאחד הפרויקטים המורכבים בתוכניות הפיתוח של רכבת ישראל. לאחר שנבחנו מספר חלופות החליטה הרכבת על תוכנית A1 הכוללת שלוש מנהרות כפולות ושני גשרים שיעברו דרך עמק איילון ונחל יתלה לכיוון עמק הארזים.
בשנים האחרונות מתנהל מאבק לגבי התוואי הקיים הכולל גשר באורך של כ- 150 מטר מעל נחל יתלה ובסמוך לשמורת הטבע נחל כפירה. רשות הטבע והגנים וגופים נוספים התנגדו להקמת הגשר והגישו תוכנית חלופית לוועדת התכנון במטרה למנוע פגיעה רחבה באזור. התכנית בעיקרה היא הנמכת תוואי המסילה באופן שיאפשר מנהרה רציפה אחת מתחת
לכל השטח ותבטל את הצורך בגשרים.
רכבת ישראל דחתה את החלופה שהציגו הארגונים ירוקים בטענה שעלותה תהיה יקרה במאות מיליוני שקלים ומאחר והחלופה מהווה שינוי מהותי שיאריך את הפרויקט בשנתיים נוספות. הירוקים כמובן מחו והציגו נתונים סותרים אך ההחלטה נשארה בעינה.
מחר (ה') צפוי להתקיים דיון במועצת הגנים הלאומיים ושמורות טבע בנושא תוכנית כביש הגישה אל אזור העבודות שעל פי התכנון ייגרע משטח הגן הלאומי הרי יהודה. כביש הגישה של העבודות הוא כביכול שולי, אך במידה ותכנונו לא יאושר תהא ההחלטה כתקיעת מקל בגלגלים של הפרויקט כולו. פסילת התכנית הקיימת של כביש הגישה עשויה להיות נקודת המפנה במאבק נגד התוואי שמציעה רכבת ישראל ולהוביל אל מערך שלם של שינויים וארגון מחדש של הפרויקט.
בתוך כך ביום שבת הקרוב (שמונה בנובמבר) מקיימות החברה להגנת הטבע ורשות הטבע והגנים הפנינג "אלטרנטבע" בפארק קנדה שיכלול מתחם יצירה ופעילות לילדים ובמרכזו סיור לנחל יתלה והצגת החלופה הסביבתית. פרטים נוספים באתר החברה להגנת הטבע.