האיחוד האירופי יחייב את חברות התעופה לשמור על שמיים נקיים

החל משנת 2012 יוטלו על חברות התעופה באירופה הגבלות בנוגע לפליטת הפחמן הדו-חמצני. חברות התעופה מזהירות: המחירים יעלו, מספר התיירים יקטן והסחר בפחמן ירקיע שחקים. הכינו כרטיסים מראש

אלכס דורון | 28/10/2008 10:27 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
האיחוד האירופי מחמיר את דרישותיו לצמצום זיהום האוויר, ויטיל על חברות התעופה האזרחיות מגבלות בנוגע לפלטת הפחמן דו-חמצני ממנועי הסילון של המטוסים שהן מפעילות.

מיכסות הפחמן החדשות ייכנסו לתוקף רק בתחילת 2012. אבל חברות התעופה לחוצות, בעיקר נוכח העובדה כי יאלצו להיערך במשך תקופה ארוכה לעניין. על פי הערכות ראשונות חברות התעופה ישקיעו לפחות 4.5 מילארד דולר במסגרת ההערכות למסגרת ההגבלות החדשה.
מטוס בתעופה
מטוס בתעופה רויטרס


ההחלטה שהתקבלה בסוף השבוע שעבר בכנס מיוחד של שרי הפנים ממדינות האיחוד בלוכסמבורג, מעוררת זעם רב בתעשיית התעופה הבינלאומית. ג'יובני ביסיניאני מנכ"ל יאט"א, הארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית, אמר כי "בתקופת משבר כה חמור, אין זה הזמן הנכון לפעול כחותמת-גומי וזה בדיוק מה ששרי האיחוד האירופי עשו. הם לא אמור היו לנהוג כך. צריכים היו לקיים בנושא כה משמעותי דיון בינלאומי נרחב". ההגבלות יחולו לא רק על מטוסיהן של החברות האירופיות, אלא על כל חברה שמטוסיה צפוייים לנחות בשטח האיחוד  האירופי. 

מכסות הגג של פחמן דו-חמצני המותרות לפליטה ממנועי המטוסים, יצומצמו בשלב ראשון בשלושה אחוזים בהשוואה לרמות הפליטה המירביות שהותרו להן ב-2005. בשנת 2013 המכסות יקטנו בעוד שני אחוזים . במלים אחרות: המטוסים יורשו לפלוט בשלב ראשון רק 97% מהמיכסה המירבית שנקבעה ב-2005 וב-2013 רק 95%.

היעד של האיחוד האירופי הוא להגיע עד שנת 2020 למצב שבו פליטות הפחמן מהמנועים - גז החממה העיקרי המצטבר באטמוספירה המקיפה את כדור הארץ וגורם לאפקט החממה ולשינויי אקלים בנוסף להחמרה בזיהום האויר – יופחתו ב-20%, בהשוואה לרמות שהיו בשנת 1990.
שוק הפחמן

החוקים החדשים בנושא זה מכוונים באופן ממוקד לתעשיית התעופה והם מיועדים להביא להפחתה ברורה בתרומתה של התעופה האזרחית להתחממות כדור הארץ. מומחים הסבירו למקבלי ההחלטות והמחוקקים באיחוד האירופי, כי תרומת התעופה לגזי החממה היא משמעותית. אחת הסיבות לכך היא הגידול המהיר בענף כלכלי מרכזי זה בעולם.
 

מטוס של חברת טורקיש אירליינס
מטוס של חברת טורקיש אירליינס צילום: אי-אף-פי
חברות התעופה הגיבו בזעם רב משום שההגבלות החדשות מאיימות, כך הדגישו בכיריהן, על יכולתן לשרוד בתקופה כלכלית קשה זאת. החברות ממשיכות להתלונן על כך שמחירי הדלק למטוסים גבוהים מדי והדרישות המחמירות החדשות יחייבו היערכויות מורכבות ביותר. לטענתם, התייקרות נוספת בכרטיסי הטיסה, מה שעלול לצמצם את מספר הנוסעים.

כמו כן, הזהירו החברות מפני התפרצותן  של "מלחמות סחר" בין מדינות וחברות עקב החוקים החדשים. זאת מפני שחברות התעופה יידרשו לעמוד בדרישות החמורות לצמצום רמות הפליטה מהמנועים או על-ידי הפעלת טכנולוגיות ייעודיות לכך במטוסים, החלפת מנועים או השתתפות במנגנון הבינלאומי
של סחר במיכסות פחמן דו-חמצני.

מסחר בפחמן דו-חמצני הוא מנגנון שהוקם ב-2005 בעקבות אמנת קיוטו. מעורבות בו כיום כמה תעשיות כבדות לרבות יצרניות צמנט לבניין וגם יצרניות גנרטורים לתחנות כח. מטרת המסחר, להפחית בפליטת הגז העיקרי שבתרכובות גזי החממה על ידי מתן יתרונות כלכליים למי שעושה ומשקיע למען הפחתת הפליטות הללו באמצעות שיפורים טכנולוגיים.

בעוד מי שאיננו משפרחייב לשלם קנס על כך על ידי רכישת "זכויות פליטה" ממי שהצליח לחסוך וכך ולצמצם בפליטותיו. חברות התעופה יוכלו לרכוש זכויות כאלו מתעשיות אחרות שרשמו רמות פליטה נמוכות, משמעותית, מהמכסות שנקבעו להן.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים