גרמניה: השכרת מכונית בשקל לדקה
במדינה שבה התחבורה הציבורית אינה טובה, רובנו מעדיפים להחזיק ברכב פרטי, והמחיר האישי והציבורי גבוה. אבל יש בשורה, והיא באה מגרמניה: ניסוי מהפכני, שיחל מחר ביוזמת מרצדס, יציע מכוניות שכורות לכל דורש בכל פינה בעיר, במחיר נמוך ובמינימום טרחה
לאחרונה, אחרי שנים ארוכות שבהן עומסי התנועה והחניה בתל אביב הפכו לבלתי נסבלים לחלוטין, ניסה מ' פתרון מעניין מבחינה כלכלית: במקום להחזיק מכונית גדולה, על כל העלויות הקבועות והמשתנות שכרוכות בכך, הוא שכר מכונית קטנה בכל פעם שבה נזקק לנסוע מחוץ לעיר או אל פרבריה. כאשר בוחנים את העלויות הכלכליות ואת אפשרויות השימוש, אין ספק שמדובר ברעיון נכון גם ברמה האישית וגם מבחינה חברתית: הנסיעות של מ' הצטמצמו למינימום ההכרחי; במהלך רוב ימות השנה הוא תופס מקום חניה אחד פחות בעיר; המכונית שהוא שוכר חדשה ומתוחזקת היטב; והוא יוצר פחות זיהום אוויר וצורך פחות דלק.

הבעיות התגלו כשתרגם מ' את את החזון שלו מן התיאוריה אל המציאות. הרמז הראשון נשלח אליו באדיבותה של עיריית תל אביב: דוח חניה על-סך 100 שקל שקיבל במוצאי שבת. מ' אמנם חנה, כמובן, באיזור החניה שלו, אלא שהמכונית השכורה לא מצוידת בתו חניה אזורי.
מהר מאוד התברר שגם הלוגיסטיקה סביב ההשכרה לא כל-כך פשוטה: מילא הנסיעה במונית אל סניף חברת ההשכרה והחזרה משם במונית לאחר מכן. אבל גם כאשר המכונית הוזמנה מראש לא תמיד היא המתינה, מוכנה במועד הקבוע. התור בסניפי החברות לא קצר במיוחד, השירות לא אדיב מדי. במקרים אחדים המכונית לא הוכנה עם מכל דלק מלא, ולא תמיד קל להקפיד שכל הנגעים והפגיעות שהרכב צבר בהשכרות קודמות יצוינו באופן מדויק בטופס ההזמנה. בקיצור, מה שנראה כפתרון אידיאלי עבור מי שחי בעיר צפופה ומעוניין לייעל את חייו התחבורתיים - נפל ונפסל בגלל הלוגיסטיקה והממשק האנושי הישראלי.
מחר תתחיל חברת דיימלר, יצרנית מכוניות מרצדס, מאייבאך וסמארט, בניסוי תחבורתי ראשון מסוגו אשר עשוי לשנות לטובה את כל ההתייחסות אל תחבורה עירונית. התוכנית של מרצדס יוצרת אפשרות חדשה לשכירת כלי רכב לפי משך השימוש בהם, וללא כל עלויות נוספות. העיקרון המרכזי הוא שאדם יוכל לשכור מכונית במינימום טרחה ולוגיסטיקה, בדרך הגמישה והיעילה ביותר, ומשתלמת מאוד מבחינה כלכלית.

המשתמש יוכל לשכור מכונית באופן ספונטני ומזדמן, או באופן מתוכנן מראש, והכל בהתאם לזמינות כלי הרכב בעיר. שכירה ספונטנית
השוכר ניגש אל המכונית, מזדהה באמצעות השבב האלקטרוני, נכנס לרכב ונוהג בו ככל שיצטרך. בתום השימוש השוכר רשאי להחנות את הרכב בכל מקום חניה ברחבי העיר, ואם הוא אינו זקוק לו יותר - הוא מורה למחשב להפסיק את החיוב, והמכונית שוב מסומנת כ"פנויה להשכרה".
השכרה מתוכננת של המכונית אפשרית באמצעות הודעה מראש באתר האינטרנט של החברה. לקראת מועד השימוש מקבל השוכר מן המוקד הממוחשב הודעת טקסט שמנחה אותו אל מיקומה של המכונית הקרובה ביותר. לטכנולוגיה המודרנית יש תפקיד מפתח ביישום השיטה החדשה, בראש ובראשונה בזכות מערכות הניווט שבהן מצוידות המכוניות, אשר מדווחות למוקד הממוחשב על מיקומו של הרכב בכל רגע נתון.

הפרויקט הממוחשב מאפשר לכל משתמש להחנות את המכונית בתום השימוש בנקודה האחרונה שאליה הגיע - ולא במוקד של חברת ההשכרה. בעולם אידיאלי, שבו רב ההיצע של מכוניות בשיטה זו, רוב תושבי העיר לא יזדקקו לרכב בבעלות פרטית, מפני שתמורת שקל לדקה - מעט יותר מעלות דקת שיחה בטלפון סלולרי - הם יקבלו אמצעי תחבורה אישי, כולל כל העלויות הנלוות: דלק, ביטוח, תחזוקה ואפילו שירותי רחיצה.
צוות של החברה המפעילה ינוע ברחבי העיר ויהיה אחראי לתחזוקה שוטפת של המכוניות ולתדלוק, אולם אם במהלך השימוש אוזל הדלק, יכול השוכר להיכנס לתחנת דלק ולתדלק באמצעות דלקן. במקרה כזה השוכר יקבל אף פיצוי עבור הטרחה, בצורת "דקות שימוש".
כדי לעודד ולייעל את המהלך עוד יותר, נרתמה גם עיריית אולם לפרויקט, כך שהמכוניות השכורות יוכלו לחנות חינם בכל מקום חניה בעיר, ובנוסף יזכו להטבות מיוחדות כמו מקומות חניה שמורים במרכזים עירוניים וכן אישורי כניסה למקומות שמוגבלים לרכב ציבורי.
חשוב לציין שהרעיון הבסיסי, של השכרה אישית נטולת לוגיסטיקה מורכבת, איננו חדש וכבר הוצע לפני כעשור במקומות שונים, והיה אפילו יזם ישראלי שעסק בנושא. אך הניסוי של מרצדס, שמתחיל מחר, מהווה קפיצת מדרגה: זוהי פעם ראשונה שבה יצרן רכב משמעותי מזהה את הפוטנציאל התחבורתי והכלכלי של הרעיון, ומרים את הכפפה לפרויקט שעשוי לשנות את הדרך שבה כולנו נוהגים.