התלמידים יחצו כבישים ללא משמרות הזה"ב
הן ליוו מיליוני תלמידים בדרך אל בית הספר והפכו לסמל, אך בשנה הבאה משמרות הזה"ב לא יעמדו בכבישים. הסיבה: קיצוץ בתקציבים

הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מפעילה יחד עם משרד החינוך את פעילויות ההסברה בבתי הספר ובגני הילדים. תקציב הרשות, שעמד עד כה על 550 מיליון שקלים, קוצץ לאחרונה ב-200 מיליון שקלים, שמתוכם 40 מיליון שקלים מיועדים לחינוך, וגורמים המעורבים בנושא אמרו כי הקיצוץ מחייב את ביטול הפעילויות.
וכך, לאחר עשרות שנים, ייעדרו בשנת הלימודים הקרובה מהכבישים משמרות הזה"ב - תלמידי בתי הספר היסודיים הלבושים באפודים זוהרים ומכוונים את התנועה - שהפכו לסמל של החינוך לזהירות בדרכים. "משמרות הזה"ב הן קריטיות לילד, שבדרך לבית הספר מתמודד עם כבישים סואנים ומכוניות מהירות עם ראייה מוגבלת", אומר אחד הגורמים. "זה פרויקט שהוכיח את עצמו כמציל חיים ועכשיו הוא לא יהיה".
ואם לא די בכך, צפויים להתבטל גם שיעורי חינוך תעבורתי, המועברים במרבית התיכונים בארץ לצורך הכוונה של הלומדים לקראת רישיון נהיגה ונהגים צעירים, וכן פעולות ההסברה האינטנסיביות במוסדות החינוך במגזר החרדי. גם משרותיהם של 1,450 רכזים אשר מעניקים תכנים מקצועיים למורים ולתלמידים בנושא יקוצצו.
במשרד החינוך הגיבו אתמול למהלך באכזבה ובחשש. "כל המחקרים מראים שחינוך זאת הדרך להטמיע התנהגות בטיחותית", אמרה רחל רותם, מנהלת אגף זהירות ובטיחות בדרכים במשרד החינוך. "כיום יש הוראה סדירה של בטיחות בדרכים החל מגן הילדים, בשיתוף פעולה מוצלח עם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, והקיצוץ מעמיד את הנושא כולו בסכנה גדולה מאוד".
לדברי רותם, הפסקת הפעילות תהיה בכייה לדורות. "זה כמו להגיד שלא מלמדים יותר אנגלית ומתמטיקה", היא אומרת. "זאת פעילות שהוכיחה את עצמה. הילדים חוצים אחרת את הכביש, יושבים
יאיר דורי, מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, אמר בתגובה כי הקיצוץ מושתת על חוסר הבנה מקצועית ועיוות נתונים. "חבל שאיש מאנשי האוצר לא טרח ללמוד את פעולת הרשות במהלך השנה האחרונה", אמר דורי.
"הם ממשיכים להטעות את מקבלי ההחלטות. משמעות צמצום התקציב ב-33% היא ביטוי ציניי ליחס האוצר לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. הקיצוץ ללא ספק מקעקע את היכולת להתמודד עם קוטל החיים מספר אחת במדינת ישראל - תאונות הדרכים".
ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "תקציב הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים המתוכנן לשנת 2009 עומד על 350 מיליון שקלים. הרשות יכולה לנתתב תקציב זה לנושאים השונים הנמצאים תחת אחריותה, בהתאם לסדרי העדיפויות שלה.
"אם הרשות מייחסת חשיבות רבה יותר לנושא החינוך לבטיחות בדרכים, יש באפשרותה להסיט אליו משאבים. גם משרד החינוך יכול להקצות משאבים לטובת חינוך תעבורתי אם הוא מוצא לנכון, בהתאם לסדרי העדיפויות שלו".







נא להמתין לטעינת התגובות







