משרד האוצר נגד מכוניות היוקרה של שופטי העליון
מעריב חושף כי בדיקת האוצר גילתה שכבר 13 שנה נהנים שופטי ביהמ"ש העליון מהטבה שניתנה שלא כדין - הם נוהגים במכוניות שרד מדגם אאודי A6. במשרד האוצר נחושים לשים סוף לחגיגה, אך בעליון טוענים: שנים רבות נהוג להצמיד את השופטים לשרים

משה גל, מנהל בתי המשפט, הוא שגרם לפרוץ הפרשה במתכונתה הנוכחית: לא מזמן שיגר גל מכתב, באמצעות אחד מעובדיו, שבו ביקש אף הוא לקבל רכב שרד מסוג אאודי A6. בקשתו של גל הייתה הגיונית בעיקרון, כיוון שתנאיו כמנהל בתי המשפט צמודים לתנאי שופט עליון. בעקבות הבקשה פתח משרד האוצר בבדיקה מקיפה.
הבדיקה העלתה תוצאות מפתיעות: להטבה הזו, ממנה נהנים שופטי העליון כבר 13 שנה, אין שום אסמכתה חוקית. לא בחוק, לא בתקנות, לא בהוראה כתובה כלשהי מטעם שירות המדינה ולא בהחלטה של ועדת הכספים, המטפלת בתנאים של שופטי בית המשפט העליון, או הוועדה המייעצת שפועלת לידה. עוד התברר כי עד 1995 שופטי העליון כלל לא נהנו מרכב צמוד אלא נהגו לבוא לבית המשפט ברכבם הפרטי.
דובר האוצר אישר אתמול כי "אין כל תקנה המצמידה את רכביהם של שופטי בית המשפט העליון לרכבי השרים". גורמים באוצר אמרו שמדובר בהטבה שלא ברור מקורה, ויש להפסיקה לאלתר. יש לציין כי הדברים אינם אמורים לגבי נשיאת בית המשפט העליון, השופטת דורית בייניש, שנהנית מרכב שרד מסוג אאודי A6 כדין.
פרוטוקול הדיון שנערך בוועדה ב-27 במרץ 1995 ציין כי "תינתן לשופטי בית המשפט העליון הזכות להחליט בין לקבל רכב מהמדינה או החזקת רכב מלאה". ההחלטה לא קובעת את סוג הרכב ולא מצמידה אותו בשום אופן לרכבם של שרי הממשלה.
פקידי האוצר המשיכו לבדוק. במקביל שוגר מכתב מהאוצר להנהלת בתי המשפט שציין כי אין להטבה הזו כל זכר ברשומות ואין לה כל אסמכתה, ואם יש בהנהלת בתי המשפט נתונים אחרים, הם מתבקשים להעביר אותם לאוצר. עד כה לא התקבלו באוצר נתונים או הוכחות למקורם של רכבי הוולבו או האאודי אצל השופטים.
סגן החשב הכללי באוצר, גבי שוחט, שהיה ממונה על בדיקת הפרשה, שמע בהקשר הזה גרסאות רבות. בין השאר, נטען כי הנושא "נסגר" בין נשיא העליון דאז, מאיר שמגר, לבין שר האוצר אברהם (בייגה) שוחט. שיחת טלפון לשוחט העלתה כי אין הוא זוכר סיכום כזה. בדיקה נוספת נעשתה אצל החשב הכללי דאז, שי טלמון. גם הוא לא זכר סיכום כזה.
עם זאת, סביר כי שופטי העליון הנוכחיים "ירשו" את המצב הזה מקודמיהם והם לא מודעים לעובדה
נוסף על כך, כיוון שבעלי תפקידים רבים אחרים נהנים מ"הצמדה" לשופטי העליון, ראו כי טוב וגם הם נוהגים על וולבו, שמוחלף כעת לאאודי. מדובר בקאדי השרעי העליון ובבעלי תפקידים נוספים ש"נגררו" אחרי ההטבה המוזרה הזו וזכו אף הם למכוניות היקרות על חשבון מדינת ישראל.
בימים אלה מלאו ארבע שנים למכוניות הוולבו של שופטי העליון והם התבקשו להחליפן. האלטרנטיבות היו אאודי A6 או סקודה. רוב השופטים, למעט השופט אשר גרוניס, בחרו באאודי, היקרה בעשרות אלפי שקלים מהסקודה. הליך ההחלפה נמצא כעת בעיצומו.
רק שני שופטים, אליקים רובינשטיין ומרים נאור, החליטו לוותר כליל על רכב צמוד ולחזור למכונית הפרטית. יכול להיות שמדובר בכלל בחישוב כספי כיוון שהמס המגולם על רכב מסוג אאודי בתלוש המשכורת הוא גבוה מאד, ולעומת זאת אחזקת הרכב המשולמת במקרה שאין רכב צמוד יכולה להתברר כמשתלמת.

עוד דבר שהתברר בינתיים הוא שרוב מכוניות הוולבו ה"ישנות" של השופטים נמסרו עם קילומטראז' נמוך במיוחד. בכיר באוצר אמר כי "המכוניות האלה פשוט עמדו. חלק מהשופטים גרים בירושלים, המכונית נוסעת מעט מאד קילומטרים ועומדת רוב היום. במקום למכור אותן, כמה מהן פשוט הועברו לשרים. הן כמעט חדשות. כואב הלב שהמדינה צריכה לממן את הרכבים היקרים האלה לאנשים שכמעט לא משתמשים בהם.
אנשי האוצר נחושים לשים קץ לפרשה הזו. אמנם אין בכוונתם לשלול מהשופטים את המכוניות שכבר התקבלו או שנמצאות בתהליך הזמנה, אך השופטים שטרם הזמינו מכוניות חדשות או אלה שימונו בעתיד, וכן כל בעלי התפקידים הצמודים לשופטי עליון, לא יזכו להבא למכוניות בדרג שר אלא לדרג מנכ"ל בלבד.
בדיקת האוצר העלתה כי התקנה קובעת שמכוניות שופטי העליון יהיו בהתאם ל"דירוגים המקצועיים בשירות המדינה". דירוגים כאלה לא יהיו בדרג של שר שהוא נבחר ציבור ונהנה מסטטוס אחר לגמרי. דירוג מקצועי בדרגה הבכירה ביותר אמור להיות מנכ"ל. באוצר אומרים כי אם השופטים רוצים אאודי, יואילו לגשת לוועדת הכספים ולקבל אישור. סדר צריך להיות כאן, וגם דין אחד לכולם. מעניין מה הם היו פוסקים במקרה כזה, לו היה מובא לפניהם בהליך שיפוטי.
בפרשה הזו יש גם צד חיובי - בתי הדין הרבניים. דייני בית הדין הרבני הגדול, כמו גם מנהל בתי הדין הרבניים אלי בן דהאן, אמורים להיות צמודים אף הם לשופטי העליון. מתברר שהרב בן דהאן קיבל אף הוא כמה רמזים שאפשר לנצל את המצב ולקבל וולבו ואחר כך אאודי אך חסם את היוזמה הזו בגופו. כך הדיינים ויתרו על המכוניות היקרות והסתפקו ברכבי מנכ"ל צנועים בהרבה.
מבית המשפט העליון נמסר כי מזה שנים יש הצמדה של שופטי בית המשפט העליון למדרג שר לעניין כלי הרכב והשופטים לא מקבלים טובת הנאה. ככל עובד ציבור, משלמים השופטים על רכבם כנדרש. בנוגע להליך החלפת הרכבים, השופטים נתבקשו על ידי מנהל הרכב להחזיר את רכבם הישן ולהודיע איזה רכב הם מעוניינים לקבל מבין החלופות שהוצעו.
השופט גרוניס ביקש וקיבל סקודה. מנהל בתי המשפט, השופט משה גל, זכאי לרכב בהתאם לדין. על פי החלטת משכורת נושאי משרה שיפוטית, התשמ"א- 1981 סע' 11, הקובעת כי דין מנהל בתי המשפט ומנהל בתי הדין כדין שופט בית המשפט העליון ודינו של מנהל בתי הדין הרבניים כדין חבר בית הדין הרבני הגדול.
שנים רבות פורשה התקנה באופן ששופט בית המשפט עליון מושווה לשר ורק לאחרונה הועלתה אפשרות לפרשנות אחרת של התקנה האמורה. תכלית התקנה מיום שתוקנה ועד היום הייתה ששופט של בית המשפט העליון מושווה לשר במדרג.
לפני זמן מה הגיע להנהלת בתי המשפט מכתב מגבי שוחט, סגן החשב הכללי והאחראי על מנהל הרכב, בו ביקש לקבל את המסמכים הרלוונטיים. לפני מספר ימים נמסר כי נשלח להנהלת בתי המשפט מכתב נוסף המפרט את הפרשנות השונה האפשרית, אולם מכתב זה טרם התקבל. לא מן הנמנע שתידרש בדיקתו של היועץ המשפטי לממשלה, ככל שתתעורר שאלה פרשנית בעניין.
השופטים אינם אלה שפונים בבקשה להחליף את רכבם. נהפוך הוא. מנהל הרכב הוא אשר פנה אליהם וביקש להודיע איזה רכב הם מעוניינים לקבל על פי חלופות שהוצעו. הרכבים נמסרו לשופטים לפני כשבוע, לאחר שכבר התעוררה האפשרות האמורה למתן פרשנות שונה לתקנה, ואף על פי כן ובהתאם לתכלית התקנה, סופקו לשופטים על ידי מנהל הרכב.