נאס"א חוגגת יובל והעתיד עוד לפניה
סוכנות החלל האמריקנית מציינת 50 שנה עם הכנות להקמת מושבה על הירח. סין, רוסיה, וחברת וירג'ין לא נשארות מחוץ למירוץ
אפשר באיזשהו מקום להקביל את יריית הפתיחה האמריקנית הזאת לתחרות כיבוש החלל, שהתנהלה לפני עשרות שנים בין ארצות הברית לברית המועצות. אבל הפעם לא מדובר בשאריות של המלחמה הקרה, אלא ברצונה של ארצות הברית להקדים את כל מתחרותיה החדשות בשוק החלל, ובהן סין והודו.

"מירוץ לחלל" חדש, אינטנסיבי יותר ובעל לא מעט שיקולים כלכליים פרטיים, שלפני 40 שנה לא שיחקו כלל תפקיד משמעותי. יישוב הקבע הראשון של האדם מחוץ לכדור הארץ ייבנה בהדרגה, וכבר יש מיקום: מכתש ענק ליד הקוטב הדרומי של הירח.
השלב הראשון יהיה בסיס דומה לאלו של צוותי המחקר באנטרקטיקה, יבשת הקוטב הדרומי, והטיסה הראשונה של תושבי הקבע הראשונים תהיה על פי הערכת נאס"א כבר בשנת 2024. בשלב השני תהפוך מושבת הקבע על הירח למוקד תיירותי, לעיר קטנה, מקורה כמובן. המגורים וכל המתקנים שיהיו בה מיועדים לאכלס בני אדם לשהות של שישה חודשים לפחות.
"נראה שרק לאחר כמה שנות ניסיון ב'עיר הירח', אפשר יהיה לראות בה עיר אמיתית", הסביר אחד ממהנדסי נאס"א בתדרוך לעיתונאים שנערך בשבוע שעבר במרכז המחקר "איימס" ליד סן פרנסיסקו, קליפורניה.
עוד נאמר בתדרוך כי העיר הירחית מתוכננת להיות "ירוקה" לחלוטין, עם מערכות מיחזור של כל דבר. תהיה אפילו אספקה עצמית של מזון, על ידי גידולים מסוימים בשיטת חממות. וגם יהיו שם מעין חנויות בסגנון "עשה זאת בעצמך".

בחודש הבא תכריז נאס"א על תחרות אדריכלים ומעצבים, כולם מהמגזר הפרטי דווקא, לבניית "עיר הירח". מנהלה מייקל גריפין אמר השבוע בראיון לגרדיאן כי הוא רוצה לחגוג 50 שנה להנחתת האדם הראשון על הירח, בשנת 2019, גם על הירח.
טיסות סדירות לירח ידרשו דור חדש של רקטות שיגור ורכבי חלל. כבר עתה ידוע כי נאס"א תיאלץ
במקום המעבורות כבר יהיו כלי טיס חלליים אחרים, חדישים יותר, שיטת השיגור תהיה אחרת, והמבנה והעיצוב שלהם אחר. מה שכמובן פותח מרחב תמרון חדש גם למתחרות: לא רק רוסיה, אלא גם סין, יפן והודו וכמובן סוכנות החלל האירופית.
חלקן משתפות פעולה זו עם זו בפרויקטים מתקדמים. אחד מהם הוא השלמת בנייתה של תחנת החלל הבינלאומי, מיזם מפלצתי במשקל 400 טונות, שבבנייתו ובתחזוקתו נוטלות חלק 16 מדינות נוסף על ארצות הברית, בהשקעה כוללת של 100 מיליארד דולר.
אבל ברור כי השליטה בחלל שעד כה היתה בידיהם של האמריקנים והרוסים, תפחת עקב כניסתם של גורמים חדשים למירוץ הזה, בכללם גורמים פרטיים. איש לא חשב על כך לפני עשור.
לגורמים פרטיים יש אינטרס רב בטיסות לחלל, שכן פיתוחים רבים שמיועדים בראשיתם לחלל משתלבים בסוף בשוק המסחרי. כשמדברים על כניסת המגזר הפרטי למירוץ לחלל, עולה מיד שמו של המיליארדר פול אלן, שותפו של ביל גייטס להקמת מימ קרוסופט שמימן לפני ארבע שנים את טיסת החלל הפרטית הראשונה ברכב חלל בשם SpaceShipOne.

הוא הודיע כי ספינת החלל שאנשיו בונים עתה בשם "וירג'ין גלקטיק", תחל לטוס בחלל עם נוסעים שישלמו תמורת התענוג כבר בשנה הבאה. והוא כבר חולם על הקמת מלונות לתיירי החלל בירח. הוא עצמו מדבר על כך שזה יקרה בעוד 15 שנה. ברנסון ומדען החלל ברט ראטאן חשפו אתמול בהאנגר במדבר מוהבי חלקים מסוימים מספינת החלל החדשה שלהם, שנבנתה במעטה חשאיות רב במשך ארבע שנים.
בשלב זה מדובר בטיסות תיירות לעשירים בגובה של כ-100 קילומטר מעל כדור הארץ, ו-250 איש כבר שילמו 200 אלף דולר לכרטיס תמורת התענוג. משך הטיסה בתנאי חוסר משקל - חמש דקות בלבד.
במסגרת מירוץ החלל החדש - ארצות הברית נגד שאר עולם - יהיו יותר ויותר שיגורים של רכבי חלל מאוישים לא רק מקייפ קנאוורל בפלורידה או בייקונור - בסיס החלל של רוסיה בקזחסטן - אלא גם מגויאנה שבחוף הצפוני מזרחי של דרום אפריקה. מהבסיס הזה משוגרים עתה טילי האריאן הצרפתיים-אירופיים.
עד כה הם הכניסו למסלולים בחלל לוויינים מסחריים למטרות של צילום, תקשורת וגם ביון, אבל ברור שהפעילות מהבסיס הזה תגדל מאוד בשנים הבאות.

הלוויין הזה יצויד בידי האמריקנים במערכת לאיתור נקודות על הירח שבהן יש סיכוי למצוא מים קפואים, קרח, בשביל יושבי "עיר הירח". דגם משופר של אותו רכב חלל הודי ימריא כבר בשנת 2010 או לכל המאוחר ב-2011, וינחית רכב שטח גלגלי או זחלילי על הירח. רוסיה שותפה בפרויקט. הסינים ינד חיתו על הירח נחתות שלהם כבר בשנה הקרובה, ותפקידן לאתר בשביל סין את המיקום הטוב ביותר להקמת בסיס קבע מאויש.
גם אחרי יובל להיווסדותה וספקולציות רבות, נאס"א ממשיכה להכחיש שנוצר איזשהו מגע בינה לבין יצורים כלשהם מהחלל החיצון. ד"ר אדגר מיצ'ל, יוצא טיסת אפולו 14 בשנת 1971 אשר עם מפקדה מחזיק בשיא "הצעידה הממושכת ביותר על קרקע הירח", תשע שעות ו-17 דקות, אמר בשבוע שעבר בראיון לתחנת רדיו כי חייזרים קיימים.

לדבריו, על הניסיון לתקשר עם החייזרים הוטל איפול מוחלט, והנושא כולו מטויח כבר שישה עשורים בידי גורמי ממשל. נאס"א לא הגיבה מיד, אלא רק אתמול, בהכחשה גורפת. בתגובתה טענה כי איננה עוסקת במעקב אחר תנועת עב"מים ודומיהם, ואינה מעורבת בשום פעולה שיש בה טיוח ואיפול בהקשר של חיי חוצנים.
אבל ההכחשות על קיומם של חוצנים וההערכות לקראת המושבה הראשונה על הירח, אינן מסיטות את מטרתה הרחוקה של נאס"א - הנחתת אדם על מאדים. על פי ההעד רכות, זה יקרה לא לפני שנת 2037. בעיקר בשל המסע הארוך למאדים - תשעה חודשים בכל כיוון, מה שבלתי אפשרי בטכנולוגיה של היום. "היעד הגדול ביותר של האנושות במאה ה-21", מכנים את התוכנית הזאת.