גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


אחרי 35 שנה: גשר הגלילים חוזר לשירות

לאחר שנכשל בצליחת תעלת סואץ במלחמת יום הכיפורים והוגדר ככישלון, שב לאחרונה הגשר לשימוש והצבא ביצע בעזרתו תרגילי צליחה וגישור

אמיר בוחבוט | 4/7/2008 8:12 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
גדוד מילואים של ההנדסה הקרבית בפיקוד הצפון, תרגל לפני מספר שבועות צליחה וגישור באמצעות גשר הגלילים המפורסם ממלחמת יום הכיפורים, שנפרש בשטח לאורך כ-20 מטרים.

צה"ל נמצא כעת בעיצומה של שנת האימונים השנייה מאז מלחמת לבנון השנייה, ומקדיש את מירב תשומת הלב לכל התרחישים הקשים והאיומים האפשריים הניצבים אל מול מדינת ישראל.
גשר הגלילים באימון בירדן
גשר הגלילים באימון בירדן צילום: גל פורנברג, עיתון ''ביבשה''


על פי האימונים שהתקיימו לאחרונה בצפון הארץ, בזמן מלחמה אמור גשר הגלילים, שעבר אחזקה ושיפורים רבים מאז הומצא, לסייע למעבר כוחות רגליים, כלי רכב משוריינים קרביים ורכבי לוגיסטיקה שונים, בדרך לכיבוש אזורים גדולים.
מתאר דומה למלחמה עם סוריה

במהלך הנחת הגשר הבחינו החיילים כי נוצר שיפוע שייקשה על מעבר השיירות. מפקד ההנדסה של פיקוד הצפון, אלוף משנה אושרי לוגסי הסביר: "לא חישבנו נכון את עומק המים בנהר לעומת אורך הגשר והתוצאה היתה גשר ארוך מדי ועקום, אז קיצרנו אותו מעט".

הניסיון השני של אנשי המילואים הצליח. "מרשים לראות איך הגשר נע ונדחף אל הנהר", אמר אחד מעשרות החיילים שהגיעו למקום לצפות בתרגיל. אלוף במיל'

העריך בפני מעריב כי מתאר שכזה ייתכן ויתרחש ברמת הגולן, באם צה"ל יידרש לכבוש את הגולן וייאלץ לבצע את חציית הירדן, לאחר שמערכת הכבישים בשטח האויב תשובש ולא תהיה בשימוש.

אגב, חלק מגלילי הגשר בהם נעשה שימוש במהלך התרגיל, הם הגלילים המקוריים ששימשו את חיילי ההנדסה לבניית הגשר במלחמת יום הכיפורים. הגלילים עברו שיפוצים נרחבים עד כניסתם לשימוש באימוני צה"ל בתקופה האחרונה.

היסטוריה כואבת

גשר הגלילים פותח על ידי תת אלוף דוד לסקוב והאלוף ישראל טל בתום מלחמת ששת הימים, ועליו קיבלו השניים את פרס ביטחון ישראל. הגשר היה אמור להיות ההפתעה של הצבא הישראלי במלחמה נגד צבא מצרים, במלחמת יום הכיפורים, בעת חציית התעלה, ולשמש בהעברת כוחות לוחמים כדי להכריע את המלחמה.

עד מהרה הפכה הצבת הגשר לכישלון, שנחשף במלואו בוועדת אגרנט לאחר המלחמה. עקב משקלו הכבד של הגשר, 700 טון בסך הכל, הוא נגרר בתנועה אטית במיוחד (עד עשרה קילומטרים בשעה), התפרק לחלקים והשיירה שהובילה אותו נאלצה לעצור במקומה, עד שחיילי חיל ההנדסה ירתכו את כל חלקיו.

על פי עדויות של חיילים שנכחו במהלך המבצע להובלתו, נטען כי המיסבים של הגשר, שהיו עשויים מפליז, נשחקו באופן שמנע את גרירתו עד לתיקונם בשטח. צליחת התעלה התעכבה ופגעה במטרות שהציבו לעצמם המפקדים הבכירים.

בין הכוחות הרבים שאמורים היו לעבור על הגשר במהלך המלחמה, היתה האוגדה בפיקודו של אריאל שרון, שהיתה צריכה לחצות את תעלת סואץ באמצעות גשר הגלילים.

גרירת הגשר הסבה אבידות רבות לכוחות צה"ל במלחמה, שפעלו כדי לגרור אותו אל עבר התעלה, ולפחות באחד המקרים הידועים, נסו הכוחות על נפשם כאשר הם מותירים מאחוריהם את הגשר, לאחר שכוחות מצריים תקפו אותם. לבסוף הצליחו לפרוש את הגשר לרוחב התעלה, וטנקים של חיל השריון גשר הגלילים פרוש חלפו באיחור על גבו של הגשר לעברה השני של תעלת סואץ.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

nrgטורסדילים ונופשונים

nrg shops מבצעי היום

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים