גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


ישראל על אופניים

בילי פרנקל בשיחה מפודלת עם זוכה נוסף בפרס הגלובוס הירוק - מנכ''ל עמותת ישראל בשביל אופניים, יותם אביזוהר. הכירו את האיש שיכול לשנות לכם את החיים

בילי פרנקל | 8/6/2008 9:07 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
לפני ימים אחדים דיווחנו  על משחק הכדורגל הראשון מסוגו בעולםבמהלכו השחקנים חבשו קסדות, על מנת להדגים קבל עם ועדה, עד כמה טיפשי הוא חוק הקסדה.

אירוע משעשע זה הוא רק חלק קטן מבין היוזמות הרבות של עמותת "ישראל בשביל אופניים" ושל העומד בראשה: יותם אביזוהר, שזכה בשבוע שעבר בפרס הגלובוס הירוק בזכות פעילותו לקידום תחבורת אופניים בערים בישראל.
 
מסה קריטית. רכיבה אידיאולוגית המונית בתל-אביב
מסה קריטית. רכיבה אידיאולוגית המונית בתל-אביב 
 
אביזוהר, מתכנן ואדריכל נוף במקצועו, מספר שאת המודעות הסביבתית ספג בחוגי הסיור בהם גדל בצעירותו. בהמשך הפך באופן טבעי עבורו, לאקטיביסט והשתתף בהפגנות רבות, אך לא חש מסופק.

"ניסינו לשנות כי ידענו שזה לא נכון, אבל לא היה אופק. חשנו שאנחנו רק מגיבים למציאות הקיימת, כיוון שהכל כבר מתוכנן, מאושר ואפילו בתהליכי הקמה".
 
לפני כחמש שנים הזדמן למפגש של "תל אביב בשביל אופניים", נדלק, ומיד החל להתנדב בפעילויות העמותה. כך הצליח לדבריו, להגיע למקום של "עשייה ויוזמה במקום מלחמות תמידיות".

זה מתבטא לדבריו בין השאר בפיתוח בר קיימא, סלילת שבילי אופניים והתחדשות עירונית. "אפשר לראות שהשינוי מחלחל וזה מאוד משמח".
מהמקומי לארצי

מאז הוקם הארגון ב- 1994, לחץ על העירייה להקצות משאבים לעידוד תחבורת האופניים בתל אביב, תוך העלאת מודעות התושבים ליתרונות הסביבתיים והבריאותיים הגלומים בכך.

זה נעשה בין השאר באמצעות רכיבות האופניים ההמוניות ברחבי העיר, הלא הם אירועי ''העיר על אופניים'' ו"מסה קריטית", שמתקיימת מידי יום שישי האחרון של כל חודש.

עד כה התקיימו בתל אביב לבדה למעלה מ- 160 אירועי מסה קריטית, לצד אירועי רכיבה ואירועים אחרים בהם השתתפו מאות אנשים. התופעה צברה עם הזמן מעריצים ואוהדים בעוד ערים ולפני כשנתיים,  הפך הארגון לכלל-ארצי והשתנה לשמו הנוכחי: "ישראל בשביל אופניים". 

אחת הסיבות התרחבות העמותה הייתה הישגיה בתל אביב והצורך להשקיע ולהיאבק גם בערים נוספות בישראל. עיריית תל אביב התחייבה בינתיים

לסלול רשת של 100 ק"מ שבילי אופניים. 87 הקילומטרים שנסללו בינתיים, משמשים כיום ל- 7% מהנסיעות היומיומיות ברחבי העיר, נתון בו אוהבת עיריית תל אביב להתהדר.

ומכיוון שאנחנו כאן כדי לחגוג את הזכייה ב''גלובוס הירוק'', נוותר על פירוט הפגמים והרשלנות שבסלילת השבילים בתל אביב.
  
"הפרויקט נולד מתוך לחץ מהשטח, ולא מתוך אמונה של המערכת", מעריך אביזוהר, שאינו מכחיש שנדרשים שיפורים דחופים ובכל זאת סבור, שמדובר בהצלחה. "בשורה התחתונה, עשינו שבילים- אנשים באים. זה מוכיח שתשתית מייצרת ביקושים".

כיום אגב, נסללים שבילים חדשים תוך הקפדה על סטנדרטים מחמירים יותר, שעונים על הנחיות שגובשו במשרד התחבורה ובשיתוף מתככני העמותה. היעד הבא הוא לחבר את השבילים לערים שמסביב לתל אביב.

אנשים שמנים עלים יותר משבילי אופניים

מאז הפך הארגון לכלל- ארצי, תפח מעגל חבריו ליותר מ- 15,000 מדוושים מאילת ועד תל- חי.

אביזוהר מגדיר אותם בתור "המשאב העיקרי של העמותה": אנשים מכל רובדי האוכלוסייה, שמצביעים ברגליים בעד תחבורת אופניים.

גם ההשפעה של הארגון התרחבה. מי חשב שיבוא היום בו שר התחבורה יקצה תקציב מיוחד לפיתוח שבילי אופניים, שממשלת ישראל תודיע על התחייבותה להשקיע מאות מיליוני שקלים נוספים בפיתוח שבילי אופניים (כפי שעשתה בישיבתה במערה בבית שערים), ושלמעלה מ- 100 רשויות מקומיות יבקשו מהארגון סיוע בקידום תחבורת אופניים, כפי שארע במהלך השנה האחרונה? 
 

בוש על האופניים שקיבל מתנה מאולמרט
בוש על האופניים שקיבל מתנה מאולמרט צילום:לע''מ
"כארגון ארצי, יש לך השפעה גדולה יותר", גורס אביזוהר. בהקשר זה, הוא חרד לגורל הצעת החוק לעידוד תחבורת אופניים, אותה יזם הארגון בשיתוף אדם טבע ודין ומגמה ירוקה, ומובלת בתהליך החקיקה בכנסת על ידי ראשי השדולה הסביבתית-חברתית, ח"כ דב חנין (חד"ש) וח"כ הרב מיכאל מלכיאור (עבודה- מימד).

בעוד שלושה שבועות יתקיים דיון נוסף בהצעה, במהלכו מקווה אביזוהר להגיע להסכמות מול משרדי הממשלה. "אנחנו לא עם הראש בקיר", הוא מציין ומונה פתרונות יצירתיים דוגמת אישור העלאת אופניים לרכבת רק בשעות ובקווים שאין בהם עומס.
  
המטרה הסופית היא לשנות את הרגלי הנסיעה של הציבור בישראל, וחוק הקסדה לא ממש מסייע לעניין. "יש למתן את התנועה בערים על ידי הצרת הכבישים והרחבת המדרכות, הגבלת תנועת ומהירות כלי הרכב ועוד", הוא קובע. "כך נשיג 0 הרוגים בתאונות דרכים, נפחית את הגודש בכבישים, נקטין את זיהום האוויר, נעודד פעילות גופנית ונחזיר את הרחוב להולכי הרגל".

"זה לא שאנחנו מתנגדים לקיומן של מכוניות", הוא מוסיף. "גם לי יש מכונית אבל אני לא משתמש בה כל הזמן. בתוך העיר אני מעדיף להשתמש באופניים. אנחנו כן בעד הסתובבות ברגל או באופניים בתוך העיר כי זה יכול לחזק אותה".

איראן זה כאן

"רכבת ישראל הוכיחה שאנשים לא פראיירים ולא באמת אוהבים לשבת בפקקים.

עשרות אלפי אנשים נוסעים מגיעים באמצעותה לתל אביב מידי יום, מה שמוכיח שאם יש אלטרנטיבה למכונית, יעדיפו אותה. אבל כדי לפתור את בעיות התחבורה הקשות בערי ישראל, יש לשלב ולקשר בין שבילי אופנים לרכבות ולמערך האוטובוסים.

"אם תהיה אפשרות לשלב בין אופנים לרכבת, אנשים יעשו זאת. נכון להיום, רק בישראל ובאיראן אסור להעלות אופניים לרכבת. עד שזה ישתנה, האלטרנטיבה הכי נוחה ממשיכה להיות הרכב הפרטי".

ואם להסתכל עוד קצת קדימה, לצד קידום יוזמות חקיקה פועל הארגון להרחיב את טווח השפעתו ובעתיד הקרוב הם מקווים להתחיל לקיים את אירועי מסה קריטית גם בחיפה.

במהלך השנה מתכננים להתחיל בשיתוף פעולה עם המגזר הערבי, וגם עם המגזר החרדי החל להיווצר קשר ראשוני לדבריו.

"יש לנו פעילים ופעילויות בכל הארץ. אצלנו אפשר לגשר על הפערים ולהושיב את כולם סביב אותו שולחן דיונים" אומר אביזוהר וחותם בהזמנה: תתחילו לדווש.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

nrgטורסדילים ונופשונים

nrg shops מבצעי היום

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים