גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


עושים תיקון שבועות: "מָה אֱנוֹשׁ כִּי תִזְכְּרֶנּוּ?!"

הרב אביחי קצין, ראש בית המדרש לתורה במכללת "שערי משפט" הכין במיוחד עבור גולשי nrg יהדות, דף מנחה ללימוד שבועות: על משמעות נתינת התורה לבני אדם

הרב אביחי קצין | 7/6/2008 21:15 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
להורדת והדפסת דף הלימוד­­­לחצו כאן.   מערכת nrg יהדות מברכת את הגולשים בברכת חג שבועות שמח

 
משה
משה ציור של רמברנדט

הגמרא במסכת שבת (דף פח עמוד ב) המובאת בפניכם, מתארת את אשר התרחש בעולמות עליונים קודם למתן תורה. קראו את הגמרא בכוחות עצמכם (א). לאחר מכן עברו על הקטע בעזרת השאלות המצורפות(ב). בהמשך מצורפת הצעת הסבר למהלך הגמרא (ג).
לימוד פורה ונעים.

א.
"אמר רבי יהושע בן לוי: בשעה שעלה משה למרום אמרו מלאכי השרת לפני הקדוש ברוך הוא: רבונו של עולם, מה לילוד אשה בינינו?
אמר להן: לקבל תורה בא.
אמרו לפניו: חמודה גנוזה שגנוזה לך תשע מאות ושבעים וארבעה דורות קודם שנברא העולם, אתה מבקש ליתנה לבשר ודם? (תהלים ח) מה אנוש כי תזכרנו ובן אדם כי תפקדנו ה' אדנינו מה אדיר שמך בכל הארץ אשר תנה הודך על השמים! - אמר לו הקדוש ברוך הוא למשה: החזיר להן תשובה!
אמר לפניו: רבונו של עולם, מתיירא אני שמא ישרפוני בהבל שבפיהם.
אמר לו: אחוז בכסא כבודי, וחזור להן תשובה, שנאמר (איוב כו) מאחז פני כסא פרשז עליו עננו. ואמר רבי נחום: מלמד שפירש שדי מזיו שכינתו ועננו עליו.
אמר לפניו: רבונו של עולם, תורה שאתה נותן לי מה כתיב בה – (שמות כ) אנכי ה' אלהיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים. אמר להן: למצרים ירדתם, לפרעה השתעבדתם, תורה למה תהא לכם? שוב מה כתיב בה - לא יהיה לך אלהים אחרים, בין הגויים אתם שרויין שעובדין עבודה זרה? שוב מה כתיב בה - זכור את יום השבת לקדשו כלום אתם עושים מלאכה שאתם צריכין שבות? שוב מה כתיב בה - לא תשא, משא ומתן יש ביניכם? שוב מה כתיב בה - כבד את אביך ואת אמך אב ואם יש לכם? שוב מה כתיב בה לא תרצח לא תנאף לא תגנב, קנאה יש ביניכם, יצר הרע יש ביניכם?
מיד הודו לו להקדוש ברוך הוא, שנאמר (תהלים ח) ה' אדנינו מה אדיר שמך וגו' ואילו תנה הודך על השמים - לא כתיב."

ב.
"אמר רבי יהושע בן לוי: בשעה שעלה משה למרום אמרו מלאכי השרת לפני הקדוש ברוך הוא: רבונו של עולם, מה לילוד אשה בינינו?"

מהי הטענה של מלאכי השרת כנגד משה רבנו?
האם בשלב הזה יודעים מלאכי השרת על התכנית להורדת התורה לארץ?
מה רוצים מלאכי השרת לבטא באמצעות הביטוי "ילוד אישה"?

"אמר להן: לקבל תורה בא.
אמרו לפניו: חמודה גנוזה שגנוזה לך תשע מאות ושבעים וארבעה דורות קודם שנברא העולם, אתה מבקש ליתנה לבשר ודם? (תהלים ח) "מה אנוש כי תזכרנו ובן אדם כי תפקדנו ה' אדנינו מה אדיר שמך בכל הארץ אשר תנה הודך על השמים"! –

מה רוצים מלאכי השרת לטעון באמצעות העובדה שהתורה גנוזה כבר דורות הרבה לפני בריאת העולם?
איך מבינה הגמרא את הביטוי "הודך" המופיע בפסוק?
איזו עמדה מבטא הפסוק בתחילתו ("מה אנוש וכו'")?

אמר לו הקדוש ברוך הוא למשה: החזיר להן תשובה!

מדוע הקב"ה מבקש ממשה לענות למלאכים ואינו עונה בעצמו?

אמר לפניו: רבונו של עולם, מתיירא אני שמא ישרפוני בהבל שבפיהם.

מדוע חושש משה שהמלאכים ישרפו אותו? מה משמעותה של השריפה שמפניה חושש משה?

אמר לו: אחוז בכסא כבודי, וחזור להן תשובה, שנאמר (איוב כו) מאחז פני כסא פרשו עליו עננו. ואמר רבי נחום: מלמד שפירש שדי מזיו שכינתו ועננו עליו.

מה משמעותה של האחיזה בכסא הכבוד? וכי הקב"ה אינו יכול להגן על אדם גם אם אינו אוחז בכסא הכבוד?!

אמר לפניו: רבונו של עולם, תורה שאתה נותן לי מה כתיב בה – (שמות כ) אנכי ה' אלהיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים. אמר להן: למצרים ירדתם, לפרעה השתעבדתם, תורה למה תהא לכם? שוב מה כתיב בה - לא יהיה לך אלהים אחרים, בין הגויים אתם שרויין שעובדין עבודה זרה?

שוב

מה כתיב בה - זכור את יום השבת לקדשו כלום אתם עושים מלאכה שאתם צריכין שבות? שוב מה כתיב בה - לא תשא, משא ומתן יש ביניכם? שוב מה כתיב בה - כבד את אביך ואת אמך אב ואם יש לכם? שוב מה כתיב בה לא תרצח לא תנאף לא תגנב, קנאה יש ביניכם, יצר הרע יש ביניכם?

מה מנסה משה להוכיח מעשרת הדברות?

מה גרם לשינוי בתחושתו של משה, עד שממצב של פחד מהמלאכים בתחילה הוא עובר למצב בו הוא מוכיח להם בביטחון שהתורה אינה מתאימה להם?

מיד הודו לו להקדוש ברוך הוא, שנאמר (תהלים ח) ה' אדנינו מה אדיר שמך וגו' ואילו תנה הודך על השמים - לא כתיב."

עיינו במזמור אותו דורשת הגמרא (פרק ח') – מה ההבדל בין פסוק ב' לפסוק ח'?
כיצד מסבירה הגמרא את ההבדל?

ספר תהילים פרק ח
(א) לַמְנַצֵּחַ עַל הַגִּתִּית מִזְמוֹר לְדָוִד:
(ב) ה' אֲדֹנֵינוּ מָה אַדִּיר שִׁמְךָ בְּכָל הָאָרֶץ אֲשֶׁר תְּנָה הוֹדְךָ עַל הַשָּׁמָיִם:
(ג) מִפִּי עוֹלְלִים וְיֹנְקִים יִסַּדְתָּ עֹז לְמַעַן צוֹרְרֶיךָ לְהַשְׁבִּית אוֹיֵב וּמִתְנַקֵּם:
(ד) כִּי אֶרְאֶה שָׁמֶיךָ מַעֲשֵׂה אֶצְבְּעֹתֶיךָ יָרֵחַ וְכוֹכָבִים אֲשֶׁר כּוֹנָנְתָּה:
(ה) מָה אֱנוֹשׁ כִּי תִזְכְּרֶנּוּ וּבֶן אָדָם כִּי תִפְקְדֶנּוּ:
(ו) וַתְּחַסְּרֵהוּ מְּעַט מֵאֱלֹהִים וְכָבוֹד וְהָדָר תְּעַטְּרֵהוּ:
(ז) תַּמְשִׁילֵהוּ בְּמַעֲשֵׂי יָדֶיךָ כֹּל שַׁתָּה תַחַת רַגְלָיו:
(ח) צֹנֶה וַאֲלָפִים כֻּלָּם וְגַם בַּהֲמוֹת שָׂדָי:
(ט) צִפּוֹר שָׁמַיִם וּדְגֵי הַיָּם עֹבֵר אָרְחוֹת יַמִּים:
(י) ה' אֲדֹנֵינוּ מָה אַדִּיר שִׁמְךָ בְּכָל הָאָרֶץ:  

   

הצעת ביאור אפשרית לגמרא:

מטרתנו היא לברר את מהות הויכוח שבין מלאכי השרת ובין משה רבנו, ומדוע בסופו של דבר אכן ניתנה התורה לבשר ודם.
ראשית יש להבין מהי הטענה של המלאכים כנגד משה.

שכן, עיון מדוקדק יגלה שלא טענה אחת יש למלאכים כנגד משה, כי אם שתים. הטענה השניה, כלפי מסירת התורה הקדושה ליצורי אנוש:

"חמודה גנוזה שגנוזה לך תשע מאות ושבעים וארבעה דורות קודם שנברא העולם, אתה מבקש ליתנה לבשר ודם?".

במסירה זו, טוענים המלאכים, יש ביזוי וחילול לתורה הקדושה. תורה, "שגנוזה תשע מאות ושבעים וארבעה דורות קודם שנברא העולם", וממילא דורות הרבה לפני בריאת האדם. ואם כך סימן הוא שאינה מתאימה ואינה מיועדת לבני אדם.

אולם, מלאכי השרת טוענים טענה נוספת, עוד לפני שהם מיודעים על ידי הקב"ה, על כך שהתורה עומדת להינתן לבני אדם. והם מקשים: " רבונו של עולם, מה לילוד אשה בינינו?"

אין ספק, שאין כאן שאלה אינפורמטיבית, לאיזו מטרה בא משה, אלא התרסה בלשון פוגעת ומתנשאת "מה לילוד אישה בינינו?!" כלומר, מתבצעת כאן "חדירה" של האדם, יצור אנוש, הנחות מן המלאכים, אל משכנם של קדושי עליון, מלאכי השרת.

את המשך דברי הגמרא, ואת תשובת משה, נצטרך לבחון בהתייחס לשתי הטענות הללו. מה עונה משה על ה"פלישה" לטריטוריה של המלאכים, ומה יענה כנציג בני אנוש, על הטענה שיש במסירת התורה חילול הקודש?

כשמלאכי השרת מתלוננים לפני הקב"ה על מסירת התורה, אומר הקב"ה למשה: " החזיר להן תשובה!" ודבר זה יש להבין: מדוע פונה הקב"ה למשה ומבקשו לענות, מדוע אין הקב"ה עונה למלאכי השרת בעצמו?!

גם את תשובתו של משה יש להבין: " מתיירא אני שמא ישרפוני בהבל שבפיהם." מה עניינו של פחד זה. האם הוא חושש שמלאכי השרת יפגעו בו מחמת כעסם וקנאתם על מסירת התורה למשה דווקא?! או שמא מבטא הפחד דבר אחר?

גם תגובתו של הקב"ה דורשת הבנה: "אחוז בכסא כבודי, וחזור להן תשובה". מה טיבה של אחיזה זו? במבט ראשון נראה שאחיזה זו, היא ביטוי של פריסת חסות, אל לך לפחד שכן אתה אוחז בכסא הכבוד.

אולם, במחשבה שניה נראה לשלול זאת. שכן נראה לתמוה: וכי לא די לו למשה בהבטחתו של הקב"ה ויש צורך באחיזה?! לשם מה , אם כן, לומר למשה לאחוז בכסא הכבוד?

לכן נראה, שהדו - שיח כאן הוא סביב לטיעון הראשון שהזכרנו. על הזלזול של מלאכי השרת בילודי אישה. ועל כך אומר לו הקב"ה : "החזיר להם תשובה". 

עצם העובדה שמשה עונה את התשובה, היא חלק מן התשובה. אמת, משה ילוד אישה, אולם גם ילוד אישה מסוגל לנהל ויכוח עם מלאכי השרת.

על כך עונה משה : " מתיירא אני שמא ישרפוני בהבל שבפיהם." בהתייחס לטענה שהועלתה כלפי נחיתותו של משה כילוד אישה, מגלה משה הסכמה. אכן, אני מתיירא, שמא מעוצם קדושתם ישרפוני בהבל שבפיהם.

על כך עונה לו הקב"ה: "אחוז בכסא כבודי, וחזור להן תשובה". אמנם נקודת המוצא שלך כיצור אנושי נחותה, אולם אל לך לחוש שאינך מסוגל לעלות. ביכולתך להתעלות ולהגיע אפילו עד כסא הכבוד.

עם סיומו של הדיון על הטענה הראשונה של המלאכים, ניתן לדון בסוגיה השניה.

ואמנם, משה שמעתה חש ביטחון להשיב תשובה, מנמק מדוע ראוי שתינתן התורה לבני אדם, ולא למלאכים: "אמר לפניו: רבונו של עולם, תורה שאתה נותן לי מה כתיב בה – (שמות כ) אנכי ה' אלהיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים.

אמר להן: למצרים ירדתם, לפרעה השתעבדתם, תורה למה תהא לכם... שוב מה כתיב בה לא תרצח לא תנאף לא תגנב, קנאה יש ביניכם, יצר הרע יש ביניכם?!"

האדם, חסרונות יש בו: קנאה, יצר הרע. אולם, דווקא משום כך ראוי שתינתן לו תורה, על מנת שתתקן אותו. מלאכי השרת מושלמים, ואין להם צורך במכשיר מתקן. ולכן: "תורה למה תהא לכם?!".

בן אנוש יוצא מנקודת מוצא נחותה, ולא מושלמת. אולם, אם יקבל עליו את התורה, ביכולתו להתעלות עד גובהי מרומים, ואפילו - לגעת בכסא הכבוד. 

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

nrgטורסדילים ונופשונים

nrg shops מבצעי היום

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
  • עוד ב''יהדות''

לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים