מסה קריטית: הזמנה אישית לרכיבה
נסיעה באופניים בתוך העיר מקצרת תהליכים, חוסכת בכסף ומשחררת למחזור הדם חומרים שעושים שמח. המכורה לימור פורת, מזמינה את הגולשים להרגיש ברצלונה בתל אביב
הצעת החוק הגדולה והחשובה בתחומה המקפלת בתוכה הבטחה לחיים בריאים יותר, קהילתיים יותר, שיוויוניים יותר ונעימים יותר בערים הגדולות בעיקר ובארץ בכלל.
שוו בנפשכם תמונה עתידית: אתם קמים בבוקר, במקום להתבייש ששוב לא קמתם מוקדם מספיק כדי ללכת לחדר הכושר, חלום שנגוז זמן לא רב אחרי התשלום הראשון, אתם פשוט יוצאים על שני גלגלים מהבית, עם או בלי ילדים.

אתם נהנים מעיר מרושתת במערכת שבילים מאורגנת ובטוחה עד לגן, לבית הספר או לעבודה. אם אתם גרים בפריפריה תדוושו עד לתחנת האוטובוס או הרכבת הקרובה, שם תוכלו להעלות את כלי הרכב שלכם לרכבת, או על האוטובוס ולהפליג ללא פקקים אל היעד המבוקש.
כשאתם פותחים את הבוקר ברכיבה מנהלית, חצי שעה מרגע היציאה מהבית סגרתם את חובכם המעיק לספורט ולמינוי ההוא לחדר הכושר - זה הרגע למכור אותו. אישית, נראה לי כיף ובריא הרבה יותר לרכב באוויר הפתוח מאשר לפדל לשום מקום בחדרים ממוזגים, תחת איומי מוזיקת טראנס, כמו גם ללכת על הליכון ולעולם לא להגיע.
כל עוד יולי אוגוסט לא באופק (גם לי יש הגבולות שלי) הרכיבה היא עולם ומלואו. החורף-לא חורף שלנו, קריר ושטוף, מבריק ורענן, האביב פורח ומשמח והסתיו מנשב ומנעים. אופניים הן כלי נהדר לחוות איתו את עונות השנה, שהולכות ונשכחות עבור יושבי המזגנים.
בדרך, בגינה הציבורית, פוגשים שכן ושכנה בדרכם מכאן לשם ובעליה לבית הספר מצטרפים עוד כמה רוכבים לכדי זרם. חלקם מרכיבים את טפם מלפנים או מאחור, חלקם כבר רוכבים יחד בטור, כמו גוזלים קטנים אחרי אמא אווזה.
אם התמזל מזלכם וזכיתם פעם לרכב בחברת ההורים שלכם, בוודאי תבינו למה אני מתכוונת כשאני קוראת לתחושה הזאת ''הרגשת השווים''. הורה וילד בפעילות נבדלת ומשותפת, שניהם בעלי יכולת דומה עם מטרה משותפת, כמה הזדמנויות כאלה כבר יש בחיים?
אז, זהו. אחרי עשרים-שלושים דקות של רכיבה, אתם מוכנים, רעננים, עירניים לגמרי ומזומנים ליום עבודה. זכרו שהחוק לעידוד רכיבת אופניים מדבר מפורשות על מהפכה חדשנית ובמסגרתה הקמת מלתחות במקומות העבודה.
מחקרים רבים מצביעים על הבדל חד משמעי ביעילותם של העובדים, במצב הרוח ובאנרגיה החיובית במקום העבודה לטובת מי שהחלו את היום בפעילות ספורטיבית. מקומות עבודה, שהפנימו את המידע, מעודדים פעילות ספורטיבית במהלך היום.
אבל אם לא התמזל מזלכם לעבוד ב- Google, רכיבת הבוקר תעשה בשבילכם את העבודה בטבעיות. הרכיבה על אופניים מגרשת עננים, מפיגה את כבדות הבוקר ואת אי החשק הכללי להתחיל ולהמשיך את היום (בעיקר בימי ראשון).
היא מסלקת רגזנות טיפשית טיפוסית של בוקר - מסדר גודל זעיר עד בינוני (ארגון הילדים, התיקים, מכונת הכביסה ושאר סידורים), כולם נמחים ומתמוססים אחרי כמה דיוושים. זה פלא. (שפחות עובד באוגוסט, ראו
לפי העקרון של לאט זה המהר החדש, הפכו האופניים גם לתרופת הפלא שלי נגד סידורים. מיום שעליתי על שני גלגלים הכל הפך קרוב, נגיש ויעיל מעבר לכל דמיון. תאמינו לי, הכל יותר קרוב.
בשנת 2003 ערכה עמותת "ישראל בשביל אופניים" תחרות משעשעת בין ארבע קבוצות מתחרים בתל אביב. נקודת הזינוק: רחוב נורדאו, קו הסיום בגינת שינקין.
ארבעה מתחרים התחלקו בין ארבע דרכי התניידות בעיר: תחבורה ציבורית, רכב פרטי, אופניים והליכה רגילת. רוכב האופניים הגיע ב-13 דקות; הולך הרגל - ב-30 דקות; לנוסע הרכב הפרטי לקח 31 דקות להגיע ליעד ולמצוא חניה ונוסעת האוטובוס הגיעה לאחר 34 דקות.
תוכנית ה- BBC המפורסמת ''טופ גיר'', ערכה השנה תחרות דומה בחציית העיר לונדון - מי שהשתמש בסירת מנוע בתמזה ניצח, מיד אחריו הגיע רוכב האופניים, מי שנסע בתחבורה הציבורית הגיע למקום השלישי והרכב הפרטי הגיע למקום המפוקפק והאחרון.
וזה גם זול. כל כך זול. חיסכון בעלויות הדלק, החניונים, הדו"חות, הביטוח השנתי, שלא לדבר על העלות הראשונית.
בעידן שבו חיסכון הוא נושא לתוכניות טלויזיה בשעות פריים טיים, כדאי לשים לב למרכב הזה בהוצאות הבית ומתברר שרכיבת אופניים היא הדיל של השנה. אופניים לרכיבה בעיר עולות כמה מאות שקלים בודדים. לא הרבה יותר ממיכל דלק מלא אחד! ואם מתחשק לכם להיות קצת יותר אנרכיסטים אז הנה לכם מחאה נגד עליית מחיר הדלק והתעצמותן של מדינות הנפט.
כן אני יודעת, עכשיו תגידו שזה אף פעם לא נגמרבזוג אחד, אופניים נגנבות חדשות לבקרים, וזה נכון אבל החוק החדשיוציא את מרכיב גניבת האופניים מהמשוואה.
לאחר יישום החוק, פרוייקטים רבים של השכרת אופניים בערים, שנעצרו מסיבות אלה ואחרות יוכלו סוף סוף לצאת לדרך. תושבי עיר בישראל - בה יושכרו אופניים, יהיו פתורים מרכישת אופניים וישכרו אותם במחיר סמלי בדיוק כמו שעושים תושבי פריז, ברצלונה וברלין.

אני שמחה לחיות בעיר גדולה שמציעה מגוון אפשרויות אדיר בלי להטרד בבעיות חניה ובלי קנסות, ואלפי זוגות האופניים הקשורים לכל עמוד חשמל, תמרור ועץ יעידו כאלפי עדים, שאני לא לבד.
ואם כבר מדברים על ביחד, כבר כמה שנים מתכנסת קבוצת אנשים אוהבי אופניים מושבעים באופן חשאי/ גלוי לרכיבה משותפת ברחבי העיר תל אביב. מסה קריטית, אנחנו קוראים לזה.
זהו סוד ידוע, מידי שישי אחרון בכל חודש נפגשים ב- 13:30 בכיכר רבין ויוצאים לסיבוב. לפעמים בעשרות, לפעמים במאות.
בשנים האחרונות נוספו "למשוגעים" של תל אביב קבוצות גם בירושלים בבאר שבע ובמודיעין. מה עושים? רוכבים ביחד ברחבי העיר לאן רוכבים? לאן שמובילה הרוח, מי מגיע? כל מי שרוצה, זה כיף בואו גם.
אני מקווה שנפגש מחר, שישי האחרון של חודש מאי, בכיכר.
הכותרת הנה חברה בעמותת ישראל בשביל אופנים. לפרטים נוספים על רכיבת מסה קריטית הקליקו כאן.
כתבות נוספות בנושא:
תמיכה רחבה להצעת החוק לעידוד תחבורת אופניים
אלפי רוכבי אופניים משתלטים על תל-אביב בניסיון לקדם את החוק לעידוד תחבורת אופניים.
הצעת חוק המחייבת סלילת שבילי אופניים לצד כל כביש עירוני חדש שייבנה עברה הבוקר בקריאה טרומית, בניגוד לעמדת הממשלה