המבקר: 33% מתלמידי ישראל הוטרדו בביה"ס
דוח מבקר המדינה ל-2008 קובע שמשרד החינוך נכשל בהתמודדות עם האלימות בבתיה"ס ולמרות הנתונים הקשים לא קמו מנגנוני בקרה
- דוח מבקר המדינה 2008 על משרד החינוך
מהדוח עולה כי בין השנים 1999 ל-2006 נפלו שליש מהתלמידים קורבן להטרדה או הצקה בשטח בית הספר. דוח המבקר מצביע על כך שמסקנות של ועדות שהוקמו לאורך השנים, במטרה לטפל בתופעה, לא יושמו ולא יצאו אל הפועל ומטרתם לא הושגה.
מבקר המדינה אף נזף במשרד החינוך, על כך שלא נבדקו חלופות לשינוי האקלים הבית ספרי. למעט אגף השירות הפסיכולוגי-ייעוצי (שפ"י – א.ז) במשרד לא הוקמו מנגנוני בקרה והפקת לקחים. לשפ"י אין נתונים אודות מילוי הנחיות משרד החינוך בנוגע למניעת אלימות.
המפקחים על בתי הספר זכו גם הם לביקורת, ומהדוח עולה כי הם לא ממלאים את תפקידם כראוי בכל הקשור לפיקוח ולאכיפה. בנוסף נקבע בדוח כי "המשרד לא העמיד לרשות הצוותים החינוכיים כלים יעילים לטיפול משמעתי בתלמידים תוקפים".
ביקורת קשה נוספת נמתחה על האגף לחינוך מוכר שאינו רשמי (המפקח על בתי ספר חרדיים או פרטיים – א.ז), כאשר ב-27% אחוז ממוסדות החינוך השייכים לאגף זה התגלו ליקויים בתהליך הרישוי, שחייבו אישור של רשות הבריאות באשר למצב התברואתי שלהם.
באחד המקרים שפורטו בדוח עלה חשש כי גן ילדים פעל במשך שש שנים בתנאים תברואתיים שאינם מתאימים למוסד חינוכי. במקרים נוספים התגלו ליקויים בבתי ספר, עד לכדי הוצאת צו סגירה, אולם בסופו של דבר המשיכו בתי הספר לפעול כרגיל.
במספר מקרים התקבל דיווח על ליקויים שתוקנו, אולם בדיקה חוזרת העלתה כי הליקויים לא תוקנו כלל. "ממצאי הביקורת מעלים חשש שמא בחר האגף לעצום עיניים נוכח דיווחים לא אמינים", נכתב בדוח.
עוד עולה מהדוח
באשר לתהליך הכנת תוכניות לימודים קבע המבקר כי התהליך הוא איטי, מיושן ולא מעודכן. למרות ההערכה המקצועית לפיה פיתוח תוכנית לימודים אמור להימשך בין שנתיים לשלוש שנים, בפועל פיתוח תוכניות אורך קרוב לתשע שנים. "בשל כך התלמידים אינם לומדים לפי תוכנית לימודים עדכנית ומיטבית", קובע הדוח.
ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי "המשרד קיבל את ממצאי דוח מבקר המדינה ופועל לתיקון הליקויים". באשר לאלימות בבתי הספר נמסר כי "סוגיית צמצום האלימות מהווה חלק עיקרי מפעילות המשרד. בהתאם לזאת הוא מפעיל תוכנית מערכתית בכ-800 בתי ספר, כדי לבנות אקלים בטוח. התוכנית תורחב באופן הדרגתי לשאר בתי הספר במהלך השנים הבאות".
במשרד החינוך טוענים כי המשרד מגבש חוזר מנכ"ל חדש הכולל המלצות בנושא האלימות, בשיתוף משרדי הממשלה הרלוונטיים, ארגוני המורים, המשטרה, המועצה לשלום הילד ונציגי ההורים. "בימים אלה נערכות המכללות להכשרת עובדי הוראה להגיש מתווה עבודה אשר מתייחס לסוגיית האלימות", נמסר בהודעת המשרד.
באשר לרישוי מוסדות חינוך מוכרים שאינם רשמיים נמסר כי "משרד החינוך פועל על פי חוק הפיקוח על בתי ספר, ומקפיד לקבל את חוות הדעת של כל הגורמים הרלוונטיים הנדרשים לצורך מתן רישיון".
משרד החינוך קיבל את הערות המבקר באשר לביקורת על הכנת תוכניות לימוד. "המשרד מינה את פרופ' דוד חן לערוך בדיקה מעמיקה באשר לאגף, לרבות בחינת תוכניות הלימודים", נמסר בתגובה. "במקביל נערכת המזכירות הפדגוגית להתאים את תוכניות הלימודים להיקפי השעות ול'אופק הפדגוגי'. ההיערכות נמצאת בעיצומו של תהליך".








נא להמתין לטעינת התגובות


