בכתב ידו של הרב כדורי
הצצה נדירה לעולם המיסטיקה היהודית. פרסום ראשון של מחברת עם סודות הקבלה המעשית שערך הרב יצחק כדורי, "זקן המקובלים" שהלך לעולמו לפני כשנתיים
דורות על גבי דורות נשמרים סודות הקבלה המעשית אצל יודעי ח"ן בלבד. כבר מאות שנים נשמעת הטענה כי השמות הסודיים הנכונים אבדו והשתבשו ואין סמכות רבנית קבלית גדולה שיכולה להעיד עליהם כי הם מדויקים.
הנחת היסוד של תורת הקבלה היא שהאדם הפרטי למטה יכול להשפיע באמצעים רוחניים על המתרחש בעולם. זאת בעיקר באמצעות שימוש נכון בשמות הקודש הסודיים של הקב"ה ובשמות המלאכים הממונים על כל תחום ותחום.
אבל עכשיו, לראשונה מאז תקופת האר"י הקדוש במאה ה 16, נחשפת מחברת עם סודות הקבלה המעשית והשימוש בשמות הקודש בכתב ידו של הרב יצחק כדורי, מי שכונה "זקן המקובלים" והלך לעולמו לפני כשנתיים. מדובר בנוסחאות סודיות שעל פי המסורת הועברו מדור לדור, חלקם בכתב יד, חלקם בלחישה, "איש מפי איש" כלשון המקובלים.

"ישמחו הנבונים ויגילו הדלים כי מצאתי להם מזור ותרופה", כותב הרב כדורי במבוא, בכתב יד קטן ומסודר, באותיות עבריות שונות מהמוכר לנו, ולעתים באותיות שהמקובלים מסבירים כי הן "שפת המלאכים". המחברת , שזורה בלא מעט איורים, מעניקה הצצה נדירה לעולם המיסטיקה היהודית ב100 עמודים שכרך הרב בעצמו.
הוא מסביר כי החיבור מבוסס על מבחר שליקט מתוך ספר סגולות ורפואות בשם "ספר השמות" של חכם קדום ולא מפורסם בשם אליהו אברהם מזרחי. עוד הוא מציין, כי העתיק סגולות מהרב משה הינדי, המכונה כך כי הגיע מהודו, מאחר שהרב מזרחי "קבץ הרבה דברים לא ישרו בעיני", כלשונו , ואפילו מצוטטים בו שמות קודש אשר "נעתקו מן הגויים". לכן , הוא מדגיש, הדברים "צריכים עוד בירור אחר בירור".
"זה הספר הכי חשוב שראינו מאז שיצא ספרו של המהרח"ו (מורנו הרב חיים ויטאל, תלמידו של האר"י הקדוש, א"ב)
חוקר הקבלה הוותיק, פרופסור משה אידל מהאוניברסיטה העברית, עיין במספר דפים והסביר דווקא שאין בספר משהו חריג. "יש בו קבלה מעשית וגם מאגיה וזה לא משהו שלא הכרנו", אמר . "גם זה שהרב כדורי סידר את הכל לפי אל"ף-בי"ת זה לא משהו שלא הכרנו. רק העובדה שהרב כדורי חתום על זה תעניק לזה מעמד מיוחד ותהפוך את הספר לרב-מכר אם ייצא. אולי אנשים לא יאהבו את זה, אבל מה אפשר לעשות. המאגיה והקבלה המעשית זה חלק לא קטן מהמורשת היהודית".
הקבלה המעשית בנויה על השליטה באין ספור שמות הקודש הסודיים של הקב"ה ובשמות המלאכים. הנוסחאות שבאמצעותן אפשר להשתמש, ממש כמו בסיפורים הבדיוניים על "הוקוס פוקוס" או "אברה קדברה", אמורות לחולל פעולות על-טבעיות. המקובלים מרבים לצטט את הפסוק מתהלים, "אשגבהו כי ידע שמי יקראני ואענהו", ולהסביר כי מדובר בהבטחה ליודעי שמותיו של הקב"ה, כי אם יקראוהו נכון הוא ייענה להם.
ההנחה הרווחת היא שמי שקיבל את הנוסחאות הקדמוניות נכנס אל ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות ויכול להכריח את המלאכים לפעול למענו. כל אחד, אפילו איש פשוט, אפילו רשע גמור שעלה על המטמון, גם לא צריך להיות יהודי בשביל זה.
עם זאת, רבים מהמקובלים חולקים על נחרצות ההנחה כי כל מי שמחזיק בנוסחאות יכול להשתמש בהן וכי אם יתפעל אותן נכון הצלחתו ודאית ומובטחת. לטענתם, יש חשיבות גדולה לעוצמות הרוחניות של מבצע הנוסחה.
למדיומים, למשל, צפויה הצלחה גדולה יותר מאשר לסתם אדם, לרבנים צדיקים על אחת כמה וכמה. בחוברת שהוציא לאחרונה הרב המקובל רבי יעקב עדס לזכרו של הרב כדורי ואשר כל עניינה הסבר מהות הכוחות העל טבעיים והדרכים להשיג אותם, הוא קובע כי ברור שלרב כדורי היו כוחות על טבעיים ומספר כי פעם שאל אותו, "ברמז מפני שלא היה לי האומץ לשאול בפירוש", לפשר כוחותיו הנדירים, והרב כדורי הסביר ברמז כי מקורותיהם בלימוד תורה וב"הקפדתו על קדושת וטהרת המחשבה".
האר"י עצמו אסר על השימוש בקבלה מעשית ובהשבעת מלאכים ומאז המשתמשים בה מוזהרים שוב ושוב מעונשים חמורים, נוראים ואיומים. אז איך הרב כדורי השתמש? הוא לא. כך טוענים כל תלמידיו ומקורביו ובראשם בנו, הרב דוד כדורי, שמונה על ידי הרב מרדכי אליהו בטקס מיוחד ליורשו ולממשיך דרכו של אביו. גם הרב כדורי הסביר פעם בחיוך: "אני לא משביע מלאכים, רק מבקש מהם. בגלל שאני כל כך זקן אז לא נעים להם והם מקשיבים לי".
והאם זה עובד? האם לקבלה המעשית יש קבלות בשטח? "פשיטא שזה עובד", אומר פרופ' אידל וממהר להוסיף: "אצל אנשים שמאוד מאמינים ומשלמים. חלק גדול מהחיים שלנו זה פסיכולוגיה. אם מישהו אומר שזה עובד עליו איך אני יכול להגיד שזה לא עובד? זה הדבר היחיד שאני יכול בכוחותיי הדלים להסביר. אני לא אדון המציאות".
הנה הזדמנות להציץ ולשפוט. מקבץ משלל הנושאים המופיעים בספר ונותנים מענה כמעט לכל מצוקה ופנייה של בן-אנוש, המכונה פה פלוני בן פלוני (פב"פ). חלק מהסגולות נראות כמאגיה קלאסית שאינה מצריכה ידע בסודות הקבלה וחלקן כרוכות וכבולות בשימוש בשמות הקודש ואיוריהם, שצונזרו מטעמים מובנים ויסומנו בכוכביות.

לאהבה: קח ביצת תרנגולת וכתוב עליה אלו השמות ואחר הכתיבה ישליכנה באש ויאמר: "כשם ששרפתי את הביצה והשמות האלו כך יישרף לב פב"פ על אהבת פב"פ". לאהבה (נכזבת, א"ב):למי שרוצה לשדך לו אשה והיא אינה אוהבת אותו תכתוב ביום שישי בשעה ראשונה תכתוב שמה ושם אמה ותאמר בעז"ה (בעזרת ה') וישועתו ובכוח זה החותם הגדול, תכניס אהבת פב"פ בלב פב"פ, או ימחוק אותה וישא עליו או ימחוק אותה במים ויתן למי שרוצה אהבתה.
למי שאשתו ברחה ממנו להחזירה: תלך בליל שישי או בליל ראשון בפרשת דרכים ותחטוף משם אבן אחת מלא עפר וכך תאמר: "אני לוקח האבן עם העפר בשם פב"פ כמו שאני חוטף את זה כמו שנחטף היונק משדי אמו כך יהיה נחטף לב פב"פ על אהבתי, אני פב"פ. נוטל את זה לערבון ולא אשיבנו עד אשר היא תבוא על מטתי ותעשה כל חפצי ורצוני". ויקשור האבן והעפר בחתיכת יריעה. ויניחנה תחת מראשותיו ואחר אשר תבוא אליו יחזירנו במקומו כדי שלא יעשה אליה שום רעה.
אם האשה רוצה שלא ישא בעלה אשה אחרת עליה: תיקח ביצה שנולדה ביום חמישי ותעבירנה על שוקיה ועל רגליה שלוש פעמים ותביא קמח ותלוש אותו בביצה ההיא ותעשה עוגה אחת ותאכלנה לבעלה. עוד אינו יכול לישא עליה ותהיה ביניהם אהבה גמורה. ריב: אם תיקח שער מן האישה ויתעשן בהם בעלה גורם שיריבו האיש והאישה מהר. ובערך קטטה נכתב: אם תקח משער האשה ויתעשן בהם האיש ותהיה ביניהם מריבה וקטטה (על כן היזהר בזה).
להחזיר אשה לבתוליה: תקח צמר הכבש ותטבלנו במרת פרה ותעשה ממנו פתילה ותניחנה באותו מקום ותחזור לבתוליה.
שיחזיר הגנב את הגניבה על ידי שיקשור השתן שלו: תקח ביצה מתרנגולת שחורה ותכתוב עליו אלו השמות ויחזיר הגניבה לבית הנגנב. ואם החזיר הגניבה ואתה רוצה להתיר אותו: תקח הביצה ההיא ותשרוף אותה ותשליך עליה מים ויתרפא.
להביא הגנב: קח ביצה בת יומה וכתוב שם האיש ושם אשתו וכתוב את ההשבעה על הביצה ושים בכלי חרס בלילה, ובבוקר יבוא הגנב ויודה לעיני כל אדם בקול רם. לגלות הגנב על ידי ש"ח (שאלת חלום): קח נערה בת ט או עשר שנים. תאכילנה היטב ותניחנה לישון ולשים בכובע שלה מראה קטן ותישן על צד שמאל ותשאל ממנה בעודנה ישנה "מי גנב דבר זה? ", והיא תשיב לך כשתקום ממיטתה בעודנה ישנה ותישאלנה ומה ראתה בחלומה ותגיד לך.
לידע הגנב: תביא מפתח ארוך ותשים אותו על פסוק "ואני בחלותם לבושי שק עניתי בצום נפשי ותפלתי על חיקי תשוב" (תהלים לה). ותאמר הפסוק הזה ותקשור המפתח בספר ותפוס אותו בין אצבעות ידך ותשאל: "אם פב"פ גנב גניבה זו יסתובב על צד ימין או צד
שמאל. באיזה צד שתרצה"
אם חס ושלום זינתה (אשתך) ורוצה אתה לידע אם נכון הוא, ככה תעשה: קח ג' עלין של אגוז וכתוב עליהם אלו השמות * * * * ושים אותם על לבה בשעה שהיא ישנה. והיא תודה לך כל מה שעשתה בלי ספק.
לקשור (לעצור) אשה זונה: תכתוב אלו השמות ותשים בביתה. אם יש לך ספק אם זנתה אם לאו. ועוד ראיתי כתוב דבר פלא: אם תקח עינו של תרנגול ושים אותו בין מבושיו של תרנגול ותן על ירך האשה כשהיא ישנה והיא מדברת לך כל מה שעשתה. לקשור איש זנאי שלא יזנה עוד: יקח חוט של צמר ויאמר ז"פ (ז פעמים) על כל קשר וקשר: משביע אני עליך זה השם הגדול שתקשור זכר של פב"פ עם רחם פב"פ שלא יזנה.
להיריון, אפילו תהיה האשה בת מאה שנה: כתוב אלו השמות והחותמות בקמיע ותלה עליה.
ומצד הסגולה-קח שני משקלים וחצי שבולת שועל ושני משקלים מביצת תרנגולת וערבם יחד ותשא עליה, או מביצת תרנגול זכר ותשא עליה בתוך מעט צמר ותשא עליה ג' ימים וביום הרביעי ישמש עמה בעלה והיא תתעבר אי"ה (אם ירצה ה') ותהר.
עקרה: לאשה עקרה, אפילו בת חמישים שנה, תכתוב לה הקמיע הזה ובע"ה תתעבר בלי ספק.
אם אתה בדוחק גדול: יש פעולת זוזים והיא סוד נסתר. תיקח ג' ביצים ותנקוב אותם ותשים כל אחד זוז כסף ותסתום פי הביצה בשעווה של דבורים. ותכתוב על כל אחד אלו השמות ואחר-כך תקבור אותם על שפת הים או נהר ויהיה מקום נקי ותניח אותם שם עשרה ימים. וביום העשירי תלך ותוציא אותם ותקח הכסף ותשים אותו בכיסך ואחר-כך תלך לשוק ותקנה כל מה שתרצה ותוציא זוז אחד מהשלושה זוזים ותן לבעל הסחורה לבא לביתך ויחזור לכיסך הכסף שנתת לסוחר.
על הסגולה הזו מעיר הרב כדורי כי יש בה חשש גזל וגניבה וכותב אזהרה: "ולא ידעתי מה נעשה מן הגזל ומי התירו ואם (ואולי א"ב) זה כסף אחר שהביאו לו השדים וצריך עיון בכל זה".
לזכירה: להבין בתורה וחכמה: קח שמונה עלה הדס ותכתוב עליהם אלו השמונה שמות ותמחקם ביין טוב ותשקם בבוקר שמונה ימים רצופים ובעזה"י יפתח לבו לתורה כמעין המתגבר. ואחר השתייה תאמר שיר השירים אשר לשלמה.

שאלת חלום (שאלה שמלאך מגיע בחלום ועונה עליה):צריך תענית וטבילה ובלילה לא תאכל אכילה גסה ואחר כך תאמר חמשה פסוקים (הפותחים את ספר דברים). ובזמן השינה תקרא קריאת שמע כולו וכל הקריאה על המיטה.
ואחר כך תיקח נייר חלק ונקי ותסדר שאלתך ותאמר את הפסוקים האלו ו' פעמים ואחר-כך מזמור יב' שהוא "למנצח על השמינית", כולו ז' פעמים ותכוון בשם שלו שהוא
ואחר-כך תאמר אלו השמות שהם מע"ב שמות ז' פעמים ואחר כך תאמר "יהי רצון מלפנים אלוקי ואלוקי אבותיי שבזכות השמות הקדושים והמזמור והפרק של התורה שאמרתי לפניך, ותשיבני בכתב מפורש באר היטב בזה הנייר החלק שבידי שאניחנו בזה הלילה תחת מראשותיי, והבא תמים שלא יכתב כתב שלא אבין ממנו דבר, וגם בקשה ממך אלוקי ישראל בזכות שמך הקדוש ובזכות שמות הקודש הללו שלא אנזק בשום דבר לא בגופי לא בזרעי ולא בממוני ותן לי בינה וחכמה ושכל להבין הכל בזכות שמך הגיבור והאדיר והנורא". ותשים הנייר תחת מראשותיך ותחזור ותאמר המזמור עוד ז' פעמים.
ובבוקר תקום ותטול ידך ותמצא בנייר כתוב כל שאלתך ובקשתך אפשר בר"ת או בס"ת". לשאלת חלום להכיר מי המוציא עליך שם רע: קח סכין וכתוב עליו אלו השמות בשם ..בכתיבה אשורית ושים הכתיבה תחת מראשותיך ותישן ותראה בחלום האנשים שהוציאו עליך שם רע. לדבר עם המת בחלום: לך אל החולה בעת שהוא גוסס ולחוש באוזנו זה השם הקדוש...ואחר שנפטר החולה ההוא תקח מן הבגד, דהיינו מן התכריכין שלו. וקח מעט עפר מקברו ושים בזה הבגד. וכל לילה שאתה רוצה לדבר עמו תשים זה הקשר תחת מראשותיך ויבוא ויגיד לך כל מה שתשאל ממנו ישיב לך. ומעיר הרב כדורי על הבעיה המתבקשת מפאת האיסור ההלכתי לדבר עם המתים: "ונראה לי כי אין זה בכלל'דורש אל המתים' כי כאן הוא שואל מן הנפש שלו שהיא חיה וקיימת".
לראות בחושך בלילה: אפילו בחושך אפילה תוכל לראות. תקח עין ימין של כלב שחור כולו לגמרי ותייבש אותה היטב ואחר?כך תדוק (תהדק) אותה עם מעט כח"ל שחור וגם תדקור אותו היטב תתפוס אותם בידך. ותראה כל מה שיש בחושך. רו"ן (רואה ואינו נראה):קודם כל תשב ששה ימים רצופים בתענית וטבילה וטהרה ונקיות ואל תגש אל אשה וכל דבר שתאכל יהיה בנקיות שיהיה ספק כמו עדשים וירקות.
וגם בשר ודגים לא תאכל כל דבר שיצא ממנו דם. ושלושה ימים הראשונים תתנהג בטבילה ונקיות ולא תקרב אל אשה אבל ג' ימים אחרונים תהיה בתענית וטבילה ויום השישי תביא יונה לבנה ושחוט אותה וכתוב מדמה זה השם הקדוש על קלף צבי יהיה כשר בשם .. וכל זמן שתשא זה הקמיע עמך תהיה רו"ן.
או: תעלה על קן העורב ותראה שם אפרוחים ותקשור אחד מהם בחוט אדום ברגלו וצד השני של החוט תקשור בקן ואתה תבוא לביתך. ומחר תחזור לקן ותראה כי האפרוח שקשרת לא יתראה לך. רק תמשש בחוט האדום שקשרת באפרוח ותמצא אותו ותכף תיקח אותו ויש בפיו אבן אחד ותכף תיקח האבן מפי האפרוח ותשים בפיך. ותהיה רו"ן כל זמן שהאבן בפיך או בידך לא יראך שום אדם. רק תזהר על האבן שלא יגנבו אותה השדים.
וגם: אחיזת עיניים ללסטים שאתה תראה אותם והם לא יראוך. קח חמש אבנים מארבע רוחות העולם ואחד מאמצע הדרך שאתה עומד בו וכשאתה יוצא לדרך אמור עליהם שם המלאך הקדוש הזה * * * * וגם תאמר פסוק "כי מלאכיו יצוה לך לשמרך בכל דרכיך" ואחר כן השלך אבן אחת למזרח ואחת למערב ואחת לצפון ואחת לדרום ואחד יהיה עמך ועוד לא תירא משום אדם ולא יוכלו לראותך הליסטים.

לאשה שמתמעט החלב בדדיה תכתוב אלו החותמות ותשא עליה על הדדים: "קמיע בחון ונפלא לכל חולי שבעולם ולכל צרה וצוקה רק צריך לכתוב אותו ביום שני בשעה ראשונה והוא בו"מ". להרבות חלב האשה: יכתוב (בעלה) על דד ימין ..ודד שמאל... ויניק .
אם תקח המנעל שלך ותכתוב עליו בדמך זה החותם, ותניח המנעל תחת מראשותיך בלילה ותישן ויודיעו לך עתידות ויגידו כל בקשתך.

להתיר הקשור שאינו יכול לשמש (אימפוטנט, א"ב):תכתוב אלו השמות על יד החתן ועל יד הכלה ג"פ והוא ילחוץ ידה והיא תלחוץ ידו. יש סגולה לנושא זה: קח זרע גד שהיא כוזברא וזרע כרפס ובשלם בקדרה חדשה ביין ישן טוב ותרתיח על האש עד שיחזור לשליש ואחר כך ישתה ממנו כמו חצי כוס וישכב לנוח מעט ואחר שלוש שעות ישמש.
קוביא: אם תרצה לצחק בקוביא ותרויח תאמר אלו השמות קודם שתתחיל ויקח הקוביות בידו ויאמר בשם ...להרויח בקוביא: יאמר השבעה זו קודם שיתחיל : "ארויח בקוביא מפב"פ ואקח הרוח" ובכל פעם שיזרוק הקוביא יאמר כך "בשם המלאך הממונה עליו , והשם...וזה השם המפורש לכל דבר ובשם הגדול ה' אלוקי ישראל . ומעיר הרב כדורי בסוגריים: "ולא ידעתי מי התיר לשחק בקוביא עד שיעשה שמות והשבעות".

בין שלל שמותיו של הקב"ה שוב ושוב מוזכר בספר מזמור התפילה "אנא בכוח". לידיעת חובבי שיר הנשמה של עובדיה חממה, המזמור בעצמו הוא ראשי התיבות של אחד משמותיו של הקב"ה-שם של מ"ב אותיות. הוא נחשב לבעל סגולות ויכולות ולמי שאומרים או שרים אותו, בטח בכוונה ובחיבור מחשבה לקב"ה, מבטיחים המקובלים שפע רוחני עצום.
המקובלים שמזהירים לא לנסות אף אחת מהסגולות ובטח שלא לנסות להשתמש באיזה משמות הקודש, דווקא ממליצים על השימוש במזמור ומצהירים כי בגמרא מובטח למי שישתמש בו מתוך טהרה, שיהיה "אהוב למעלה ונחמד למטה ואימתו מוטלת על הבריות ונוחל שני עולמים: העולם הזה והעולם הבא".