"הבעיות החברתיות הן בעיות סביבתיות"
כך אומר ח"כ דב חנין בתום מושב החורף של הכנסת. "נכון שכולנו נפגעים מבעיות סביבתיות, אך תמיד יש כאלה שנפגעים יותר: סביב מפרץ חיפה ובאר שבע, למשל, חולים יותר בסרטן בגלל זיהומים"
בימים אלה עושה רושם שחנין, יו"ר השדולה הסביבתית-חברתית ומחברי הכנסת הבולטים בכל הקשור לחקיקה סביבתית, מתגאה יותר מכל בשלוש הצעות חוק העומדות בפני קריאה שנייה ושלישית, אותן הוא מגדיר כ"חוקים האסטרטגיים הגדולים ביותר במערכת ובעלי משמעות מאוד גדולה".
שתיים מתוכן הוא יזם: חוק הגנת הסביבה (המזהם משלם), שנועד לשלול את הכדאיות הכלכלית שבפגיעה בסביבה באמצעות שורת חוקים להגנה על הסביבה, והצעת חוק אכיפה סביבתית - סמכויות פקחים, שנועדה להקנות לרשויות המקומיות סמכויות אכיפה של מכלול חוקים סביבתיים.
את הצעת החוק השלישית, ה"חוק אוויר נקי", הוא מוביל בתפקידו כיו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת לענייני אוויר נקי, כירושה מהכנסת הקודמת. חוק זה נמצא בעבודת הכנה מתמשכת ודיונים בלתי נגמרים זה כשלוש שנים, אך חנין מאמין כי היא תעבור במושב הבא.
"אנחנו בעיצומו של מהלך שבו מקודמות שלוש הצעות חוק מורכבות ובעלות השלכות רוחביות, שישנו לחלוטין את האופן שבו יטופלו נושאים אלה. עברנו
חלק מחוק אוויר נקי, אותו פיצל חנין והגיש כהצעת חוק נפרדת, כבר אושר בקריאה שנייה ושלישית לפני כחודש, בדמות התיקון לפקודת התעבורה, המקנה לרשויות המקומיות סמכויות להסדרת נושא התחבורה בתחומן - ומחייב אותן לפעול כשיש רמה גבוהה של זיהום אוויר.
"זו הצעת חוק בעלת חשיבות גדולה, שנותנת לשלטון המקומי אפשרויות אמיתיות להתמודד עם זיהום אוויר מתחבורה בתחומיו, אם כי בינתיים היא לא מספיק מוכרת ולא מספיק ממומשת על ידי הרשויות. ייקח זמן להפנים, אך זו מהפיכה שכבר יצאה לדרך".

הצעה אחרת שהגיש והתקבלה במושב האחרון (לאחר שאוחדה עם הצעה דומה שהגיש ח"כ אופיר פינס), היא תיקון נוסף לחוק שמירת הסביבה החופית, שמחיל את הוראותיו גם על חופי הכנרת וקובע את הקמת איגוד ערים כנרת, שיפעל להגנת הכנרת וחופיה.
חנין, שגם יזם תיקון קודם להחלת הוראות החוק גם על חופי מפרץ אילת (שהתקבל באוקטובר), מברך על השינויים: "לא במקרה נותרו חופי מפרץ אילתוהכנרת מחוץ לחוק. קשורים כאן אינטרסים של אנשים המעורבים בנושא. אני שמח שהצלחנו לבנות בכנרת מנגנון חזק בדמות האיגוד, שיוודא כי הדברים מטופלים כיאות בכל המישורים".
לשאלה אם אנו צפויים לראות שינויים כבר בקיץ הקרוב הוא עונה: "אני מקווה מאוד שכן, אך זה לגמרי לא מובטח. יצרנו חוק והפקדנו מנגנונים בידי מערכת שאמורה לפעול". אני מקווה שבסיוע עירנות הציבור, נראה שינויים בעתיד הקרוב".
גם עמדותיו החברתיות של חנין מתבטאות, מן הסתם, בשלל הצעות חוק אותן הגיש. דוגמה אחת לכך היא הצעת חוק המים, סייגים לניתוק מים לרשות מקומית. חנין הגיש הצעה זו עם ח"כ מיכאל מלכיאור וח"כ טלאב אלסאנע, במטרה למנוע את ניתוקי המים הקולקטיביים שמבצעת רשות המים עקב חובות.
"הבעיות הסביבתיות הן בעיות חברתיות, כיוון שיש יש דמות חברתית לנפגעים", קובע חנין. "נכון שכולנו נפגעים, אך תמיד יש כאלה שנפגעים יותר, ונתוני השנה האחרונה מראים זאת בבירור: על פי רשם הסרטן, סביב מפרץ חיפה ובאר שבע חולים יותר בסרטן בגלל זיהומים".
לדבריו, יש גם דמות חברתית לפוגעים, כיוון שפגיעות אופייניות נגרמות בגלל אינטרסים ולא בגלל טעויות. "צריך להיאבק באינטרסים אלה ואני יכול להעיד שמדובר במאבק ממושך, יומיומי ולעתים לא קל, אך לגמרי הכרחי אם מתכוונים להגן על הסביבה".

ואכן, לא תמיד נוחלים הצלחה במאבקים אלה. דוגמה לכך היא הצעת החוק להחזרת שלטי החוצות לנתיבי איילון, שעברה לאחרונה בקריאה ראשונה. "חוק השילוט הוא אכן חוק אנטי סביבתי מובהק, שעבר בתמיכת הקואליציה ולכן, על אף הדרך הארוכה שעשינו, קיימת עוד עבודה רבה, קשה ומורכבת", הוא אומר בצער.
חנין הגיש במהלך מושב זה הצעות חוק סביבתיות נוספות רבות דוגמת הצעת החוק לעידוד תחבורת אופניים, שעומדת בפני דיון בוועדת הכנסת ונועדה לעודד ולהגביר את השימוש באופניים ככלי תחבורה בתוך היישובים וביניהם.
"חוק זה, יחד עם הצעת החוק לעידוד התחבורה הציבורית שנמצא בהליכי עבודה, יפתור חלק משמעותי מהבעיות התחבורתיות בישראל ויאפשר לקיים מערכת תחבורה מודרנית המותאמת למאה ה- 21. כיום אנו רחוקים מהחזון הזה וממשיכים להתרחק ממנו, כיוון שאנשים יותר ויותר תלויים ברכב הפרטי", הוא חורץ.
וכדי שתחשבו פעמיים לפני שאתם בוחרים לקנות כלי רכב חדש שדווקא מזהם את הסביבה, הגיש חנין עם ח"כ מלכיאור גם את הצעת חוק חובת גילוי פליטת מזהמים מכלי רכב, שעדיין נידונה בלשכה המשפטית ושמטרתה להגביר את המודעות להשלכות הסביבתיות של השימוש בכלי רכב.

הצעה נוספת אותה יזם היא תיקון לחוק התכנון והבנייה, שנועד לשנות את המצב הנוכחי המאפשר לאשר פרויקטים לבנייה הכוללים היבטים ביטחוניים, בצורה חשאיות והרחק מעין הציבור. "חוק זה נועד להכניס גם את מערכת הביטחון לתוך עולם השיקולים הסביבתי ולתוך דיני התכנון והבנייה", הוא מבאר.
"בכוונתנו לעשות זאת בצורה מאוד מאוזנת כיוון שאנו לא רוצים לפגוע בצורכי הביטחון, אך גם לא רוצים שיוקם משהו דוגמת עיר הבה"דים, בלא שיתקיים דיון ציבורי ובתהליכים שמתרחשים מאחורי דלתיים סגורות".
מכיוון שאנו מדווחים לכם רבות על המאבק סביב הקמתה שלהתחנה הפחמית באשקלון, נספר לכם שחנין גם הגיש עם חברי הכנסת מיכאל מלכיאור, רן כהן ואסתרינה טרטמן, את הצעת החוק התייעלות אנרגיה במוסדות ציבור, שתאפשר לרסן את הגידול בצריכת האנרגיהוכן להקטין בין השאר, את ההשקעה בפיתוח משק האנרגיה ולמנוע, לדוגמה, את הצורך בהקמת תחנות פחמיות נוספות.
ומכיוון שמשק המים נמצא כזכור במשבר, מן הראוי להזכיר כי חנין יזם עם חברי הכנסת טלאב אלסאנע ומלכיאור גם את הצעת חוק המים (אמצעי אכיפה), שנמצאת עתה בדיוני ועדת הכלכלה לאחר שעברה בקריאה טרומית. הצעה זו נועדה לשפר את הפיקוח הציבורי ולייעל את האכיפה על מפעלים וגורמים אחרים, שגורמים לזיהום של מקורות המים הקיימים והנחוצים.
הצעת חוק נוספת הקשורה במשאבי המיםההולכים ומתכלים, היא הצעת חוק להתקנת אביזרים חוסכי מים, אותה הגיש עם חברי הכנסת יוחנן פלסנר וגלעד ארדן, שנועדה להגן על מאגרי המים הקיימים בישראל.
רשימת הצעות החוק הסביבתיותאותן יזם או מוביל חנין ושקודמו בעת האחרונה, עוד ארוכה. דוגמה לכך היא הצעת חוק הפחתת השימוש בשקיות פלסטיק שעברה בקריאה טרומית במושב האחרון, או הצעות החוק סביבה חינוכית בריאה (אותה הגיש עם ח"כ עמיחי איילון ונועדה להבטיח סביבת לימודים בריאה לתלמידים) ואיסור נהיגה בחוף הים, שלא עברו את ועדת השרים לענייני חקיקה.
בסיום דבריו הוא מאחל למושב הבא של הכנסת "לחוקק את שלושת החוקים האסטרטגיים ולקדם במהרה את החקיקה בתחום התחבורה הציבורית, תחבורת האופניים, משק המים והתחומים הרבים הנוספים. יש הרבה מה לעשות ואני מקווה שיהיה לנו קיץ ירוק בכנסת, גם אם מחוץ לה יהיה צהוב".