גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


גיא גיא גאידמק

הברנז'ה אוהבת לשנוא את רדיו 99 ולבוז לטאלנטים המשדרים בו, בייחוד אלה שבאו מז'אנר הצדק החברתי להתפרנס אצל גאידמק. רוגל אלפר ביקר בתחנה, תחקר בכירים כמו גיא מרוז, אורלי וילנאי ורם לנדס, וגילה שהם הפכו לסנגורים הטובים ביותר שהמיליונר יכול היה לבקש לעצמו. ושהאנטגוניזם יצר שם גאוות יחידה. ושגם ברדיו של ארקדי, הכיסאות והשטיחים מרופטים

רוגל אלפר, פרומו | 1/2/2008 12:34 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
רדיו 99 נהפך בתוך חודשים ספורים מאז נרכש על ידי ארקדי גאידמק לכלי תקשורת משמעותי בישראל, עם טווח קליטה מזכרון עד אשדוד. אפשר לקרוא לזה רדיו אזורי, אבל באזור הזה מתגוררים רוב תושבי המדינה. בניגוד להתנהגותו הפומבית והמוחצנת עם תכשיט אחר שאותו הוא עונד בגאווה, בית"ר ירושלים, ברדיו 99 שומר גאידמק על פרופיל נמוך וחכם ונותר מאחורי הקלעים. אפשר לייחס את ההתנהלות הנבונה הזאת לעצות שהוא מקבל מיו"ר הדירקטוריון של התחנה, רם לנדס, האיש שעשה מערוץ 10 תחנת טלוויזיה אמיתית כשהקים את חברת החדשות המצליחה שלו.

רדיו 99 הוא התכשיט של גאידמק, אבל הוא יציר כפיו של לנדס. הוא מעצב את לוח השידורים ואת התכנים. הוא מגייס את השדרנים. כשלנדס שאל את גאידמק איזו מין תחנת רדיו הוא רוצה, אמר לו האיש שמגלם בעיני ברנז'ת התקשורת הישראלית את השטן - "תעשה את הרדיו הכי טוב שאתה יכול". ולנדס יכול.

לנדס ושורת הכוכבים שחתמו במהלך הסתיו וראשית החורף על חוזים ברדיו 99 נוטים להמעיט בגובה השכר שמשולם שם. לטענתם, הסכומים שנזרקים לאוויר מופרזים. כך או כך, ברור שהם תחרותיים, מספיק גבוהים כדי להעניק לרדיו 99 יתרון יחסי על מתחריו. התוכנית "המשמר האזרחי", מותג הצדק החברתי של גיא מרוז ואורלי וילנאי, עברה מגלי צה"ל ונהפכה לתוכנית הדגל של התחנה, שם היא משודרת מדי בוקר בשעות האזנת השיא לרדיו, אחרי תוכנית אקטואליה דעתנית בהנחיית אראל סג"ל, גל גבאי ולינוי בר גפן. חגי גולן, עורך "גלובס", מגיש תוכנית כלכלה יומית בשעות הערב. בלוח השידורים אפשר למצוא גם את אופירה אסייג, הגברת הראשונה של הטראש טוק הספורטיבי בארץ, את יאיר ניצני, את דורי בן זאב הוותיק. ורדה רזיאל ז'קונט, כוהנת הפסיכולוגיה אינסטנט להמונים, תכף עולה לשידור. עמנואל רוזן מזריק בימי שישי עוד מכובדות ולגיטימציה. בתחילת מרץ יושקו אתר אינטרנט חדש וקמפיין פרסומי של שלטי חוצות.

גאידמק לא צריך את רדיו 99 למטרות רווח. כמו כל בעלי ההון המושקעים בערוץ 2 ובערוץ 10, האינטרסים שלו בתקשורת אינם כלכליים. הוא משקיע בתקשורת בשביל היוקרה, ההשפעה, הכיף שבהתעסקות בצעצוע סקסי. הכלל המנחה השימושי בשביל אנשי תקשורת שמקבלים את משכורתם מבעלי הון הוא לטפח חשדנות בריאה כלפי אנשי ממון שמוכנים להפסיד הרבה כסף בהרפתקה תקשורתית. האינטרסים שלהם עלולים להיות מסוכנים. פוליטיים. אישיים. מושתתי אגו. כלומר, אנשי תקשורת ישראלים צריכים להיות חשדנים רוב הזמן. בשביל אדלסון, האחים עופר ומוזי ורטהיים התקשורת היא פחות או יותר מלכ"ר. השאלה היא למה מפגינה ברנז'ת התקשורת הישראלית נוגדנים כה עוינים כלפי התכשיט החדש של גאידמק. רדיו 99 זוכה מכמעט כל מי שלא מועסק בו ליחס של בוז תהומי מהול בפחד, אפילו כעס. ארקדי גאידמק נחשב לא ראוי לדריסת רגל בתקשורת הישראלית. עובדיו נחשבים למי שמכרו את נשמתם לשטן.

האם מדובר בדעות קדומות או בביקורת מנומקת? בבוקר יום ראשון לא נראו אולפני רדיו 99, ברחוב גלגלי הפלדה בהרצליה פיתוח, כמו אתר מסיבה ראוותנית שעורך אוליגרך לפמליה שלו. במטבח לא נצפו שרידי קוויאר בלוגה מהים הכספי. השטיח המהוה בחדר הקונטרול נתלש מהרצפה תחת גלגלי הכיסאות המרופטים. גיא מרוז ואורלי וילנאי הגישו שעה של דיווחי תנועה וניצולי שואה. בנימתם הצינית, המפוכחת והקונקרטית הם הצליחו לשכנע את מנכ"ל משרד הרווחה ש-70 מיליון שקל שהיו אמורים להגיע לחשבון הבנק של הקרן לרווחת ניצולי השואה הלכו איכשהו לאיבוד בסבך הביורוקרטיה והאישורים הבלתי נדלים. הם גם הצליחו לעזור לו למצוא אותם. הם עשו עבודה עיתונאית בסיסית ומועילה. אז למה הם נאלצים כל הזמן להתנצל?
צילום: אלירן חיאט
קנה תחנה, קבל מירוק תדמיתי צילום: אלירן חיאט
פוליטיקאים=בעלי הון

"אני נורא אשמח לעבוד ברדיו של יוסי ביילין", אומר מרוז, "אבל זה לא קורה. אנחנו עובדים בשביל בעלי הון. לא מעניין אותי גאידמק. צלצל אליי רם לנדס. נותנים לי לשדר בפריים של הרדיו. בגלי צה"ל הגלו אותי לשלוש אחר הצהריים. זו הצעה שאי אפשר לסרב לה. אני נהנה מחופש עיתונאי ומקצועי שמעולם לא היה לי. כבר הוגשו נגדנו שתי תביעות דיבה והתחנה מגבה אותנו לחלוטין. אני כל כך שלם עם עצמי, למרות שיש לי איזו בת דודה שלא מדברת איתי עכשיו. בגל"צ עבדתי בהתנדבות שלוש שנים וחצי ועכשיו גם משלמים לי כסף יפה".

גאידמק הוא לא סתם בעל הון. הוא בעצם פוליטיקאי, לא?
"אני לא מוצא הבדל בין פוליטיקאים לבעלי הון. מבחן התוצאה הוא מה שחשוב, זה מה שקובע. כל ההתקרצצות על גאידמק היא התחסדות מטורפת. זו גזענות. הוא מעצבן הרבה מאוד אנשים".

מרוז כועס. נראה שהעליהום על רדיו גאידמק עושה טוב לתחנה, מגבש בה גאוות יחידה, מחדיר בה רוח קרב. גם בשביל וילנאי, הדה לגיטימציה שנעשית לה היא

נקודה רגישה. "כשהגיעה ההצעה מגאידמק אמרתי 'מה פתאום?', הגבתי כמו כולם. בהתניה פבלובית. ואז חשבתי, מה זה בעצם גאידמק, מה הוא בעצם עשה. הגענו למסקנה שכל התקשורת נשלטת על ידי בעלי הון, אין ברירה אלא לעבוד תחתם. היו לי חששות. זו דמות נורא אניגמטית, אבל חקרתי וחיפשתי ולא ידוע לי שעשה משהו לא מוסרי או פלילי".

באמת? לא ידוע לך?
"הוא כמו כל בעל הון. זו סתם סטיגמה שהודבקה לו. מה שהוא עשה לא יותר רע מאחרים. חוץ מזה, מעולם לא דיברתי איתו. אני לא מקבלת ממנו הוראות. אני לא מתעסקת במטרותיו. אני בטוחה שעד לא מזמן לא היה לו בכלל מושג שאנחנו ברדיו שלו. יש לי חופש עיתונאי מלא. הרי הגוף שצנזר אותי בעבר היה דווקא ערוץ 1. קמתי והלכתי. זה היה אז פחד מוות. אם הייתי חוזרת עכשיו לערוץ 1 אף אחד לא היה מרים גבה".

את מותג של צדק חברתי. יש לו תנועה בשם "צדק חברתי". הוא משתמש בך, לא?
"אני לא מעניינת אותו. הוא לא יעשה בי שימוש. אין שום קשר בינינו".

צילום: נאור רהב
רוץ ביילין, פתח תחנת רדיו צילום: נאור רהב
המסוכן הוא מה שאנחנו לא רואים

תגובת הנגד של וילנאי ומרוז, התקוממותם נגד מלעיזי גאידמק כדי להגן על שמם הטוב, ובדרך אגב גם על שלו, הסימביוזה החדשה שכורכת את המוניטין המקצועי שלהם בדימוי הציבורי שלו - זה הדבר הטוב ביותר שיכול היה לקרות לגאידמק במישור המאבק על הלגיטימציה הציבורית שלו. הם הסנגורים החדשים שלו. זה שירות שהוא מקבל מהם כבונוס, זה הקופון המשמעותי ביותר שהוא גוזר מהבעלות על רדיו 99. אלה כבר לא אוהדי בית"ר קולניים, שתמיד מוצגים כנציגי ההמון הנבער, שמדברים בשבחו. אלה בכירי התקשורת הישראלית. לנדס עושה בשביל גאידמק שירות יקר מפז.

"בחוזה שלי", אומרת לינוי בר גפן, "יש סעיף שאומר שחופש הביטוי שלי מוחלט וההגנה המשפטית עליי, במקרה של תביעות, אוטומטית".
ואת לא מוטרדת מהמניעים שלו בהעסקתך?
"אין שום צורך לנמרודי, מוזס, מימן, אדלסון או כל בעל הון אחר להיבחר לכנסת כדי שהאינטרסים הפוליטיים והכלכליים שלו ימומשו. ייתכן שהמסוכן ביותר הוא מה שאיננו רואים".

לא רק החופש העיתונאי והכסף קוסם לסנגורים החדשים של גאידמק. המכבש התקשורתי האדיר שמופעל נגדו ושנועד לדחוק אותו מעמדת השפעה חוזר כבומרנג ומשיג תוצאות הפוכות. פתאום הוא מעורר אמפתיה. "אני אנדרדוג", מכריז אראל סג"ל, "אני מזדהה עם גאידמק. הוא מאיים על אליטות שגם אני האויב שלהן. עד שלא אעבוד בתור נגן בס בתזמורת הלוויים בבית המקדש אצטרך להתפרנס אצל בעלי הון. ואין אצלי התנגדות טבעית לגאידמק. אין לי בעיה עם מה שהוא מייצג. הוא מלחיץ את את האנשים שאצלם אין לי סיכוי לשדר, שרואים בי קוריוז. הוא העניק לי במה מרכזית".

ברית הדחויים שכרת סג"ל עם גאידמק מובילה גם אצלו לטשטוש ההבחנה בין בעל הון לפוליטיקאי. "מה שאחרים עושים במחשכים הוא עושה בגלוי", הוא חוזר על המנטרה של עובדי רדיו 99. " ברור שלכל המו"לים ובעלי ההון בתקשורת יש אינטרסים. הם מנסים להשפיע על שרידות ממשלת אולמרט. על אופי בית המשפט העליון. אצל גאידמק זה פשוט גלוי. יש לי חופש עיתונאי. לא מתערבים בתכנים שלי. זה העיקר. לו רק היה שידור ציבורי נקי בישראל, הייתי רוצה לעבוד שם. אבל השידור הציבורי בישראל נגוע בפוליטיזציה כבדה".

צילום: עיבוד מחשב
הפרקליטים צילום: עיבוד מחשב
המעסיק שתמיד חלמתם עליו

אז איזה מין רדיו זה רדיו 99? מישל קרמרמן, המנכ"לית, מומחית בשיווק ובמיתוג של כלי תקשורת שעבדה בעברה בתפקידים בכירים בתחום זה בזכיינית ערוץ 2 רשת ובערוץ 10, מדברת על Must Hear Radio. רדיו 99 לא חושב על עצמו כעל רדיו אזורי ולא מכוון לקהל נישה. הוא רוצה להיות מיינסטרים, לפנות לקהל רחב ומגוון ככל האפשר. הוא שואף להצטייר כ"פלורליסטי", קרי - לא אליטיסטי. לא גלי צה"ל. לא רשת ב'. פלורליזם הוא מושג היסוד בחזון המקצועי של לנדס. ולנוכח מצבו התקשורתי של גאידמק, זה הרדיו הכי טוב בשביל הבעלים, הנתון למתקפה תקשורתית מתמדת. אומרים עליו שהוא אנטי דמוקרט? בבקשה, הוא פלורליסט גדול. ושוב, בלי שגאידמק ייאלץ לומר מילה, בלי שום מעורבות ישירה שלו, רדיו 99 משרת את סדר היום הפוליטי שלו. רדיו פלורליסטי הוא רדיו עם הרבה צדק חברתי. רדיו שקשוב לעם. לנדס ממילא סבור שזה צו השעה, שזו השליחות החברתית של תקשורת בעת הזו.

"אנחנו עם שעוד צריך להתגבש והדיאלוג פה רדוד כל כך", הוא אומר. "אותי מנחה המחשבה שתקשורת זה פחות מעשרה אחוזים מהאוכלוסייה שמשדרת ל-90 אחוז מהאוכלוסייה. השליחות היא לייצר דיאלוג אחר ופתוח. יש צורך בתקשורת פחות שיפוטית. פחות סגורה. דרושה פתיחות אמיתית".

כמו הפתיחות שהאליטה והברנז'ה צריכות להתחיל להפגין כלפי גאידמק?
"שונאים אותו כי הוא הזר. הוא לא מנסה להיות צבר. מדבר אנגלית. גאה בזרותו. הוא אומר הכול בפנים. תוכו כברו. זו הבעיה שלו, הוא פשוט אומר מה שהוא חושב. פה רגילים להסתרה".

מה פשר הדמוניזציה שעושים לו?
"זה מתחיל מסוג של קנאה. כל מי שלא עובד ברדיו 99 אומר לעצמו 'בטח מרוויחים שם טונות של כסף'. אז הוא כבר כועס ומקנא. 'לפחות שיאכלו חרא', הוא אומר לעצמו. והקנאה מתודלקת בחרדת הזר. מי יודע אילו מניעים סמויים יש לו".
הברנז'ה רוצה שרדיו 99 ייכשל?
"אין ספק. לא מזמן הייתה לי שיחת טלפון עם איש תקשורת שנתן לי נאום של שלוש שעות על גאידמק השטן. זה היה מדהים. לא הבנתי כלום".

רדיו 99 כנראה לא ייכשל. הוא מושקע ומקצועי מדי. בחלוף הזמן תחדל העבודה בו להיות שנויה במחלוקת, הסערה הברנז'אית סביבו תגווע. את ציבור התקועים בפקקים זה ממילא לא מעניין. לפי כל העדויות, התנהלותו של גאידמק כבעלים של כלי תקשורת היא לעת עתה מופתית. הוא עושה שם את מה שדחף הפרסום ותאוותו האדירה לאהבת ההמון מנעו ממנו לעשות בכל מפגש אחר עם הציבור הישראלי: הוא נותר מאחורי הקלעים, מתחבא מאחורי גבם של אנשים שלדבר עם התקשורת זה המקצוע שלהם.

חופש ביטוי בלתי מוגבל, כסף טוב וקהל גדול - זו הפנטזיה של כל איש תקשורת. קהל היעד של לנדס והכוכבים שגייס הוא הציבור הרחב. קהל היעד של גאידמק במיזם הזה הוא התקשורת עצמה. תראו, הוא אומר לה, אני המעסיק שתמיד חלמתם עליו: לא רואים, לא שומעים וצ'ק שמן תמיד בזמן, מה עוד אתם רוצים ממני?

יח''צ
מישל קרמרמן. הכי טוב פלורליזם יח''צ
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

nrgטורסדילים ונופשונים

nrg shops מבצעי היום

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
  • עוד ב''תקשורת''

כותרות קודמות
כותרות נוספות
לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים