מי "ישלם" על ימי הלימוד שאבדו? התלמידים
ההסכם עם המורים צפוי להיחתם היום ובמשרד החינוך חושבים איך להציל את השנה. בין ההצעות שהועלו: קיצור חופשת הפסח, לימודים בפורים, הארכת שנת הלימודים ודחיית בגרויות "כבדות"
- פרס: אני תומך במורים ובמאבקם מכל הלב
כשבאופק נראה כבר סיום השביתה, במשרד החינוך מתמודדים כעת עם הנקודה הבוערת שמעסיקה את התלמידים, ובוחנים צעדים להשלמת החומר הלימודי. בין היתר, נבחנת האפשרות של קיצור חופשת הפסח, קיום לימודים במהלך חג הפורים או הארכת שנת הלימודים. במשרד אף שוקלים לדחות את הבגרויות ה"כבדות" לסוף שנת הלימודים.
כדי להקל על התלמידים ישתדלו במשרד החינוך לפרסם את מיקוד החומר לבחינות הבגרות מוקדם ככל הניתן, וזאת כדי לאפשר לתלמידים להתכונן כראוי לבחינות. "אנחנו לא נוריד את רמת הבחינות, אך כן נעשה את כל מה שניתן כדי לסייע לתלמידים להשלים את החומר", אמרה מנכ"לית משרד החינוך, שלומית עמיחי.
לדבריה, "אני משוכנעת שגם המורים וגם אנחנו נעשה הכל כדי להשלים את השעות החסרות ולהחזיר את התלמידים למסגרת ולשגרה. כרגע אנחנו עדיין עובדים על התוכנית הסופית וכמובן שזו תיבנה בהתאם לדרישות המנהלים בשטח".
תנאים טובים יביאו מורים טובים
הפגישה הלילית שנערכה אמש בין ארגון המורים לבין האוצר טרפה שוב את כל הקלפים במשא ומתן, אך דבר אחד בטוח - נכון לשלב זה הרפורמה בחינוך העל-יסודי לא תצא לדרכה. על-פי הסיכומים האחרונים, יקבלו המורים תוספת של 5% לשכרם בהתאם להסכם שנחתם עם כלל עובדי המשק, במסגרת הסכם השכר הקיבוצי שהושג על-ידי יו"ר ההסתדרות, עופר עיני.
כמו כן, הכספים הנוספים שהיו אמורים להגיע למורים במסגרת 8.5% של תוספת שכר, יעברו מתלושי המשכורת אל פרויקט הקטנת הכיתות והחזר שעות הלימוד. הן בארגון המורים והן במשרד החינוך מבהירים כי ימשיכו לבחון את האפשרות לרפורמה, אך בארגון מבהירים שזו לא תהיה כמו הרפורמה שסוכמה עם ראש הסתדרות המורים, יוסי וסרמן.
יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים,
רן ארז, התייחס היום לסיום השביתה ואמר כי "השינוי הזה לא יביא את המורים הטובים למערכת, אבל גם רפורמה לא היתה מביאה את המורים להוראה". הוא הסביר כי הגורם שיביא מורים איכותיים למערכת יהיה תנאים טובים יותר. "מה שיביא את השינוי זה רק התנאים הטובים, פחות תלמידים והמוטיבציה של קידום בדרגה על סמך תשומות ותפוקות", פירט ארז את השקפתו.
"אתמול סיכמנו את ראשי הפרקים של מתווה ההסכם, אבל בין אלו לבין הסכם הדרך ארוכה מאוד", הוסיף ארז. "אנחנו רוצים רפורמה ואנחנו מסכימים לתג המחיר של 26%, אך היא צריכה להיות מותאמת לחינוך העל-יסודי". יו"ר הארגון גם חזר על הדרישות: "אנחנו דורשים 30 תלמידים בכיתה והחזר שעות, כי התלמידים בעל-יסודי סובלים".