כניסת השבת - חורים בפך השמן
למה בעצם מסובבים סביבון? איך המנהג להשוות בחנוכה בין המתייוונים של פעם לחילונים של היום קשור לכדורגל? וגם: המתקפה החרדית והפשקווילים נגד השר אטיאס מש"ס
בחנות ספרים אחת התגלה הספרון הקטן אך הגדוש "ימי חשמנים-כל אירועי וענייני ימי החנוכה", שבו ניתנה אפילו תשובה השוואתית לפשר המנהגים לשחק בפורים ב"גראגער" (רעשן) ולעומת זאת בחנוכה ב"דרעדיל" (סביבון).
בנס פורים, כך הובהר, היה חלק נכבד להתעוררות הרוחנית של היהודים למטה (אתערותא דלתתא), שצמו ולבשו שק ואפר. לעומת זאת, בנס חנוכה היהודים "לא עשו תשובה כהוגן, אלא השם יתברך ברוב רחמיו עשה לנו הנסים". לכן בפורים משחקים ברעשן, שאותו אוחזים ומסובבים מלמטה ובחנוכה משחקים בסביבון, כי אותו מסובבים מלמעלה.
זה לא הנימוק היחיד. בלט גם ההסבר כי בעקבות האיסור שהטילו היוונים על לימוד תורה התאספו היהודים ללמוד בעל פה במסווה של משחק בסביבון. די קשה להודות שייתכן שמדובר בסתם שעשוע גויי לא מזיק שהיהודים אימצו בהתלהבות.
אבל יש גם מנהגים חדשים. אחד מהם, שמנסה לתפוס אחיזה בציבור מחנוכה השנה, הוא פרי יוזמתו של ד"ר חגי בן-ארצי, אחיה של שרה נתניהו, שחזר בתשובה ומתגורר בהתנחלות בית- אל. בן - ארצי הוציא לאור את הספר "מגילת חנוכה", שנועד לתת לקורא העברי בארץ ובתפוצות את סיפורו של חג החנוכה בצורה תמציתית ובלשון ברורה ושוטפת.
הספר"מגילת חנוכה" מבוסס על ספרי החשמונאים ועל מקורות משלימים מתוך ספרות חז"ל. במבוא מבטיח בן - ארצי כי מדובר ב"עיבוד שהוא מצד אחד מדעי ונאמן למקורות התקופה, ומצד שני מיועד לציבור הרחב ולתלמידי בתי הספר בסגנונו ובצורתו הספרותית". המגילה מחולקת לשמונה פרקים והתקווה היא שלמנהגי החנוכה המגוונים תתווסף גם קריאת פרק אחד מהמגילה בכל יום משמונת ימי החנוכה.
ואי אפשר בלי מנהג החנוכה החביב ביותר על החרדים בדורנו: לערוך השוואה היסטורית בין המתייוונים דאז לבין החילונים דהיום. זה כבר התחיל לעייף משהו, גם אם השנה קשה להימלט מאתגר ההתמודדות עם ההסתלבטות החרדית על דרישת הממשלה שהפלשתינים יכירו בישראל כבמדינה יהודית. "איך דורשים מהערבים להכיר במשהו שרוב היהודים באליטה השלטונית אינם מכירים בו? ", עקץ למשל הרב ישראל אייכלר בעיתון החרדי "משפחה".
ובכל זאת, שווה לראות איך מנהג ההשוואה בין המתייוונים לחילונים בא לידי ביטוי, גם אם עדין, אפילו בספר ילדים חרדי חדש בשם "מועדים לשמחה חנוכה", שיצא לאור עם תעודת הכשר של "הוועדה הרוחנית לביקורת ספרי קריאה בנשיאות הגאון ר' ישראל גנס שליט"א".
והנה המילים ששמה המחברת שרה ליאון בפיו של הילד ינאי החשמונאי, המתאר את המתייוונים: "היו מעט יהודים חלושים ופחדנים, ששמעו בקול היוונים והתנהגו כמותם, לכן קראו להם מתייוונים. הם שמו על הראש זרי פרחים והלכו בחוץ בבגדים קצרים". כשברקע איור צבעוני של שני מבוגרים משחקים כדורגל, מוסיף ומתאר ינאי החשמונאי: "פעם ראיתי אבות מתייוונים משחקים בכדור כמו ילדים קטנים! זה היה כל כך מצחיק".

"הדבר הכי חשוב לעם היהודי הוא לשמור על פך השמן הטהור", הצהיר פעיל חרדי, ממובילי המאבק נגד שר התקשורת אריאל אטיאס ונגד תוכני התועבה בטלפונים. וברוח ימי החנוכה הסביר: "אפילו אם הגוף הוא פך מלא בשמן טהור, אם רואים מראות אסורים, כל השמן הטהור נשפך מהחורים של העיניים החוצה".
החרדים שמנהלים מלחמת חורמה באטיאס דורשים שייאבק בתוכני התועבה בטלפונים הניידים והנייחים, החל בשיחות ארוטיות וכלה בשלל האופציות לבני הדור הצעיר המתעניינים בסקס, אשר מציעים הטלפונים מהדור השלישי. לדבריהם, לא מדובר במאבק רק למען הציבור החרדי, אלא למען כלל החברה בישראל ובפרט בני הנוער החילוניים.
אלה ימים מוזרים עבור שר התקשורת. בעוד בתקשורת החילונית גרף השר הש"סניק לא מעט כותרות נאות לרגל יציאתה לדרך של תוכנית ניוד המספרים, בציבור החרדי יש מי שמשתוקקים לנייד (או אם אפשר אף לנדות) דווקא אותו, ומנסים לסמן אותו ככישלון הכי גדול שנכנס בשערי הכנסת במגבעת, כיפה שחורה וזקן.
גם בתקשורת החרדית עסקו בהרחבה בניוד המספרים, אלא ששם התקבלה הוראה לא להזכיר את אטיאס. מדובר בהנחיה של הרב יצחק מאיר שפרנוביץ', מי שנושא בתואר יושב ראש "הוועד למען טוהר המחנה" ומכהן בפועל כראש מחלק המוסר ומשמרות הצניעות החרדיות. "גדולי ישראל עומדים לצאת במכתב חריף נגדו ולכן אין להזכיר אותו", יצאה ההנחיה למערכות, וכך רבים מקוראי העיתונות החרדית שמעו על תוכנית ניוד המספרים בכתבות ענקיות שמהן הועלם שמו של השר החתום על התוכנית.
אטיאס אמנם ניצל בעור שיניו ממכתב הרבנים הקטלני שאמור היה לצאת נגדו ושפרסומו בוטל ברגע האחרון, אבל מי שנכחו בפגישה אצל מנהיג הציבור הליטאי הרב יוסף שלום אלישיב בנושא המכתב, העידו על הרעה חמורה במצבו. התואר "שבבניק", זה המודבק כאות קלון לנערי השוליים החרדיים ומרחף מעל אטיאס כענן שחור, הגיח מהפשקווילים על קירות השכונות החרדיות ונכנס פנימה אל תוך הבית הישן סמוך לשכונת מאה?שערים שבו מתגורר הרב אלישיב.

מכת הפשקווילים ניתכה על אטיאס על רקע מצבו הגרוע בתוככי ש"ס. הפעילים הוותיקים אף פעם לא התלהבו מהאיש שהוצנח למפלגה על ידי בני הזוג השולט בש"ס יהודית והרב משה יוסף, בן הזקונים האהוב של הרב עובדיה יוסף. סגירת תחנות הרדיו החרדיות הפיראטיות, המכונות בש"ס בחיבה "ערוצי הקודש", דווקא בתקופה שבה מכהן אטיאס כשר התקשורת, נתפסת אצלם לא כסתם כמחדל רשלני, אלא כרדיפה מכוונת.
חדשות לבקרים מוכרז בהם "אטיאס שבבניק", " שחקן סנוקר" ועוד השמצות מופרעות שאינן ראויות אפילו לציטוט נגדו ונגד שותפו "הכלכלי וההסתטרגי" כפי שנכתב (בחופזה ובאולפן רדיו מחתרתי שניתקו לו את החשמל, יש לקוות) באחד הכרוזים.
הצטברות הזעם נגד אטיאס הובילה לאחרונה לאירוע הבוז: במהלך אירוע לבני תורה ספרדים כשהושמע שמו של אטיאס נשמעו קריאות בוז מן הקהל. אבל עם כל הכבוד לספרדים של "ערוצי הקודש"-ואין כבוד, לפחות לא בציבור החרדי ובכלל זה בהנהגת ש"ס-מלחמה בהם מלחיצה הרבה פחות מאשר בחרדים האשכנזים.
משתתפי הפגישה אצל הרב אלישיב עדכנו את הרבנים כי הרב אמר שאין טעם לשלוח מכתב לאטיאס, היות שמדובר בשבבניק. אחד העיד מזיכרונו כי הרב אמר: "אני לא שולח לו מכתב, מה זה יעזור, הוא הרי שבבניק", והאחר תרגם מיידיש דווקא את הנוסח "אני לא שולח מכתב לשבבניק".
במתקפה מתואמת האשימו הביטאונים החרדיים המרכזיים "המודיע" ו"יתד נאמן" את אטיאס כי "שרי תקשורת חילוניים מובהקים, כמו ראש הממשלה הנוכחי אהוד אולמרט ויושב ראש הכנסת דהיום הגברת איציק, פעלו בהנחיות ובתקנות וכן בצעדי חקיקה, כדי למנוע חדירתם של תכנים מסוכנים", ודווקא היום "משרד התקשורת נמצא במצב של איפוק ועמידה מן הצד נוכח הסיכונים שעדיין מאיימים".
מטיוטת מכתב הרבנים הנעלם, שהגיעה לידי "מעריב", עולה כי הוא לא יועד ישירות לאטיאס אלא נכתב בו "אנו קוראים בזה לכל מי אשר ביכולתו להשפיע על החברות ועל שר התקשורת-אשר מאז התמנותו הורע המצב שבעתיים באופן מבהיל (מה שלצערנו לא היה אצל השרים הקודמים) ".
יוזמת המכתב נכשלה. רבנים ליטאים חשובים סירבו לחתום על המכתב והביעו התנגדות לפרסומו, וגם הרב אלישיב, שבתחילה חתם על המכתב, משך את חתימתו כשהבחין כי עדיין מופיעה בו מעין פנייה לשר התקשורת. על הפרק עומד עתה גילוי דעת רבני חריף פחות, שמופנה לא לשר התקשורת אלא למשרד התקשורת. הוא לא צפוי להתפרסם בימים הקרובים, אלא למלא תפקיד טקטי (שלא לומר הסתטרגי) כשוט מאיים שיכה על גבו של השר אם לא ייענה לתביעות המשמרות החרדיות בעבודתו בממשלה החילונית.
החשש מפני ההתלהבות החרדית ממנהגים חדשים וחסרי מקור הוליד את מעשיית חנוכה העתיקה על אשת הרב מבריסק, הרב הליטאי, שמעריציו התפרסמו בהקפדתם לעקוב אחרי כל תנועה שלו וללמוד אותה, בהנחה שכל הזזת יד או רגל שלו נובעת מטעמים הלכתיים.
שנה אחת הגיעו מעריציו ותלמידיו לבית רבם להדלקת נר חנוכה. הרבנית, שבדיוק סיימה לנקות את הבית, הניחה את המטאטא בסמוך לחנוכייה. כשראתה את מבטי התלמידים הסקרנים מיהרה להדגיש: "לא, לא, זה לא מנהג". הם הנהנו בראשם בהסכמה. הסכמה עמוקה עד כדי כך, שהאגדה מספרת כי מני אז ובמשך שנים ארוכות, מדי חנוכה נוהגים הבריסקערס להדליק חנוכייה, להניח לידה מטאטא ולומר: "לא, לא, זה לא מנהג ".






נא להמתין לטעינת התגובות


