מחדל: תאונה קטלנית בצה"ל בגלל נהג מסוכן
חקירת התהפכות הג'יפ באוגדת עזה לפני 3 שבועות, בה נהרג סמ"ר יריב אמיתי, חשפה חשד לפיו מצוקת כ"א בצה"ל שולחת לשטח נהגים שלא הוכשרו עד תום
תחילתה של הפרשה לפני כשלושה שבועות, כאשר ג'יפ מסוג האמר התהפך לגדר המערכת על גבול עזה באזור מעבר כיסופים. צוותי רפואה של צה"ל שהגיעו למקום האירוע דיווחו על ארבעה פצועים, בהם חייל אחד, סמ"ר יריב אמיתי, שנפגע באורח אנוש ומת מאוחר יותר מפצעיו. סמ"ר אמיתי ממושב הזורעים היה אמור לסיים את שירותו הצבאי כלוחם בחטיבת גולני בעוד שלושה חודשים.
התאונה הזו נוספה לשורה של תאונות אחרות שאירעו בפיקוד דרום, ובפיקוד החליטו להקים צוות חקירה מיוחד לבחון את נסיבות התאונה. במקביל פתחה המשטרה הצבאית בחקירה משלה.
התחקיר הראשוני שנעשה בשטח העלה כי מדובר היה בסיור מבצעי ממונע של לוחמי גדוד 13 של גולני. הסיור היה אמור לצאת למשימה יממה קודם לכן, אך יציאתו נדחתה מספר פעמים והוא יצא לדרכו אחרי חצות.
"נהג הג'יפ היה ערני, מאחר שהוא חזר יום קודם מהבית והיה לו מספיק זמן לנוח ולישון", הסביר קצין באוגדת עזה. "מבדיקה ראשונית מתברר כי ארבעה חיילי הסיור לא היו חגורים. נהג הרכב טוען שאיבד שליטה על כלי הרכב כשנכנס לסיבוב, ואז התהפך הג'יפ. הנהג בפירוש לא היה עייף".
צוות התחקיר שבודק את התאונה הקטלנית לא הסתפק בכך, והוא בוחן בימים אלה טענה שלפיה נהג הג'יפ נשלח לקורס נהיגה מבצעית בבית הספר לנהיגה במרכז לאימוני יבשה בצאלים, ובתום הקורס הוחלט לאסור עליו
לפי הטענה הנבדקת, הוטל על הנהג לצבור "שעות נהיגה מנהלתיות על כביש אזרחי במשך שלושה חודשים". לפי ההחלטה, כשיסיים הנהג את פרק הזמן שהוקצב לו, יחזור לקורס נוסף ואז יוחלט אם יצטרף לנהיגה בשטח עם הלוחמים לאורך גדר המערכת.
קצין באוגדת עזה טוען כי "הנהג הוגדר על-ידי קצינים בקורס כמסוכן ופזיז, אבל זה לא הפריע למפקדים לשלוח אותו למשימות בנהיגה מבצעית תוך התעלמות מההמלצות. התוצאות ידועות לכולם. כעת נותר לגלות מי ידע ושתק".
כעת מעריכים גורמי צבא בזרוע היבשה כי לא מעט נהגים כשירים נוהגים על ג'יפים במשימות מבצעיות, והנתון הופך לחמור בשל ההתפשרות על נוהלי הבטיחות שנובעת ממצוקה וממחסור של נהגים בצה"ל.
עופר שמרלינג מומחה בטיחות, שלאחרונה סיים פרויקט בטיחות בדרכים בעוצבת אדום, הסביר את הבעיות איתן מתמודד הצבא. "בית -ספר ההכשרה לנהיגה מבצעית בצאלים הוא מהטובים שיש בצה"ל", אמר. "אם הם אומרים שהנהג לא יכול לנהוג בשטח, אז הוא לא יכול. יושבים שם הרבה מאוד אנשים עם ניסיון רב ואם הם קבעו דברים צריך לעמוד מאחוריהם ולא להתקפל בגלל בעיות כוח אדם".
לדברי שמרלינג, "כפי הנראה מישהו לחץ שהנהג כן ירד לשטח, בגלל מצוקת כוח אדם. זו בעיה קיימת ובטח תהיה גם בעתיד, אלא אם ייפסקו הברבורים ומשחקי הכבוד בצה"ל, ותתחיל עקירת התופעה מהשורש".