פאר היצירה של צה"ל בדרך למוזיאון השריון
טנק המרכבה סימן 4, שנכנס לראשונה לשירות מבצעי לפני כשנתיים ולקח חלק מרכזי וחשוב במלחמת לבנון השנייה, יזכה למקום של כבוד במוזיאון החיל בלטרון
וידאו:חדשות טנק מרכבה למוזיאון:nrgtv
מפקד מנהלת טנק המרכבה, תת-אלוף ניר אמיר, ימסור ביום שלישי באופן רשמי את הטנק לידי יו"ר עמותת יד לשריון, האלוף במילואים חיים ארז. במהלך השנה האחרונה, לאחר מלחמת לבנון השנייה, הוחלט בצבא ובמשרד הביטחון להמשיך את ייצור טנק המרכבה, ולהטמיע אותו בכל חטיבות השריון הסדירות בצה"ל.
בדרך למוזיאון. צילום: אלירן חיאט עריכה: יובל ליפשיץ
360 מעלות של הגנה
כשנה אחרי מלחמת לבנון השנייה, במהלכה התמודד חיל השריון מול איום טילי הנ"ט, זכה המרכבה סימן ארבע ל"מעיל רוח" - מערכת הגנה אקטיבית מפני טילים נגד טנקים. המערכת נועדה להגן על הטנק מפני כל איומי הטילים ברדיוס של 360 מעלות. תפקידה הוא לזהות את הטילים, ולשגר לעברם פצצות שישמידו אותם בטרם יפגעו בטנק. בניסויים רבים שנערכו, הצליחה המערכת ליירט מספר טילים שנורו בו-זמנית לעבר הטנק שעליו הורכבה.
לאחר מלחמת לבנון השנייה, בה מרבית הפגיעות בטנקים היו מטילי נ"ט חדשים ומדויקים של חיזבאללה, מתחו קציני שריון רבים
ביקורת על כך שמערכת המיגון "מעיל רוח" לא נרכשה על ידי צה"ל קודם לכן.
הקצינים טענו כי בעוד שבישראל קיימת מערכת נשק תוצרת ישראל, שמעניקה הגנה אקטיבית ומלאה לכלי רכב משוריינים ולטנקים – בצבא לא מיהרו לרכוש אותה "בגלל ניסיון לחסוך בכסף". לדבריהם, עלות מערכת "מעיל רוח" מתוצרת רפא"ל נאמדת בכ-300 אלף דולר לטנק.
גורמי צבא במפקדת זרוע היבשה (מז"י) העריכו כי מערכת ההגנה האקטיבית, בתוספת יכולות המיגון של טנק המרכבה סימן ארבע, ויישום לקחי מלחמת לבנון השנייה יהוו מענה מרבי לאיום הנשקף מפני טילי הנ"ט.