יש דבר כזה כביש יפה
הכירו את האנשים שיכולים לעשות את הבוקר שלכם בפקקים הרבה יותר נעים. אדריכלות נוף, לא לירוקים בלבד
בשנים האחרונות מככבת הנחת העבודה לפיה התכנון צריך להיעשות ע"פ עקרונות תכנון בר קיימא, כלומר, תכנון ובנייה שמתחשבת בכל הגורמים וההשפעות על הסביבה, ששומרת על הקיים וכך תאפשר גם לדורות הבאים ליהנות ממשאבי הטבע הקיימים. זה נשמע נהדר, אך פעמים רבות מדי פרויקטים לא נשפטים באמת על פי קריטריונים של נוף וסביבה.
יו"ר איגוד אדריכלי הנוף, תמר דראל- פוספלד, מצרה על העד תמיכת מקבלי ההחלטות בארץ ואי העסקתם של אדריכלי נוף עוד בשלב התכנון, שיכולים לספק ראייה רוחבית על שלל הבעיות שעלולות להיווצר ושתרומתם ניכרת לעין בהיבט נופי וסביבתי.
"אדריכל הנוף צועד בין השימור לבין הפיתוח וחייב ללוות כל פרויקט מראשיתו. כאשר חושבים בטווח של חמש או עשר שנים מעכשיו, הפרויקט נשפט אחרת".
את הבעיה היא רואה בעובדה, שמשרד האוצר אינו מכיר במשמעויות הכלכליות של התחשבות במרכיבים הנופים והסביבתיים בפרויקטים. על פי נוהל פר"ת (שבודק את הכדאיות הכלכלית של פרויקטים תחבורתיים), המשתנים הסביבתיים היחידים שנלקחים בחשבון הם רעש וזיהום אויר, בעוד שהשפעות הפרויקט על משתני סביבה אחרים נעשית באמצעות תיאור איכותי ותו לא.
"כיום יש רק הכרה בנחיצות של מיגון אקוסטי, אבל מרכיבים אחרים כמו השתלבות בנוף, מזעור נזקי סביבה ויצירת פרוזדורים אקולוגיים או צירים ירוקים, אינם מוכרים כלל", טוענת פוספלד. התוצאה לדבריה היא, שדרישות אדריכלי הנוף הופכות למשהו טורדני, שרק עושה צרות ומעכב את לוחות הזמנים.
''אם תמחור הפגיעות הסביבתיות בכללותן היו חלק מהפרויקט, כספי ציבור רבים היו מפסיקים להתבזבז וה'ירוקים' היו הופכים לשותפים לדרך במקום להיות המתנגדים", היא אומרת.

פוספלד, שגרה לא רחוק מהקטע המזרחי של כביש 531 שנפתח לאחרונה לתנועה ושחלקו המערבי עדיין נתון לדיונים והתכתשויות, מציינת שזו דוגמה בולטת משום שהוא נסלל ללא התחשבות בסביבתו ואינו מאפשר שימוש אחר בשטח, מלבד שימושים תחבורתיים.
בין הבעיות היא מונה את הקמתן של כניסות בעייתיות לכפר סבא, באופן שמנתק אותה מסביבתה וכן מעריכה, כי בתוך שנים ספורות תהיה העיר כלואה מאחורי חומות, כפי שקרה בנתיבי איילון בחולון ובת-ים: "אסור שכביש יסלל באופן שחוסם את הנוף לישובים שלצידו".
בינתיים עוד מונחות ערמות עפר עצומות בשולי הכביש, שהוצאו לצורך סלילתו.
כביש 531 הוא רק דוגמה אחת מבין רבות אחרות, לכך שאמירות כמו "השתלבות בסביבה", "מזעור נזק סביבתי", "החזרת מצב לקדמותו" ו"חיזוק יחידות נוף", נותרות בגדר סיסמאות. "כיום מתבססים הפרויקטים על החלטות הנדסיות שמתקבלות עוד בטרם נכנס אדריכל הנוף לתמונה, כך שכשהוא נכנס לתמונה, נסגרת בפניו הדלת ליצירתיות ופיתוח ותפקידו מצטמצם לפתרון בעיות, תיקונים קוסמטיים, ''להביא לאישור וללכת הביתה''.

אבל מתברר שאפשר גם אחרת. פוספלד ליוותה את התכנון של כביש 6 ומספרת שדווקא כביש זה, שנותר שנוי במחלוקת ושמעורר את חמתם של הפעילים הסביבתיים, נעשה בשיתוף מלא של אדריכלי נוף, לאחר שעוד בשלב פרסום המכרז נקבע כי יש לספק תוכנית סביבתית נופית.
לטענתה, כל פרט קטן אושר על ידי אדריכל נוף, אפילו הגוון של קופסאות התשתיות, עובדה שאפשרה למזער את הנזקים הסביבתיים. תודות לשיתוף פעולה נרחב עם הרשויות הסמוכות לכביש, הוסדרו אפילו שבילי אופניים לאורכו.
"נוף זה נכס של הציבור. היום כבר יודעים שיש כושר נשיאה מוגבל לנופים, שהולכים ומצטופפים. כל דבר קטן יכול להרוס את המרחב כולו, ואפשר לעשות משהו שימזער את ההשפעה והנזק. יש לחשוב על הדברים הללו מבעוד מועד, זו המהות של הקיימות - עקרונות הבר-קיימא", מסכמת פוספלד.
פנינו למשרד האוצר לקבל תגובתם. ''נוהל הפר"ת של ישראל'', נטען, ''הנו מהנהלים המתקדמים בעולם (ובימים אלה אנו בעיצומו של עידכון נוסף לנוהל)''. לעניין ההתייחסות לנושאים סביבתיים שאינם זיהום אויר או רעש כגון שטחים פתוחים, נוף והיבטים סביבתיים נוספים- מרבית המדינות מתייחסות לנושא בצורה איכותית ולא כמותית, אם בכלל הן מכניסות פרק זה לשיקוליהן".
כנס אדריכלות הנוף ייפתח מחר ב- 13:30 בבית חיל האוויר בהרצליה פיתוח עם הרצאתו של ח"כ דב חנין בנושא "האתגר של החשיבה הסביבתית החדשה'', לאחריה ייערכו שלל הרצאות ודיונים בהשתתפות מומחים מהארץ ומחו"ל. ביום ו' יתקיים סיור מקצועי באתר מדרון יפו ובחיריה. הכנס פתוח לציבור, בעלות של 250 שקלים. מספר המקומות מוגבל.