כניסת השבת - קריקטורה של ש"ס
השנאה בין ספרדים לאשכנזים בציבור החרדי מתלקחת שוב: יהדות התורה הסתערה על ש"ס. ומנגד מזכיר הרב עובדיה לתלמידיו: "עבה ציפורנם של חכמי הספרדים מכרסם של חכמי האשכנזים"
שרטוט קוויה הראשונים החל לאחר הנחת תקציב המדינה על שולחן הכנסת בשבוע שעבר. הביטאונים הרשמיים, הליטאי "יתד נאמן" והחסידי "המודיע", יצאו בכותרות חריפות זהות נגד ממשלת "קדימה-ש"ס", כהגדרתם החדשה, ונגד הקיצוצים "האכזריים" המתוכננים בתקציבי הישיבות. זה נמשך בהאשמות של חבר הכנסת יעקב ליצמן: "ממשלת קדימה?ש"ס רודפת חלשים ומבקשת לחסל את עולם הישיבות", ואפילו בהצהרה מדינית שלו: "בממשלה שמשמיעה קולות גם לחלוקת ירושלים-אין מקום להמשך ישיבת נציגות דתית כש"ס" (ודוק: דתית. להבדיל מחרדית).
אחר כך הגיע קריקטוריסט "יתד" יוני גרשטיין והיטיב לתמצת את ההאשמות: בריכת שחייה ובמימיה בחור ישיבה, שרק כובעו ופאותיו מבצבצים. בסוכת המציל יושב ש"סניק בדמותו של אלי ישי, במכנסיים קצרים ומגבעת, ומשליך סלע ענקי שעליו נכתב "קיצוצי 2008" לעבר בחור הישיבה. במקום להצילו הוא פועל להטביעו.
הקריקטורה הרתיחה את דמם של הש"סניקים, הם רצו איתה לרב עובדיה יוסף, והשד העדתי יצא מהבריכה. בהודעה שפרסמה ש"ס הוגדרה הקריקטורה "אנטישמית". היריבים האשכנזים הואשמו ש"קשה להם להיגמל מהשנאה לספרדים, מהפטרונות שהיתה מנת חלקם טרם קום תנועת ש"ס". והיה גם צעד מעשי: ש"ס הודיעה כי היא פורשת מהלובי הדתי בכנסת.
ב"יתד" נבהלו מפרישת ש"ס מהלובי פחות מכם, ואפילו פחות מאשר מההמלצה שהתחלקה השבוע לעיתונם במסגרת הכתבה "הרגלי שינה למבוגרים": " את המיטה הועידו לשינה ולא לפעולות אחרות". תחת הכותרת הלעגנית "הקריקטורה בעיצומה. במקום לפרוש מהקואליציה, פורשים מהלובי הדתי. . .", נכתבה התשובה: "הקריקטורה האמיתית אינה זו המצוירת, אלא החלטתה של המפלגה הזו להפוך עצמה לקריקטורה מהלכת, אשר כל רואיה שוחקים על משבתה".
יושב ראש ש"ס ישי הודיע מצדו למקורביו על כוונתו להקים "לובי דתי" חדש, שאליו יוזמנו להצטרף "חברי כנסת אשכנזים שאינם שונאי ספרדים, כמו הרב אברהם רביץ". וביטאון ש"ס "יום ליום" הגיב בקריקטורה נגדית שבה נראה הש"סניק מסייע ללומדי התורה בבריכה, בעוד האשכנזים בחליפות צבעוניות נחים בצד עם כפכפים ועיתון ביד.
אבל החץ המורעל האמיתי שנשלח כלפי ש"ס הוטמן בשורות מאמרי המערכת של "יתד", שהוציאו את ש"ס אל מחוץ לעולם החרדי: "מי שנותן יד לפגיעה בעולם התורה, אם בפועל ואם ביחס אדיש, בוודאי אינו שייך אליו". אולי לו היו שולחים נציג ליטאי לחגיגת בני התורה הספרדים בשבוע שעבר היו מבינים שמאוחר מדי להרחיק את הש"סניקים מעולם התורה החרדי.

אילו מפקדי צה"ל היו מגיעים בשבוע שעבר לבנייני האומה היו מקבלים שיעור בבניית גאוות יחידה. במקרה זה, גאוות יחידה של בחורי ישיבות ספרדים שבחרו "לקום וללחום מלחמתה של תורה", כלשונו של מנחה האירוע הרב אלי שמחיוף. היו שם הרבה צל"שים ועיטורי מופת למצטיינים, קצת הקנטות על היחידה האשכנזית היריבה, שירי רובאים, אווירת בוז לג'ובניקים ושיעור מורשת קרב מזרחית היישר מפיו של גנרל התורה הספרדי הרב עובדיה יוסף.
אווירה אנטי - אשכנזית מרירה וארומה ספרדית חרדית צוהלת ריחפה באירוע, שגיבוריו היו הרב עובדיה יוסף וכאלף תלמידי ישיבות ספרדים, שהשתתפו בתחרות על כתיבת חידושי תורה. תשעת המצטיינים מביניהם זכו בפרסים כספיים שמימנה עיריית ירושלים. "בני הישיבות אשר מוסרים את נפשם ומקריבים את זמנם יומם ולילה בעסק התורה", קילס אותם הרב משה פינטו. "הפלא ופלא. אם היו יודעים ערכו של בן תורה לא היה מגיע לישיבה באוטובוס, אלא היו נושאים אותו על כפיים".
שוב ושוב קם הרב שמחיוף, שהצליח להרים אירוע שהזכיר למה ש"ס מסוגלת וכמה זקיפות קומה הנחילה לספרדים בימים של ההוא מהשיר "אריה אם ישאג", וקרא : "מחיאות כפיים סוערות. . . כפיים, לא שריקות, שריקות לא מתאים לעולם התורה".
הרב אברהם דניאל עשה את טקס "סיום מסכת" ונדמה שהדגיש במיוחד את המילים "מודים אנחנו לפניך ששמת חלקנו מיושבי בית המדרש ולא מיושבי קרנות". בין לבין שר הזמר יעקב שוואקי את הלהיט המדבר בשבח התורה: "הפוך בה והפוך בה דכולא בה". המצטיינים עלו לקבל את הפרסים, והקהל שר להם בהתלהבות: "אשרי מי שבא לכאן ותלמודו בידו". ואז, קצת לפני 11 בלילה, נכנס לאולם הרב עובדיה יוסף. דקות ארוכות שר הקהל לכבודו עם התזמורת. כשהפסיקה, הכריח אותה הקהל להמשיך. מחיאות הכפיים והשירים, אשכנזיים כולם - אף לא שיר מזרחי אחד
הרב עובדיה יוסף סיפר: "אזכרה ימים מקדם כשהייתי צעיר, לא היינו בכל הישיבה יותר מ 70 תלמידים בפורת יוסף. בפוניבז' היו 500 תלמידים, כן ירבו, ואנחנו היינו דלים ומועטים". הוא ביקש מהתלמידים לשאוף לגדולות ואמר: "אומרים בשמים:'אשרי מי שבא לכאן ותלמודו בידו'. מה זה 'בידו'? שכתב ביד שלו. אם לא כותב, חבל, יישכח שמו. תרגילו עצמכם לכתוב".
על עצמו סיפר: "כשאני הייתי תלמיד קטן הייתי כותב. . . היו כאלה שהיו מצחקים עליי. סופם, הם לא חיברו שום ספר, אני ברוך השם חיברתי 40 ספר כבר". הקהל הגיב במחיאות כפיים סוערות, אפילו יותר משלוש הפעמים שבהן בחר הרב עובדיה לחבוט באשכנזים. ממילא בתקופה האחרונה, במסגרת פולמוס השמיטה, הוא נהנה לצטט שוב ושוב את דבריו של הגאון האשכנזי הרב מקוטנא בנושא: "עבה ציפורנם של חכמי הספרדים מכרסם של חכמי האשכנזים".
וזה עוד כלום לעומת דבריו על החזון איש בדרשת מוצאי השבת האחרונה שלו: "הוא לא ידע כל הפוסקים האלה, לא היה לו ספרים". כדי לעודד אותם להאמין בעצמם סיפר להם על גדול התורה הספרדי ואמר: "הרמב"ם, כשהיה ילד, היה כמוכם. לא נולד רמב"ם, נולד ילד. מה קראו לו -הרמב"ם? קראו לו משה. מי ידע שממנו יצמח הרמב"ם?", והוסיף: "לא היה אשכנזי שיקראו לו מויש'לה. משה קראו לו", והקהל התמוגג מנחת והריע.
אחר כך דיבר על אלף מחברי החיבורים. "מה אומר לכם? כולם אהובים, כולם ברורים..אם היה לי כסף, מיליון דולר, הייתי נותן לכל אחד כמו שמגיע לו. אבל אין לי, מאיפה אני אביא?..אין לנו, אם היינו עשירים כמו אשכנזים היה לנו".
לקראת סיום, שופע הומור ונהרה של אושר על פניו למראה בני הישיבות, בירך הרב את אורי לופוליאנסקי, ראש עיריית ירושלים, שפרשה חסות על האירוע והחמיא לו: "אף על פי שאשכנזי - ישראל הוא".

אז מי צודק החרדים האשכנזים או החרדים הש"סניקים?
מצד אחד הראשונים צודקים שש"ס דהיום היא מפלגה מעוררת מבוכה, חסרת אונים ומעש, שמתנהלת בממשלה כמו נער ספרדי חסר ביטחון שנקלע לישיבה ליטאית ומתבייש אפילו לבקש שיעבירו לו קצת מה"קציצות אלוקים" המכונות כך בחדרי אוכל של ישיבות, כי רק אלוקים יודע ממה עשו אותן.
מצד שני, מסע הייסורים שעוברים הספרדים במסגרת ניסיון ההשתלבות ההיסטורי שלהם בעולם החרדי רצוף זוועות ועוולות נוראיות. ואם להיות יותר ספציפיים: כולם מודים שבסוף גזירת הקיצוצים תרד. אז על מה הבלגן הגדול והזעם הקדוש?
הש"סניקים טוענים שהאשכנזים פשוט מחפשים מתחת לאדמה איפה לפגוע ולעלוב בהם ולהפגין את פטרונותם. מה שמוביל אותנו למעשייה הבאה:
"חרדי ספרדי פוגש חרדי אשכנזי בשטיבלאך. "נו, לאיזה ישיבה אתה שולח את הבן שלך?" שואל אותו האשכנזי. "חזון עובדיה", עונה הספרדי. "תראה איזה פרענק אתה",תוקף אותו האשכנזי,"אתה אומר לי שאתה שולח אותו לחזון עובדיה כדי שאני אחשוב שאתה שולח אותו לישיבת פוניבז'. אבל אני יודע שאתה באמת שולח אותו ל'חזון עובדיה' ולא לפוניבז'. אז תסביר לי: למה לשקר? למה שלא תגיד את האמת מהתחלה?".