מחזיר אהבות קודמות
הרב ארז משה דורון, חוזר בתשובה גם הוא, מוביל תנועה חדשה של מחפשי דרך, לפי תורת הרבי נחמן. בלי איומים בעונש, בלי הפחדות מהגהינום. רק באמצעות הקשבה ואהבה וחיפוש עצמי. ראיון
קהל עממי ברובו, בדרך כלל מזרחי, וההמשך הטבעי היו הסמינרים של "ערכים", המזוהים עם תנועת ש"ס.
הרב ארז משה דורון. גם הוא חוזר בתשובה, שאימץ לליבו את כתביו של רבי נחמן, ובאין ספור שיעורים שהוא מעביר, לפי תורת רבי נחמן, בונה תשתית חדשה לתשובה, המבוססת על התמלאות נפשית מבחינה דתית ופסיכולוגית. תשובה מאהבה. אל השעורים של הרב דורון נוהרים גם דתיים לאומיים רבים, וסלבריטאים חילוניים צמאים ליהדות.
הרב ארז משה דורון נולד בשנת תשכ"ב (1962 ) וגדל בחיפה. למד ב"בליך" ברמת חן. בשנתיים האחרונות של התיכון עזב את הבית ועבר לפנימיית הנוער "הדסים", שם סיים את התיכון והתגייס לצבא. שרת ברמת הגולן, שם גם חזר בתשובה לאחר שהזדמנו לידיו ספריו של רבי נחמן מברסלב. לאחר שחרורו מהצבא למד בישיבה לחוזרים בתשובה. כמה שנים אחר כך התחיל למסור חוגי בית ברחבי הארץ בנושא סיפורי מעשיותיו של רבי נחמן מברסלב ופירושן כמשל על נפש האדם.
היה יו"ר האגודה לפרפסיכולוגיה בארץ. היום מנחה קבוצות רוחניות בארץ ובעולם. הוציא לאור 17 ספרים בנושא עבודת הנפש, ואלה תורגמו לכמה שפות. ספרו האחרון "לוחמי התמורות – קורות המלחמה האחרונה" הוא ספר פנטזיה, ובכך הפך לדתי הראשון שכותב ספר מסוגה זו. היום עומד בראש ארגון "לב הדברים", העוסק בהעברת סדנאות ושיעורים בארץ ובעולם במשנתו של רבי נחמן. נשוי ואב לבת, מתגורר בבית שמש.
• מתי ואיך התחיל תהליך החזרה בתשובה, מה הייתה נקודת המפנה?
תשובה היא תהליך. היום הכול קליפים: ראיתי את האור, חזרתי בתשובה. אבל קשה לסמן רגע שהיה בו שינוי. אדם צריך להתבשל שנים עד שהוא מגיע לנקודה חשובה. אצלי מדובר בתהליך של שלילה עברתי מגיל צעיר. שלילה של כל מה שמוכרים לי בתרבות, בתקשורת, בחברה, וכל מה שמספרים לי על עצמי ועל העולם. לא קיבלתי את הדברים הללו, והחלטתי לבדוק את העניין ולהתבונן על העולם בעין בוחנת. להציב סימני שאלה ולא לקנות את כל מה שהעולם מוכר לי.
לאחר שהבנתי שתכלית החיים אינה בחורות, כסף ואוכל – חיפשתי מה כן. לא עלה על דעתי כלל לחפש ביהדות. חיפשתי את האמת בכל מיני ספרים, במזרח, במערב, במדיטציות, בניו-אייג' וכדומה, וגם שם בעין ביקורתית. במקצת התורות מצאתי כמה נקודות אמת, אבל תמיד הגיע השלב שהתאכזבתי כי זה לא היה בדיוק. זה היה על יד. דומה, אבל לא זה".
• מדוע דווקא ברסלב?
בכל מיני מקומות לא צפויים, כמו בספריה של דרך רוחנית שאינה קשורה ליהדות או בכת פריקית בזיכרון יעקב, במקרה התגלגלו לידיי ספרים של רבי נחמן. אין לי מושג מדוע הספרים היו שם. אמנם לא הבנתי מילה ממה שקראתי, אבל הרגשתי שיש כאן משהו שצריך לתת עליו את הדעת. הבנתי שהיהדות הרבה יותר שורשית ועמוקה ממה שהכרתי.
• מה זה בשבילך מילולית "לחזור בתשובה", מרגיש נוח בביטוי הזה?
היום המושג הזה עבר טרנספורמציה לא טובה, והוא משרת שלא בצדק כל מיני זרמים חברתיים וכל מיני אינטרסים. כלומר מן הצד האחד יש הרואים בתהליך הזה מן "תעזוב חברה אחת ריקנית ותעבור לחברה אחרת טובה יותר" או "אנחנו והם – אנחנו הטובים ואלה הרעים", ומן הצד האחר יש הרואים בכך "להפסיק להיות אדם נאור ומודרני ולהפוך להיות דמות מימי הביניים".
בשתי התפיסות מדובר בהסתכלות שטוחה ושגויה של מושג "התשובה". המושג הזה אינו גורר שינוי סטטוס חברתי, אלא