זהירות- אוזון באוויר
אוזון הוא מזהם, שהימצאותו מעידה על חשיפה למזהמי אוויר נוספים. נתוני המשרד להגנת הסביבה מלמדים על חריגות גבוהות מהתקן לריכוזי אוזון, אותו קבע ארגון הבריאות העולמי
ארגון הבריאות העולמי פרסם בשנת 2005 המלצות חדשות לרמות חשיפה מרביות לאוכלוסייה, שחריגה מהן מהווה סיכון לבריאות הציבור. ההמלצה התקבלה לאחר הצטברות עדויות על נזקים בריאותיים, בתוכם אירועי שבץ מוחי או תחלואה של מערכת הנשימה, כתוצאה מחשיפה ממושכת של האוכלוסייה לרמות גבוהות של ריכוזי אוזון באוויר.
מנתוני המשרד להגנת הסביבה עולה, שבשנה שעברה נמדדו חריגות רבות מהתקן. בראש הרשימה ניצבת גוש עציון, שם נמדדו 260 ימים בשנה שעברה, בהם חלו חריגות. אחריה ניצבות בית שמש עם 179 ימים בהם נמדדו חריגות גבוהות, מודיעין עם 140 ימים, רחובות (136 ימים), באר שבע (128 ימים), כרמיאל (94 ימים), תל אביב (70 ימים), עפולה (56 ימים) וירושלים (45 ימים). אבי מושל ממונה זיהום אוויר מכלי רכב במשרד להגנת הסביבה, אומר שהנתונים מלמדים שהציבור בישראל ובמיוחד בישובי פנים הארץ, חשוף תדירות לזיהום אוויר, שמסכן את בריאותו.
אוזון הוא מזהם אוויר, שהימצאותו מעידה על חשיפה למזהמי אוויר נוספים המעורבים בתהליך. האוזון אינו נפלט בדרך כלל באופן ישיר ממקורות הפליטה, אלא נוצר כתגובה כימית של מזהמים באוויר. התהליך כולל תגובה של חומרי דלק לא- שרופים, שנפלטים ממגוון מקורות דוגמת כלי רכב, תחנות
דלק ועוד, עם תחמוצות חנקן, שבדרך כלל נפלטים בתהליכי שריפת דלק בכלי רכב, תחנות כוח ותעשייה. משום שהתהליך מתרחש במורד הרוח ובימי שמש, הריכוזים המרביים הם באזורי פנים הארץ, לשם נושבת הרוח במהלך היום בחודשי הקיץ.
קיים הבדל בין האוזון ה"טוב", שנמצא בשכבות הגבוהות של האטמוספרה ומגן עלינו מפני קרינה אולטרה סגולית מזיקה, לבין האוזון ה"רע", שנמצא בשכבות הנמוכות של האטמוספרה ופוגע בבריאות. ריכוזי אוזון גבוהים מאפיינים אזורים פנימיים ופרברים, בעיקר בצד ערים גדולות ושטופות שמש כגון לוס אנג'לס ומקסיקו סיטי. במרכזי הערים לעומת זאת, נמדדים ריכוזי אוזון נמוכים יותר ועיקר החשיפה היא למזהמים שנפלטים ישירות מכלי רכב, תעשייה ותחנות כח.
מושל מספר, שהמשרד להגנת הסביבה פועל להפחתת פליטת הגורמים ליצירת האוזון, בתוך כך להפחתת פליטת פחמימנים, תוך חיוב חברות הדלק לנקוט אמצעים למניעת פליטת אדי דלק, הפחתת תכולת החומרים הפעילים בגז הבישול או קידום דרישת תקן פליטה מכלי רכב, וכן להפחתת פליטת תחמוצות חנקן, תוך קביעת תקני פליטה לתחנות כוח ומפעלי תעשייה או התאמת דרישות הפליטה מכלי רכב חדשים לתקנים האירופיים.
בעקבות הנתונים, מסר השר להגנת הסביבה, גדעון עזרא: "ועדת השרים להגנת הסביבה בראשותי אישרה לפני כשבוע תוכנית מקיפה לצמצום זיהום האוויר מתחבורה. זהו שלב ראשון במאבק להפחתת מפגעי זיהום האוויר. בכוונתי להוביל מהלך מול חברות הדלק להפחתת אדי הדלק הנפלטים מתחנות הדלק".