כניסת השבת- עמוק באדמה
שנת השמיטה המתקרבת מעוררת מחדש פולמוס היסטורי: האם לבטל את היתר מכירת הקרקעות לגויים. אחרי 120 שנה מסתמן ניצחון של החרדים האנטי - ציונים. וגם: איזה בלגן גדול יתחיל מחר בעולם?
אבל לפני הכל, הקדמה למתחילים: מהי שנת שמיטה? בכל שנה שביעית חל על החקלאים איסור לעבד את האדמה ולאסוף את התבואה ואת הפירות. החקלאים מחויבים להפקיר את כל גידוליהם, ולכל המעוניין מותר לבוא ולקחת כמה שהוא צריך לימים הקרובים.
זה אולי יכול לעבוד עם עצי הפרי הוותיקים והעמוסים, אבל לא עם ירקות ודגנים. במקרה שלהם, אם החקלאים לא יזרעו בשנת שמיטה - לא יהיה לנו מה לאכול. אל תשאלו, התורה כבר שואלת בשמכם: "וכי תאמרו: מה נאכל בשנה השביעית? הן לא נזרע ולא נאסוף את תבואתנו? ", ומשיבה בהבטחה לנס מדהים שבו תבואת השנה השישית תספיק לשלוש שנים-לשנה השישית עצמה, לשנת השמיטה ולשנה השמינית.
ואם תשאלו את הרבנים למה הנס לא עובד, תקבלו תשובה נחרצת: "הנס עובד, תנסו ותראו. אין שומר שמיטה שמתלונן על הפסדים", כדברי הרב שבתאי מרקוביץ', מנכ"ל מכון "חקלאות על פי ההלכה" שבראשות הרב יוסף אפרתי, המע כונה "ידא אריכתא" (ידו הארוכה) של המנהיג הליטאי הרב אלישיב.
אם מסרבים לסמוך על נסים, המשמעות הצפויה היא מכה קשה לחקלאים היהודים בישראל אחת לשבע שנים. לקראת השנה הזו נלחם שר החקלאות שלום שמחון בלחץ החרדי לחייב את כל אזרחי ישראל להחמיר בדיני השמיטה כמותם, וצופה נזק כספי אדיר של יותר משני מיליארד שקל.
מה מתירים החרדים לאכול בשנת שמיטה? מכיוון שאיסורי השמיטה חלים רק על קרקע יהודית בארץ ישראל, האפשרויות המובחרות שנותרו הן סחורה מיובאת מחו"ל, מהערבה הדרומית, שלעניין דיני השמיטה נחשבת כחו"ל, או גידולים של ערביי ישראל והפלשתינים. האחרונים דורשים כרגע מחירים גבוהים. "שש שנים הם כבר תופרים כיסים לקראת שנת השמיטה", מציין הרב מרקוביץ'.
2,000 שנה היו היהודים בגלות ונמלטו מבעיית השמיטה. לפני כ- 120 שנה, קצת אחרי אותו "בוקר לח בשנת תרל"ח עת בציר הענבים", כשיואל משה סלומון וחבריו החרדים ייסדו את אם המושבות פתח תקווה, הפציעו לאוויר העולם פולמוסי השמיטה הסוערים. משנת תרמ"ט (1889), פעם בשבע שנים, סך הכל 17 פעמים, געש העולם היהודי.
רבנים אוהבי המפעל הציוני, ובראשם האוהב הגדול, רבה הראשון של ארץ ישראל הרב קוק, עשו מעשה כדי להציל את היישוב היהודי בארץ ונתנו אישור לבצע "היתר המכירה". מדובר בטריק הלכתי פשוט, דומה מעט למכירת החמץ בפסח, שבמסגרתו נמכרות הקרקעות לגויים - וכך יכולים החקלאים לשרוד, הצרכנים לצרוך והפולמוסנים לצרוח. הציונים הדתיים, למשל, יזעמו על קניית סחורה מהאויבים הפלשתינים על חשבון החקלאים היהודים, והחרדים ינזפו על מכירת קרקעות לערבים דווקא על ידי הציונים חסידי ארץ ישראל השלמה. לפחות ברור שאי אפשר ארץ ישראל בלי ערבים.
במשך השנים הפך הפולמוס בעניין היתר המכירה ללא פחות ממגדיר זהות. רבנים ציונים תמכו בו בלהט דתי, ורבנים חרדים תקפו אותו בשצף קצף. בכירי הרבנים הספרדים, ביניהם הרבנים הראשיים לשעבר הרב עובדיה יוסף והרב אליהו בקשי דורון, מטעמיהם, לחמו למען היתר המכירה.
לקראת שנת השמיטה הקרובה נדמה שמלחמת יותר ממאה השנים הסתיימה בלא פחות מניצחון החרדים האנטי - ציונים, או לפחות א-ציונים. הרבנות הראשית בשליטתם, הרב עובדיה יוסף שותק, והעמדה הספרדית המתונה בנושא לא נשמעת. אפילו בין בכירי רבני הציונות הדתית, שממילא ממשיכה לאבד כוח והשפעה במסדרונות הממסד הדתי לטובת החרדים,
רבה של ההתנחלות עופרה, למשל, הרב אבי גיסר, מקבל את טיעון החרדים כי היתר הרב קוק ניתן בתקופה שבה שמירת השמיטה היתה עלולה להוביל לקריסת היישוב היהודי החדש בארץ, שהתבסס על חקלאות, וכי היום אופיה של כלע כלת ישראל שונה. הרב גיסר קורא לצמצם את השימוש בהיתר המכירה, אך לא להתעלם מהעובדה שהיום נוצר צורך אחר לשימוש מוגבל בו, שכן אם לא ייתנו לחקלאים היהודים פתרון הם יעבדו את אדמתם בלי היתר מכירה, והשוק יהיה רווי בסחורה לחלוטין לא כשרה.
אחד מנפגעי השמיטה הוא הרב יעקב אריאל, רבה של רמת-גן, מהמרשימים ברבני הציונות הדתית ומועמדה הבולט לתפקיד הרב הראשי. החרדים החלו להתכונן לשנת השמיטה כבר לפני ארבע שנים: הם חששו מהאידיאולוג הרב אריאל והובילו לבחירתו המפתיעה של הרב מצגר לתפקיד הרב הראשי, רק בתמורה להבטחה כי הרבנות הראשית תנמיך פרופיל בכל הקשור לסיוע להיתר מכירה. לאחרונה פורסם כי הרב אריאל מתנגד לשימוש בהיתר מכירה, מכנה את המשתמש בו "נבל ברשות התורה", ומשווה אותו למי שימכור את ביתו לגוי כדי להיפטר מחובת התקנת מזוזה. חיים כהן, עוזרו של הרב אלישיב ומי שהוביל את המערכה לבחירת הרב מצגר, אמר השבוע כי אם הרב אריאל היה מציג אז עמדה דומה - הוא היה נבחר לרב הראשי.
אבל הרב אריאל לא ממהר לקפוץ על המציאה ולתפור חליפת רב ראשי. להפך, הוא אמנם פועל לצמצום השימוש בהיתר מכירה, אך מבהיר: "זייפו את דבריי. ודאי שאני לא מתנגד להיתר מכירה. העיקרון שלפיו כדי לאפשר חקלאות יהודית בארץ ישראל מותר להשתמש בהיתר - לא השתנה".
לקראת שנת השמיטה מזהיר המקובל הרב בניהו שמואלי כי על פי ספר הזוהר, השבת עלול להתחיל בעולם "בלגן גדול", שיימשך 70 יום. המהומה תיפתח בהופעת כוכב גדול, תימשך במתקפה אמריקנית על איראן, בפגזים שייפלו מפרס, מסוריה, מחיזבאללה וממצרים, במתקפה רוסית, ותסתיים ברעידת אדמה לקראת חנוכה.
ביום ראשון השבוע, במסגרת שיעורו הקבוע על ספר הזוהר בישיבתו "נהר שלום" בירושלים, הודיע הרב בדרמטיות: "השנה, אני אומר לכם, צריך לעשות תשובה גדולה מאוד". הרב שמואלי הקריא לנוכחים, בניגון הזועק האופייני לו, קטע מהזוהר ובו תרחיש אפוקליפטי, שעליו אמר: "זה זוהר שנוגע לנו, עכשיו, עכשיו, עכשיו, עכשיו, מה יהיה ביום שבת הזה, כ"ה באלול. זה לא אני אומר, זה הזוהר הקדוש אומר, ואנחנו חושבים שזו השבת הזו".
בספר הזוהר נכתב כי מהומת האלוהים הזו תחל "ביומא שביעא בכ"ה יומין לירחא שתי תאה", כלומר ביום השביעי (שבת), בכ "ה לחודש השישי, שעל פי מניית חודשי השנה המסורתית מחודש ניסן (הנחשב לחודש הראשון) הוא חודש אלול. השנה נופל התאריך כ"ה באלול על יום שבת. גם ככה מדובר בתאריך רב משמעות, שבו על פי המסורת החלה בריאת העולם שהסתיימה בראש השנה. העובדה שאנחנו בערב שנת שמיטה הנחשבת מועדת למלחמות איומות ולתשועות גדולות הוסיפה לדחיפות בדברי הרב.
על פי תחזית הרב בניהו, ייתכן שהשבת "עתיד הקב"ה להראות כוכב אחד שלא יתגלגל בגלגל של הכוכבים, אלא יעמוד". הכוכב הזה יבלע 70 כוכבים אחרים. "מי הם? 70 אומות העולם. . . כולם כולם יבלע אותם". באותו יום תפרוצנה "מלחמות גדולות בכל ארבע רוחות העולם. לא איתנו. הם ביניהם יעשו קרבות גדולות גדולות. יתחיל אמריקה, תיתן לו מכות לפרסי. בכל המקומות יתחילו מכות גדולות מאוד מאוד. הם יחסלו אחד לשני". מלך אחד גדול מאומות העולם יתגבר על השאר, ובעוד 70 יום, כשהכל ייגמר ויתכסה, הכוכב "יזע דעזע ארעא קדישא -'הקב"ה ייתן להם רעידת אדמה אחת ינער את כולם מהעולם'".
הרב בניהו המשיך להקריא בארמית, הוסיף כי הזוהר "מאריך בזה הרבה, אני אין לי זמן", וחתם בפרשנות אקטואלית: "עכשיו תשמעו. לפי כל הסימנים, אני לא יודע את הדברים האלה, אני קורא לכם מה יש בזוהר, אני לא מבין בזה. אבל יש אחוזים שזה יהיה השנה? יש. האמריקני אומר אני אכה את הפרס הזה, אי אפשר להשאיר אותו, יש לו נשק לאבד את כל העולם, והוא משוגע? זה אמת לאמיתה. הוא רוצה להכות אותו? כן. הקדנציה שלו נגמרת עוד שנה והוא מחפש כמה שיותר להכות? הוא לא מחכה. הוא יפתיע אותם, הוא ייתן להם מכה".
ומה יקרה אחרי שג'ורג' בוש ייתן מכה לאחמדינג'אד? "ישר פה מרגישים פגזים, מפרס, מסוריה, מחיזבאללה. ייצא גם מצרים. גם רוסיה בעצמה תתקיף-לא תשתוק. יהיה בקיצור בלגן גדול. ואפשר שזה יהיה בימים הללו. ולכן, אם אנחנו רוצים להינצל. . . נחזור בתשובה שלמה".

העיסוק הדתי האינטנסיבי בשנת השמיטה - הירידה לפרטי פרטים, ההחמרות והדקדוקים, מה מותר ומה אסור לעשות בקרקע בשנה זו - מזמין גם חיצי לעג מחודדים.
אחרי שקרא את ביטאון "דעות" של החוג הדתי המתון "נאמני תורה ועבודה", המליץ יוסף פריצקי חבר הכנסת והשר לשעבר מ"שינוי, על שתי שאלות הלכתיות סאטיריות משם לקראת שנת השמיטה". הראשונה לועגת לקיצוני ימין הדתי: "האם בשנת שמיטה מותר לעקור עצי זית של פלשתינים?" והשנייה לבחורי ישיבות: "האם המשתמט מצה"ל יצא ידי חובת קיום מצוות שמיטה?".