ואן-גוך על ואן-גוך
אוצרת אמריקנית ילידת הולנד שנטלה עמה לביקור במולדתה צילום רנטגן שנערך לציור נודע של האמן, גרמה לתגלית מפתיעה שמטלטלת את עולם האמנות
סיפור ידוע בתולדות האמנות הוא האופן שבו נהג הצייר, וינסנט, לשלוח לאחיו תיאו מכתבים שבהם ביקש כי ישלח לו שפורפרות צבע, מכחולים ובעיקר בדים לציור, שהיה מכלה בקצב שחרג מיכולת ההשתכרות הזעומה שלו. בד בבד עם אותם מכתבים היה הצייר ההולנדי משגר לאחיו – סוחר אמנות במקצועו - העתקים שרשם לפי ציורים שהשלים, כדי להציג בפניו את התקדמותו האמנותית.
כעת, הודות לדקדקנותה של האוצרת במוזיאון לאמנות יפה בבוסטון, מטה צ'באנס, מתברר שכפי שחשדו החוקרים, כזה היה גורלו של המקור העשיר והמעובד יותר של הרישום הואן-גוכי "צמחייה פראית", שצוייר ארבעה חודשים לפני שנמשחה על גביו השכבה החיצונית והמוכרת יותר – הציור "העמק".
את שני הציורים צייר האמן זה על גבי זה, כנראה בשל מחסור בבדים, כמה חודשים לפני שהתאבד בירייה בראשו במוסד לחולי נפש "סן רמי" שבדרום צרפת, שם אושפז בגין דיכאון עמוק.
האוצרת פיתחה אובססיה קלה לציור
האוצרת, צ'באנס, סיפרה כי גילתה את השכבה המוסתרת בדרך מקרה, בשעה שאספה מידע לקראת ביקור של כמה חוקרים במוזיאון בבוסטון. היא סיפרה כי פיתחה "אובססיה קלה" לציור, ולכן לקחה איתה צילום רנטגן שלו לחופשה שאליה יצאה במולדתה, הולנד.
כשנחתה בארצה, ערכה צ'באנס ביקור במוזיאון ואן-גוך, ושם הציגה את צילום הרנטגן בפני אוצר במוזיאון, לואיס ואן-טילבורג, שזיהה אותו מייד כדומה לרישום בדיו חומה ואדומה
צילום הרנטגן של אותו הציור מגלה את ה"צמחיה הפראית" – חומה ברישום – במגוון צבעים עשיר, כדרכו הססגונית של ואן-גוך. כעת, הודות לעזרים הטכנולוגיים ולתושיית האוצרת ההולנדית-אמריקנית, יוכלו חובבי האמנות ליהנות מיצירה נוספת של הצייר שאולי מזוהה יותר מכל עם דימוי "האמן המיוסר" – 117 שנים לאחר מותו.