"יום הנכבה" של מערכת החינוך
בימין תוקפים ההחלטה להכניס את הנכבה לספרי הלימוד בבתי הספר. ח"כ אלדד: 'משכתבים ההיסטוריה'
יו"ר המפד"ל, ח"כ אורלב, קרא לראש הממשלה, אהוד אולמרט, לפטר את שרת החינוך, יולי תמיר, בעקבות ההחלטה. לדבריו, זו החלטה אנטי-ציונית המוחקת את ההיסטוריה היהודית, כופרת במדינת ישראל כמדינה יהודית ונותנת לערבים לגיטימציה שלא להכיר במדינת ישראל כמדינת העם היהודי. "היום שבו קיבלה שרת החינוך את החלטתה הוא יום הנכבה של מערכת החינוך הישראלית", אמר אורלב.
גם חברו לסיעה, ח"כ אריה אלדד, הביע זעם על אישור הכללת הנכבה בספרי הלימוד. "הניסיון להכניס לספרי הלימוד את הנכבה בגרסת אלה שניסו להשמיד את ישראל דומה ללימוד מלחמת האזרחים בארה"ב על פי גרסת הקו-קלוקס-קלן", ציין אלדד. "כך נראית מערכת החינוך כשבראשה עומדת אישיות פוסט ציונית המנסה לשכתב את ההיסטוריה".
ח"כ רונית תירוש (קדימה), לשעבר מנכ"לית משרד החינוך, תוקפת אף היא את השרה תמיר. "שרת החינוך ממשיכה להתערב בתכנים הלימודיים, דבר שהוא מחוץ לסמכותה", הסבירה. "שילוב התכנים ללימוד הנכבה כבר בגיל הרך, מכיתה ג', מזכיר את תוכניות הטלוויזיה לילדים של החמאס שמשחיתות את נפש הילד הפלשתיני, דבר שרק מלבה את השינאה והרצון לנקמה".

"ככל שמעמדה הפוליטי של יולי תמיר הולך ופוחת, היא זקוקה לכותרות אשר עשויות להביא לה תמיכה מהמגזר הערבי", הוסיפה ח"כ תירוש. "כך היה כשדיווחה על שילוב אירועי כפר קאסם בתוכנית הלימודים, דבר שלא קרה עד עצם היום הזה".
ח"כ גלעד ארדן (ליכוד) הסביר כי בספר החדש יש התעלמות מהעובדה שהערבים ניסו להשמיד את ישראל. "לשים את שני צדי הסכסוך בחבילה אחת זה להתעלם מהעובדה שהערבים הם אלה שסירבו לתוכנית החלוקה וניסו להשמיד את ישראל", אמר. "כל האירועים שקרו אחר כך הם תוצאה ישירה של הסירוב הערבי לקבל את תוכנית החלוקה ושל רצונם להשמיד
ארדן הוסיף כי "לצערי, הטירוף הפוסט ציוני שפקד חלקים באקדמיה בישראל לא פסח גם על שרת החינוך תמיר. צריך לזכור שמי שאצלנו ובעולם מוכן לגלות הבנה לפעולות טרור ולגלות הבנה למניעים של הטרוריסטים, שלא יתפלא כי ימצא עוד מחבלים שימשיכו לנסות ולכרסם בעמדות המערב".
ח"כ צבי הנדל (האיחוד הלאומי-מפד"ל) הודיע כי בכוונתו להגיש הצעת חוק הקובעת כי כל מי שיציין את יום העצמאות כיום הנכבה, ישראל תראה בו כמי שוויתר על אזרחותו. "תמיר מוכיחה כי היא ראויה לעמוד בראשות 'שלום עכשיו' ברמת אביב ג' ולא במשרד החינוך", אמר הנדל.

ממלא מקום יו"ר ועדת המדע של הכנסת, ח"כ אלכס מילר (ישראל-ביתנו), הסביר כי מדובר בספר אנטי-ציוני המעמיק את הפערים בין יהודים לערבים.
"שרת החינוך תפקידה לחנך לציונות ולחתור לשלום", אמר. "בחתימה על ספר שתוכנו אנטי-ציוני אשר מעמיק את הפער בין ערביי ישראל למדינה, היא מועלת בשליחותה ועל כן אין לה מקום בממשלה".
לעומת הדברים הנחרצים של חברו למפלגה אמר ח"כ ישראל חסון, לשעבר סגן ראש השב"כ, כי "הניסיון להסתיר את הנכבה זה כמו ניסיון להסתיר את השמש עם וילון וזה פוגע מאוד באמינות המערכת שלנו. אני לא מאלה שיש להם רפקלס מותנה לומר ישר לא - לדעתי, חלק מעניין של חינוך זה אמינות".
חסון הסביר כי "כל ילד באום אל-פאחם יודע על הנכבה, הוא גדל על זה מיום היוולדו והוא גם יודע שהמדינה שלו מתעלמת מכך. לכן עוד קודם שירדתי לפרטי תוכנית הלימודים עצמה, אני לא פוסל את הרעיון על הסף". הוא הוסיף כי "על מנת להציג תמונה מאוזנת, אין סיבה שלא ילמדו את שתי זווית ההסתכלות גם בבתי הספר הערביים וגם בבתי הספר היהודיים".

ח"כ אחמד טיבי (רע"מ-תע"ל) בירך על החלטת משרד החינוך להציג את הנרטיב הפלשתיני למלחמת העצמאות בתוכנית הלימודים במגזר הערבי וקרא לשלב אותה במקביל גם בתוכנית הלימודים המיועדת למגזר היהודי. "יש ללמד את הנרטיב הפלשתיני-ערבי גם בבתי ספר יהודיים, כי אסור שהרוב יתכנס בתוך בועת הנרטיב שלו בלבד ויתכחש לאחר", אמר. לדבריו, גם התלמידים היהודיים זכאים "להיחשף לאמת".
יו"ר סיעת בל"ד, ח"כ ג'מאל זחאלקה, בירך אמנם על ההחלטה, אך הוסיף כי מה שנדרש הוא אוטונומיה תרבותית, שבה הערבים יקבעו את תוכנית הלימודים בכל הקשור להיסטוריה, לתרבות ולמורשת שלהם. הוא קרא גם ללמד את ה"נכבה" בבתי הספר היהודיים, בדומה לאופן שבו מלמדים ביפן על הכיבוש היפני של סין.
ח"כ חנא סוייד (חד"ש) הביע שמחה על ההחלטה והסביר כי מדובר בצעד חיובי לביסוס האמון בין יהודים וערבים. "זהו צעד חיובי שיוביל ליתר אמון בין האוכלוסייה הערבית למערכת החינוך וייתן מקום לתרבות ולהיסטוריה של האזרחים הערבים במערכת החינוך בישראל", אמר.
הוא הוסיף וקרא לשרת החינוך לנקוט צעדים נוספים כדי לחשוף את התלמידים היהודים לתרבות הערבית, למשל באמצעות לימודי שירה ערבית.