גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


ביהמ"ש: כביש 9 לא ייפתח

עתירת החברה להגנת הטבע נגד פתיחת הכביש הירושלמי שעובר בעמק ארזים ונועד לפתור את בעיית הפקקים בבירה, התקבלה בנימוק כי יש להשלים תחילה את העבודות לשיקום נופי, כפי שנקבע

בילי פרנקל | 3/7/2007 16:41 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
עתירת החברה להגנת הטבע התקבלה: נשיאת בית המשפט המחוזי בירושלים, השופטת מוסיה ארד, קיבלה אתמול (ב') את עתירת החברה להגנת הטבע וקבעה בפסק דין תקדימי, שכביש 9 לא יפתח לתנועה בטרם הושלמו עבודות השיקום הנופי, המהוות תנאי לפתיחת הכביש. השופטת אף חייבה את חברת מוריה, המשיבה העיקרית בעתירה, לשאת בהוצאות העותרת בסכום של 30,000 שקל.

בחברה להגנת הטבע בירכו על ההחלטה. "פסק הדין מהווה צעד חשוב בשינוי תפיסת המציאות של מוסדות השלטון למען פיתוח מושכל, שמתחשב בסביבה", אומר עו"ד יובל לסטר מהחברה להגנת הטבע. "המשמעות של פסק הדין היא, שסלילת כביש חייבת להיעשות בשילוב עם אינטרסים סביבתיים וחברתיים ובראש ובראשונה תוך כיבוד החוק, כפי שנקבע מראש בתוכניות כביש 9".

כזכור, תוואי הכביש, שעתיד לחבר בין צפון ירושלים לבין מבואותיה ממערב ושנועד לפתור את בעיות הפקקים בכניסה לירושלים, עובר בתוך עמק הארזים. "לעמק הארזים חשיבות מיוחדת במרקם הנופי של ירושלים. עמק הארזים עתיר במשאבי טבע ובכללם נוכחות של להקות צבאים ופרחי בר נדירים. בשל איכויותיו הרבות, משמש העמק יעד למטיילים ולחובבי טבע ומיועד על פי תוכניות מתאר ארציות לשימור ולטיפוח" (מתוך פסק הדין).

כדי למזער את הפגיעה הצפויה בסביבה כתוצאה מסלילת הכביש, כללה התוכנית שורה של הוראות לשיקום הנוף, שבשטחו עובר הכביש. בתוך כך, התחייבו המתכננים לשקם את השטחים הפתוחים ולהחזירם, עד כמה שניתן, למצבם המקורי. התחייבות בה הם לא עמדו.

סלילת הכביש, שהחלה בשנת 2001, הסתיימה לאחרונה, אבל כפי שמצוין בפסק הדין: "חרף הוראות התוכנית, אין מחלוקת כי פגיעות משמעותיות שנגרמו כתוצאה מסלילת הכביש, לא תוקנו ועבודות השיקום הנופי שביצוען נדרש על פי התוכנית, לא הושלמו". בין השאר, מצוין כי על פי תוכנית העבודה שהגישה חברת מוריה, נותר עוד לנקות פסולת מאיזורים שונים, לשקם את התוואי הנחל, להקים מעברים בטוחים לבעלי חיים, להסיר גדרות שאינן נחוצות, להשלים פתרונות ניקוז, לפנות מערומי עפר, לשקם מסלעות ועוד.
"אינטרס ציבורי בשמירה על ערכי טבע"

נשיאת בית המשפט דחתה את טענות חברת מוריה, שהודתה באי ביצוע העבודות, אבל טענה שאת רובן לא ניתן היה לבצע טרם שסיימו לסלול את הכביש. כן היא דחתה את הבקשה לפתוח את הכביש לתנועה כבר עכשיו, משום העלות הגבוהה למשק עבור כל יום שעובר והכביש מוכן לקלוט תנועה אך סגור.

בפסק הדין נכתב: "פרשנות חברת מוריה את התוכנית, לפיה ניתן לפתוח את הכביש לתנועה עוד בטרם בוצעו עבודות השיקום הנופי, אינה עולה בקנה אחד עם לשון התוכנית ועם תכליתה... קיימות עבודות מסוימות שאי ביצוען עלול לגרום לנזק לסביבה ולבעלי חיים הנמצאים באיזור ואף לבעיה של בטיחות בעת נסיעה בכביש". עוד צוין: "אין חולק כי קיים אינטרס ציבורי בפתיחת הכביש לתנועה, אך קיים גם אינטרס ציבורי בשמירה על ערכי טבע ופעולות השיקום בעמק הארזים. הוראות התוכנית איזנו בין אינטרסים אלו וכל עוד התוכנית המהווה חיקוק תקפה, יש לפעול בהתאם להוראותיה".

טענתה של החברה להגנת הטבע, לפיהן פתיחתו של הכביש טרם השלמת העבודות הללו תהווה חריגה מהוראות התוכנית ועבירה על החוק, נתמכו על ידי משרד הפנים בירושלים, משרד התחבורה וקק"ל. לדברי אברהם שקד, רכז שמירת הטבע בהרי יהודה של החברה להגנת הטבע: "לא בשמחה פנינו לבית המשפט, אלא מחוסר ברירה. במשך שנים ביצעה מוריה את עבודות הכביש, תוך ביצוע עבירות בניה וגרימת נזקים רחבי היקף ומיותרים בעמק הארזים, כשהיא מסתייעת בשתיקה ובהעלמת עין של כל מערכות העירייה, שאמורות להיות אמונות על פיקוח ואכיפה".

לדברי שקד, במוריה התעלמו גם מלשון התוכנית וגם מעשרות פניות שנשלחו אליהם במשך למעלה משנה וחצי מגורמים רבים. מחברת מוריה נמסר בתגובה, שהם

לא התעלמו ויתרה מכן, ערב הדיון הראשון בבית המשפט הגיעו להבנות אל מול החברה להגנת הטבע, לפיהן התחייבה החברה לעשות מעבר למה שנדרש בחוק ובלבד שיאפשרו את פתיחת הכביש בהתאם למועד שתוכנן, אבל שקד דוחה את הטענות הללו ואומר שלא הגיעו לשום הבנות.

שקד ביקש לציין, שחברת מוריה הייתה מחויבת לבצע את עבודות השיקום במקביל לעבודות סלילת הכביש ומוסיף שמבחינתו "אם נגרם נזק כתוצאה מעיכוב פתיחת הכביש, הוא רובץ על כתפיה של מוריה. התנהלותה היא שגרמה בסופו של דבר לאי פתיחת הכביש, כיוון שהיא דחתה כל ניסיון וכל פנייה להסדרת העניין, טרם שייפתח הכביש לתנועה. ראוי שכעסם של הנהגים, שימשיכו לעמוד בפקקים, יופנה למי שאחראי להתנהלות הזו. נותר לקוות שבמוריה יפעלו במהירות ובשיתוף פעולה בדרך היחידה האפשרית להקדמת פתיחתו של הכביש, על ידי שינוי הוראת השלביות בתכנית תוך התחייבות ללוח זמנים קצר והעמדת תקציב דרוש להשלמת העבודות, דרך שהותוותה להם על ידי מתכנן המחוז כבר לפני חצי שנה והם בחרו להתעלם ממנה".

עוד מבקש שקד להוסיף: "אנו מכירים בחשיבות הכביש ומצטערים מאד על מצוקת הנהגים, אך לא פחות מהכביש חשוב לנו, ולדעתנו גם לציבור הירושלמי והישראלי, שימור עמק הארזים ואיכויותיו הטבעיות והנופיות, שמיועדים להיות מוקד הנאה ובילוי בחיק הטבע לציבור כולו". הוא מספר שבשבועות האחרונים שוקדים בחברה להגנת הטבע, בשיתוף מתכנן המחוז ועיריית ירושלים, למציאת פתרון תכנוני שיאפשר את פתיחת הכביש לתנועה עוד בטרם יושלמו כל עבודות השיקום, אבל זאת רק לאחר שיוכח כי חברת מוריה תעמוד בעתיד בהתחייבויותיה השונות. פסק הדין לא התנגד לאפשרות הזו.

תגובת חברת מוריה

"חברת מוריה מכבדת את החלטת בית המשפט ומביעה צער על הנזק שיגרם לתושבי ירושלים ולקופת המדינה, בשל עיכוב פתיחת כביש 9, שהוא כשיר ובטוח לנסיעה כבר היום. מוריה מקווה שמשרד הפנים ישלים במהרה את ביטול הסעיף הבירוקראטי שמונע את פתיחת הכביש. סעיף זה, מעולם לא יושם בפתיחת כבישים ושכונות בירושלים, למשל בהר חומה וכביש בגין, שגם אותו מוריה סללה וזכתה עליו בפרס ישראל יפה.

"פתיחתו של הכביש, שתוכננה לינואר 2008, הוקדמה לבקשת עירית ירושלים והחברה האיצה את העבודות ולהכשרת הכביש לפתיחה כבר במאי 2007 ביום ירושלים, תוך שעבודות השיקום הנופי תוכננו להיות מבוצעות לאחר מכן, אולם הפנייה לערכאות גרמה להחלטה שהכביש יישאר סגור".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

nrgטורסדילים ונופשונים

nrg shops מבצעי היום

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים