גרינלנד
15 אלף בתי עסק באמריקה מאמינים שאפשר להדפיס על נייר ממוחזר, להשתמש בדיו מסויה, להפיק דשן משאריות ארוחת הצהריים - ולהיות רווחיים. איך מקימים עסק ירוק שהוא גם כלכלי, וכמה ביקוש באמת יש לקייטרינג אורגני
כל העסקים האלה פועלים בפילדלפיה שבארצות-הברית וחברים בארגון SBN - The SustainableBusiness Network of Greater Philadelphia. הארגון, שחברים בו היום כ-35 עסקים, הוקם ב-2001 כרשת לתמיכה בעסקים ירוקים. אלה מתחלקים ל-3 קבוצות: עסקים שמציעים אך ורק מוצרים או שירותים ירוקים, כמו חברת ,Greenline Paper המוכרת מוצרי נייר ממוחזר לבית ולמשרד, וחברת ,Earth & Sun המייצרת מוצרי ניקוי ידידותיים לסביבה; עסקים שהשמירה על הסביבה היא חלק מהותי מפעילותם העסקית, כמו ,Grow Design העוסקת בעיצוב תעשייתי ירוק; ועסקים "רגילים" שמשלבים ערכים סביבתיים בפעילותם השוטפת, כמו חברת השליחויות TimeCycle שמשתדלת לעשות
כמה שיותר שליחויות על אופניים.
,Cosmic Catering למשל, משתייך לקבוצה הראשונה. שירות הקייטרינג הקוסמי מציע מגוון מאכלים אורגניים המוגשים בכלים רב-פעמיים או בכאלה העשויים מחומרים מתכלים. שאריות המזון הופכות לדשן אורגני. השפית פג בוטו, שמנהלת את הקייטרינג עם בעלה ג'רי, מספרת כי הם מצליחים לשמור על רמת מחירים תחרותית.
זה לא פשוט: העלויות הכרוכות בהפעלת עסק ידידותי לסביבה גבוהות בדרך כלל מהעלויות הכרוכות בעסק רגיל. מנגד, היתרון של עסק כזה הוא האפשרות לבדל את עצמו מהמתחרים ולפנות לקהל גדל והולך, שמוכן להשקיע כסף במוצרים ירוקים. השאלה הגדולה היא, כמובן, אם לעסק הקטן יהיה די אורך נשימה כדי לגזור בסופו של דבר קופון מהמיצוב הירוק שלו.

החברות ב-SBN אמורה לסייע לעסקים הקטנים להתמודד עם הקשיים. אמנם הארגון לא מסייע בהלוואות, אבל החברים משתדלים להזמין שירותים זה מזה. השפית בוטו, שהצטרפה ל-־SBN לפני 3 שנים, מספרת כי 80% מההזמנות לקייטרינג מגיעות היום מחברי הארגון.
העסק של טרייסי לווסקה, אחת ממייסדות ,YIKES אינו ירוק במהותו. החברה עוסקת בעיצוב אתרי אינטרנט - סוג שירות שקשה להטביע בו חותם ירוק. עם זאת, טרייסי ומיה, שותפתה להקמת החברה ולניהולה, מיישמות שיקולים סביבתיים בפעילותן העסקית. למשל, צריכת החשמל כולה מבוססת על מקורות מתחדשים, מרבית הנייר שנעשה בו שימוש ממוחזר, והדיו במדפסות עשוי סויה. בנוסף, השתיים נוטעות עצים "לקיזוז" הנייר הרגיל שבו נעשה שימוש במשרד, ואף משתדלות לצמצם ככל האפשר את כמות הפסולת שהן מייצרות.
Re:Vision הוא דוגמה לעסק שמבסס את עצמו בנישה ירוקה, אף שהוא משתייך לתחום מסורתי. משרד האדריכלים מציע שירותי תכנון ירוקים, כמו שימוש באנרגיה סולרית וייצור אנרגיה בכמות גדולה יותר מזו הנצרכת. כיום יש בפילדלפיה כמה בניינים שזכו לתקן של בנייה ירוקה ובניינים אחרים המשלבים אלמנטים ירוקים, אבל מספרם עדיין בטל בשישים בהשוואה למספר הבניינים הרגילים הנבנים בעיר. זו הסיבה לכך שלא כל משרד אדריכלים בפילדלפיה קופץ על העגלה ומשקיע את המשאבים הנחוצים כדי להתמקצע בתחום. הבעלים מודים כי לו היו פותחים משרד "רגיל," היו מצליחים יותר, אולם הם מאמינים כי בטווח הארוך ההשקעה בבנייה ירוקה אינה רק נכונה מבחינה ערכית - אלא יתברר שהיא גם משתלמת.
מי שסיפקה השראה לבעלי העסקים האלה היא ג'ודי ויקס, בעלת בית-קפה מקומי ששמו Dog Cafe White
הפגישה הראשונה של ה-SBN התקיימה בסלון ביתה של ויקס ב-12 בנובמבר .2001 היום כדי לכנס את כל החברים בארגון כבר צריך אולם גדול. ליאן קרוגר-ברנקי, שמנהלת את הארגון היום, מספרת כי פעם היה צורך לרדוף אחרי עסקים קטנים כדי לשכנע אותם להצטרף ל-.SBN היום, לדבריה, יותר ויותר עסקים פונים לארגון ביוזמתם.
ה-SBN אינו רואה את עצמו כתו תקן, לכן אינו בודק בציציות כל עסק כדי לראות עד כמה הוא ירוק, בניגוד לארגון דומה שפועל בקליפורניה, למשל. עם זאת, היות שעדיין מדובר בארגון קטן יחסית ומשפחתי משהו, קצת קשה לרמות: מהר מאוד "יעלו" על מי שינסה לעשות כן.
כדי לסייע ליזמים חדשים שרוצים לפתוח עסקים ירוקים או לכאלה שרק השיקו עסקים חדשים, הקים הארגון את "מעגל המשקיעים." מדובר בקבוצות קטנות המתכנסות פעם בחודש, ובכל מפגש מציג אחד היזמים את העסק שלו. הקבוצה דנה בהיבטים העסקיים של הרעיון ונותנת ליזם פידבקים ועצות מניסיונם של החברים. פילדלפיה אינה מעוזם הטבעי של העסקים הירוקים, בניגוד לסן-פרנסיסקו למשל, ובנסיבות אלה ה-SBN הוא גורם חשוב ומסייע.

בית-הקפה Mugshots על שני סניפיו נראה ככל בית-קפה עירוני, ותחילה קשה לזהות שמדובר במקום בעל פילוסופיה מוגדרת. כשמציצים בתפריט מגלים, שהקפה אורגני ומקורו בסחר הוגן והחלב נטול הורמונים.
מי שדילג על ההסברים לא ישים לב שכוס הקפה שרכש ידידותית לסביבה. בניגוד למקומות רבים, המחיר דומה לזה המקובל בבתי-הקפה הסטנדרטיים. גם המגוון לא נפגע מהבחירות הירוקות של הבעלים - להפך: התפריט מציע מגוון גדול של גבינות וירקות, ארוחות בוקר, בייגלס וגרנולה אורגנית בחלב סויה. גם אגף המילקשייקים נהנה ממגוון מכובד של פירות ויוגורטים מקומיים.
ב־2005 זכה Mugshots בתואר "בית-הקפה הטוב בפילדלפיה" מטעם פילדלפיה מגזין. בעקבות ההצלחה פתחה הבעלים ג'יל פינק סניף נוסף באוגוסט האחרון, והיא אופטימית בנוגע לסיכויי הצלחתו. בכלל, החברים ב-SBN הם אנשים אופטימיים - וזה לא מפליא בהתחשב בכך שהערך הראשון של ה-SBN הוא האופטימיות, או כפי שהם מכנים זאת: "אנחנו יוצרים בשמחה עתיד מלא תקווה." אפשר להיות קצת ציניים לשמע משפטים כאלה, אבל לפי קצב הצמיחה של ה־,SBN יש מקום לאופטימיות - לפחות לאופטימיות זהירה.