רות המואביה חוצה את עמק רפאים
קבוצת התיאטרון הירושלמי קוראת את המגילה דרך עיניים נשיות ומוציאה את הגיבורים אל הרחוב
סיפורם של רות ובועז ממחיש כיצד מקושי רב עולה התחלה חדשה: שניהם עוברים כל אחד בנפרד וביחד טרגדיות, רעב וייסורים ועם זאת, מהקושי שחוו בחייהם ומתוך תחושה של כאוס נולד בהמשך נינם: דוד מלך ישראל, שמלך בירושלים הקדושה.
מגילת רות מתרחשת בימים של מיתון, טרגדיות אישיות ומדיניות, חוסר אמונה בזולת ומצוקה. הבחירות שלה, נאמנות, אחיזה בחיים, יוזמה, וחיפוש אחר אהבה, מציבות אותה כדמות נשית, ועוצמתית, ומציירת מנהיגה מן הגיבורים של אז, שעמלו קשות עד שנהיה טוב באמת.
על-פי המסורת - בחג שבועות עלינו לקרוא את מגילת רות, שהיא קודם כל, מגילה של חסד כלפי הזר.
קבוצת התיאטרון הירושלמי קוראת את הסיפור בעיניים נשיות ומערביות ומתרגמת את המגילה באופן תיאטרלי, מושך וסוריאליסטי.
אנשי התיאטרון התיכו את סיפור המגילה לכדי תיאטרון רחוב, צבעוני, עליז ותיאטרלי ובנימה שמחה, חגיגית וקומית, מוחים על העדר החמלה, האפתיה והאדישות שמאפיינים את המציאות הקשה של חיינו.
אמנות המדרש או מדרש ואמנות
קבוצת התיאטרון הירושלמי, בניהולה האמנותי של גבריאלה לב, הינה הקבוצה הוותיקה בארץ היוצרת תיאטרון פרינג' (24 שנה). הקבוצה יוצרת מופעי תיאטרון ומוסיקה מקוריים וייחודיים השאובים מהמקורות היהודיים. על תרומתה לתרבות זכתה בפרסים ושבחים רבים בארץ ובעולם.
ייחודה נובע מחיבור של שתי שפות אמנותיות: שפת התיאטרון המערבי המודרני ושפת המדרש היהודי – החברותא. הדיאלוג הצורני בין שתי שפות אלו יצר צורה חדשה של תיאטרון יהודי.
הקשר העמוק של קבוצת
התיאטרון למסורת היהודית ועצם היצירה בירושלים הבירה, בנה תשתית ליצירת דיונים אקדמיים, השתלמויות וסדנאות העוסקות בזהות יהודית-ישראלית באמצעות טקסטים מהמקורות והתיאטרון.
הקבוצה עוסקת בתכנים יהודים והעברת מסרים רלוונטיים דרך תיאטרון ומוסיקה. על פועלה זכתה בהכרה ובפרסים בין-לאומיים. דרך בימת התיאטרון הצליחה הקבוצה להעלות את המודעות והתודעה לנושאים רבים וחשובים בחברה ובתרבות הישראלית והפכה את הדיון התרבותי לכלי הסברתי בארץ ובעולם.